• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Läste för ett tag sedan att transportstyrelsen har lagt ett förslag till makthavarna att "påställningsavgiften" tas bort. Så det är väl bara att vänta och se. Troligen tar man in dessa pengar på annat sätt (med råge).


Det som förvånar mig är att inte försäkringsbolagen kan ha ett "försäkringskonto" där man gör en avräkning per år med alla på och avställningar.
(Föreslog detta för Länsförsäkringar för en del år sedan men de har i alla fall inte nappat.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Så här har jag gjort i flera år.
Har transportstyrelsens APP på min telefon. Ställer på bilen innan så fort jag skall använda den. Ställer av den när jag kommer hem med samma app. Dagen efter tittar jag i appen igen på det restförda beloppet som då har blivit uppdaterat av transportstyrelsen. Använder samma inbetalningskort jag fått på direkt efter påställningen och betalar in det restförda beloppet med samma avi men ändrar beloppet på avi'n till det restförda enligt appen. Har fungerat i tre år utan problem.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

När man ställer på en bil får man ett inbetalningskort på skatt . Om man tänker ställa av bilen före sista betalningsdatum, kan man ca 2 dagar efter avställning på transportstyrelsens mina sidor se vilket belopp man skall betala. Slipper alltså skicka pengar fram och tillbaka.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

När man ställer på en bil får man ett inbetalningskort på skatt . Om man tänker ställa av bilen före sista betalningsdatum, kan man ca 2 dagar efter avställning på transportstyrelsens mina sidor se vilket belopp man skall betala. Slipper alltså skicka pengar fram och tillbaka.
Se mitt inlägg ovan. Precis så gör jag.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Var in och läste på Transportstyrelsens hemsida idag !! De verkar ha gjort om det hela.
Med Årsskatt över 4.800:- och man ställer av så måste man invänta till efter 15:e dagen
annars så får man betala från avställningsdagen ändå !!!!
Har det varit så förr eller har nån "Lök" därifrån vart in och ändrat reglerna ??:mad::mad::mad:
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Var in och läste på Transportstyrelsens hemsida idag !! De verkar ha gjort om det hela.
Med Årsskatt över 4.800:- och man ställer av så måste man invänta till efter 15:e dagen
annars så får man betala från avställningsdagen ändå !!!!
Har det varit så förr eller har nån "Lök" därifrån vart in och ändrat reglerna ??:mad::mad::mad:

Det är det jag har med i min beräkning, det går ekonomiskt ihop redan fjärde avställningsdagen trots 50 kr till Transportstyrelsen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Var in och läste på Transportstyrelsens hemsida idag !! De verkar ha gjort om det hela.
Med Årsskatt över 4.800:- och man ställer av så måste man invänta till efter 15:e dagen
annars så får man betala från avställningsdagen ändå !!!!
Har det varit så förr eller har nån "Lök" därifrån vart in och ändrat reglerna ??:mad::mad::mad:

Inget nytt, utan så har det varit under lång tid.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Så här har jag gjort i flera år.
Har transportstyrelsens APP på min telefon. Ställer på bilen innan så fort jag skall använda den. Ställer av den när jag kommer hem med samma app. Dagen efter tittar jag i appen igen på det restförda beloppet som då har blivit uppdaterat av transportstyrelsen. Använder samma inbetalningskort jag fått på direkt efter påställningen och betalar in det restförda beloppet med samma avi men ändrar beloppet på avi'n till det restförda enligt appen. Har fungerat i tre år utan problem.

Jag använder också appen, funkar kanonbra

Blir det ingen konflikt hos transporstyrelsen när du själv uppdaterar summan på en avi med ett annat belopp med dess OCR nr?

Hur funkar det med försäkringsbolaget, hinner dom med i svängarna (in och utbetalningar)?
 
F

F.d. 55435

Guest
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Gå in på Transportstyrelsen och läs reglerna gällande av-o påställning :) Dessa ändrades i våras ... :(
Hälsning
blomande
:)
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

vad har ändrats?
inte märkt något då jag ofta ställer av o på
 

Kira

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
13602
Medlemskap
2023
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Tror inte reglerna för av och påställning har ändrats så vitt jag vet!
 

Kira

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
13602
Medlemskap
2023
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

Så här får du din återbetalning
Har du ett plusgiro- eller bankgirokonto, som vi har uppgift om i vägtrafikregistret? Då återbetalas pengarna dit.

I övriga fall skickas våra utbetalningar via Swedbanks utbetalningssystem. Om de saknar uppgift om konto för dig så får du istället en utbetalningsavi. Utbetalningsavin är konstruerad som en fullmakt för kommande kontoinsättningar. Vid inlösen uppges till vilket konto som framtida utbetalningar ska ske. En avgift kan tillkomma, beroende på var du väljer att lösa in avin.

Vi skickar utbetalningar en gång per vecka. Om du har mer än en återbetalning att få tillbaka, får du bara en utbetalning med alla belopp ihopslagna. Du får då en specifikation per post som visar vilka fordon som ingår och orsaken till varje återbetalning.

