• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Suck, i detta fallet önskar jag att skatten på våran bil hade varit ca 80 kr mer per år....
Årsskatten på våran bil ligger på 4723 kronor vilket innebär att vi inte betalar skatt per dygn utan för full månad (under 4800 kr/år). Om jag vill ställa på bilen en dag så måste jag betala för full månad, väldigt oekonomiskt... hade skatten varit 77 kronor mer per år hade jag också kunnat ställa av och på och av och på... och endast betala för faktisk användning enstaka dagar.
I December eller Januari måste jag ta bilen på 6-månaders garantikontroll vilket innebär att jag får betala skatt för hel månad (ca 393+ 50 kr påställning) bara för att åka 6 mil för kontroll och hem igen.
Jag frågade damen på transportstyrelsen om man frivilligt kan be att få betala ca 80 kr mer i fordonsskatt per år, hon bara skrattade åt mig...
Jag hoppas att fordonsskatten höjs med ca 80 kr/ år snart.. :yes:
Förlåt alla ni andra som redan betalar mer i skatt... :oops:

Känner du ingen handlare som du kan låna en grönskyllt av?
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Känner du ingen handlare som du kan låna en grönskyllt av?

Nej, tyvärr inte. Sen vet jag inte vad som skulle gälla angående försäkringen om man gör så... nu får ju Folksam info direkt från Transportstyrelsen så bilen är helförsäkrad så fort jag ställt på och rullar ut på vägen.
Jag får väl helt enkelt hoppas på att December blir så pass mild att jag kan utnyttja bilen till någon / några utflykter så skatten lönar sig... det kvittar ju om jag ställer på bilen början eller slutet av December, samma skattavgift ändå.... så den får väl var påställd hela December :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Den skylten är till för tex det ska göra eller provkörningar på avställt fordon.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

En grönskylt gäller bara det företagets avställda bilar som skylten är registrerad på.
Jag kör ofta bilar med grönskylt.
Krister.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Kanske är det så men jag vet företag som lånar ut skylltar mellan företagen. Det är fel då?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Håkan, det är inte fel.
Den skylten vi använder är inte registrerad på de företaget som jag är anställd på.
Men den skylten får vi bara använda för transporter mellan våra verkstäder på det företagets bilar som den är registrerad på.
Har också frågat en bekant som har bilverkstad med bilförsäljning, och han är av samma uppfattning.
Han kan ibland använda skylten på en avställd bil som han är intresserad av att eventuellt köpa in vid provkörning innan affär.
Annars bara egna bilar.
Slog på nätet, saluvagnslicens /grönskylt, vad lagen säger.
Och den kan nog tolkas på lite olika sätt, som det brukar va med lagar.
Krister.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Kollade också igår med en kompis som kör lastbil. Han transporterar ofta nya lastbilar och släp som ägs av annan part. Alltså inte åkeriet han kör för. Det verkar som om den som äger skylten bara är medveten om att man ska göra den aktuella transporten så fungerar det.
Det kommer han ju alltid att vara om den inte är stulen:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Jag undrar om det stämmer, som jag minns gäller den (och den försäkring den är knuten till) bara anställda i företaget som äger skylten? Sedan missbrukas det en hel del, men vad händer vid en olycka t.ex.? Dock längesedan jag kollade detta! :)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Angående ställa av… ställa på..

Var ute härom helgen och ställde på med Transportstyrelsens app på fredag eftermiddag och ställde av på söndag kväll när vi var hemma igen..

Efter vad jag läst här försökte jag lista ut hur mycket jag skulle betala..
Kollade mina sidor hos Trp.styrelsen och jämförde med den räkning jag fick från dem som kommit under veckan… hittade ingen skillnad.. och det fanns ingen "obetald skatt" enligt detta. Igår så kom en räkning på 50:- för påställningsavgift… enda kostnaden…

Så med andra ord… en husbilshelg kostar en 50 lapp i skatt :):)

Överkomligt
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Tack!
Mvh.

Angående ställa av… ställa på..

Var ute härom helgen och ställde på med Transportstyrelsens app på fredag eftermiddag och ställde av på söndag kväll när vi var hemma igen..

Efter vad jag läst här försökte jag lista ut hur mycket jag skulle betala..
Kollade mina sidor hos Trp.styrelsen och jämförde med den räkning jag fick från dem som kommit under veckan… hittade ingen skillnad.. och det fanns ingen "obetald skatt" enligt detta. Igår så kom en räkning på 50:- för påställningsavgift… enda kostnaden…

Så med andra ord… en husbilshelg kostar en 50 lapp i skatt :):)

Överkomligt
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Angående ställa av… ställa på..

Var ute härom helgen och ställde på med Transportstyrelsens app på fredag eftermiddag och ställde av på söndag kväll när vi var hemma igen..

Efter vad jag läst här försökte jag lista ut hur mycket jag skulle betala..
Kollade mina sidor hos Trp.styrelsen och jämförde med den räkning jag fick från dem som kommit under veckan… hittade ingen skillnad.. och det fanns ingen "obetald skatt" enligt detta. Igår så kom en räkning på 50:- för påställningsavgift… enda kostnaden…

Så med andra ord… en husbilshelg kostar en 50 lapp i skatt :):)

Överkomligt

Gjorde motsvarande för en månad sedan! Vår helg kostade 50 kr i påställningsavgift och 21 kr i skatt. Således totalt 71 kr och även det är ju överkomligt, tycker jag. :)

//Kjell
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Gjorde motsvarande för en månad sedan! Vår helg kostade 50 kr i påställningsavgift och 21 kr i skatt. Således totalt 71 kr och även det är ju överkomligt, tycker jag. :)

//Kjell

Rent statistisk så skulle ni betala 3 692:- för liknande utflykter under årets 52 veckor. Visst, så fungerar det inte i praktiken, men skillnaden kanske inte är så stor med årsskatten när man tänker efter (statistiskt så klart)...
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Rent statistisk så skulle ni betala 3 692:- för liknande utflykter under årets 52 veckor. Visst, så fungerar det inte i praktiken, men skillnaden kanske inte är så stor med årsskatten när man tänker efter (statistiskt så klart)...

Inte så stor skillnad? Ditt statistiska exempel visar på mer än en halvering av årsskatten. Den felaktiga och överdrivna frasen, "lögn, förbannad lögn och statistik" dyker onekligen upp i huvudet vid sådan här trevliga tankeexperiment. :)

//Kjell
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Angående ställa av… ställa på..

Var ute härom helgen och ställde på med Transportstyrelsens app på fredag eftermiddag och ställde av på söndag kväll när vi var hemma igen..

Efter vad jag läst här försökte jag lista ut hur mycket jag skulle betala..
Kollade mina sidor hos Trp.styrelsen och jämförde med den räkning jag fick från dem som kommit under veckan… hittade ingen skillnad.. och det fanns ingen "obetald skatt" enligt detta. Igår så kom en räkning på 50:- för påställningsavgift… enda kostnaden…

Så med andra ord… en husbilshelg kostar en 50 lapp i skatt :):)

Överkomligt

En undran kom räkningen med snigelpost eller går det att få den via e-faktura?? undrar Hasse och Eva som bor i HB
 
Toppen