Anmälan till Swedbanks utbetalningssystem
Swedbank har ett register över anmälda konton från sina system, andra banker, plusgiro, personkonton och privatgirokonton som vi använder för återbetalningar. Du kan på förhand anmäla ditt konto dit, det gör du via Swedbanks kontoregister eller genom att kontakta din bank som kan hjälpa dig att lägga till ett konto.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ställa av och ställa på husbilen ...

När jag betalar ut lön den 25 varje månad till ca 50 medarbetare så skickar jag en fil med personnummer och belopp till SWEDBANK. Sen kommer lönen in på respektive bank och konto. Jag behöver alltså INTE veta bank eller kontonummer. Fiffigt va? :)

På ett år har vi ca 230 personer som får lön av oss. Det har inte klickat en enda gång på 7 år. :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Har haft husbilen avställd från den 1 sept. på grund av att vi flyttat till annan bostad.

Behövde husbilen förra weekenden, ställde på den fredagmorgon då jag körde iväg och ställde av den igen på söndagkvällen när jag kommit hem.

Faktura från Transportstyrelsen kom någon dag efter med avgift kr 1615,-. Några dagar senare kollade jag via Internet på deras sida, då var avgiften ändrad till kr 79,- (kr 65 är påställningsvgift och bilskatt kr 14,-) som skall vara inbetald senast 1 nov. med samma OCR-nr.

Verkar som påställnings- och avställningsdagen inte räknas som skattepliktiga.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Har haft husbilen avställd från den 1 sept. på grund av att vi flyttat till annan bostad.

Behövde husbilen förra weekenden, ställde på den fredagmorgon då jag körde iväg och ställde av den igen på söndagkvällen när jag kommit hem.

Faktura från Transportstyrelsen kom någon dag efter med avgift kr 1615,-. Några dagar senare kollade jag via Internet på deras sida, då var avgiften ändrad till kr 79,- (kr 65 är påställningsvgift och bilskatt kr 14,-) som skall vara inbetald senast 1 nov. med samma OCR-nr.

Verkar som påställnings- och avställningsdagen inte räknas som skattepliktiga.

Jag har gjort samma övning. fredag morgon till söndag kväll, fick betala för 2 dagar.
Vet inte hur försäkringbolaget kommer att debitera.
Påställningen kostar 50 kr, är inte dom 65 kr du nämner en vägtrafikregisteravgift?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Har haft husbilen avställd från den 1 sept. på grund av att vi flyttat till annan bostad.

Behövde husbilen förra weekenden, ställde på den fredagmorgon då jag körde iväg och ställde av den igen på söndagkvällen när jag kommit hem.

Faktura från Transportstyrelsen kom någon dag efter med avgift kr 1615,-. Några dagar senare kollade jag via Internet på deras sida, då var avgiften ändrad till kr 79,- (kr 65 är påställningsvgift och bilskatt kr 14,-) som skall vara inbetald senast 1 nov. med samma OCR-nr.

Verkar som påställnings- och avställningsdagen inte räknas som skattepliktiga.

Gjorde exakt likadant för två helger sedan. Detta kostade totalt 91 kr. (50 kr i påställningsavgift + 41 kr i skatt) Vår bil väger över 3,5 t. Uppenbart är vi mer skattetyngda här uppe i norr jämfört med Er i söder! :twitcy:
//Kjell
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Suck, i detta fallet önskar jag att skatten på våran bil hade varit ca 80 kr mer per år....
Årsskatten på våran bil ligger på 4723 kronor vilket innebär att vi inte betalar skatt per dygn utan för full månad (under 4800 kr/år). Om jag vill ställa på bilen en dag så måste jag betala för full månad, väldigt oekonomiskt... hade skatten varit 77 kronor mer per år hade jag också kunnat ställa av och på och av och på... och endast betala för faktisk användning enstaka dagar.
I December eller Januari måste jag ta bilen på 6-månaders garantikontroll vilket innebär att jag får betala skatt för hel månad (ca 393+ 50 kr påställning) bara för att åka 6 mil för kontroll och hem igen.
Jag frågade damen på transportstyrelsen om man frivilligt kan be att få betala ca 80 kr mer i fordonsskatt per år, hon bara skrattade åt mig...
Jag hoppas att fordonsskatten höjs med ca 80 kr/ år snart.. :yes:
Förlåt alla ni andra som redan betalar mer i skatt... :oops:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställa av-ställa på-ställa av- ställa på...

Jag har gjort samma övning. fredag morgon till söndag kväll, fick betala för 2 dagar.
Vet inte hur försäkringbolaget kommer att debitera.
Påställningen kostar 50 kr, är inte dom 65 kr du nämner en vägtrafikregisteravgift?

Jo så kan det vara. I vart fall är beloppet som nu debiterats kr 79,- men det kommer kanske ny räkning. :mad:
 
Toppen