• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av/på

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Från Trafikverkets hemsida:

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Detta var nytt för mej, det enda undantaget trodde jag var salubilsskylt (grön)

PeterK

Tillägg: Jag var lite för snabb. Det är också som skrevs igår att man alltid skall ha haft kontakt med försäkringsbolaget för att köra fordonet på väg.

Tommy

Bra, man vet ju inte säkert ifall man har giltig försäkring när fordonet är avställt.


Tror inte det lönar sig och snåla in och bara ha en trafikförsäring ens vid en kort färd, de flesta av oss kör ju ekipage av xxx.xxx- värde och det lär inte bli billigt med fullvärdesreparation vid en oavsiktlig skrapning eller törning mot något annat. ( Men vi är ju de bästa förare i världen, så inget kan hända eller hur :twitcy: )

Dock täcker helförsäkringen endast upp till bilens värde, trafikförsäkringen täcker flera miljoner, men de e aldrig fel att helgardera :D
 
F

F.d. 56169

Guest
Sv: Ställa av/på

Hej, Ni använder väl Transportstyrelsens app för telefonen, 5 knapptryckningar för att ställa på/av. Samtidigt aktiveras/avaktiveras försäkringen. Om man dessutom går in på transportstyrelsens hemsida/ kontakt, efter helgen så brukar jag chatta med dom och fråga hur mycket jag ska betala, så betalar jag de kronor jag är skyldig på samma OCR nummer som den "riktiga" fakturan från transportstyrelsen. Försäkringsbolaget skickar först en faktura på hela beloppet, sedan kommer ett nytt försäkringsbrev utan faktura (parkeringsförsäkring) Funkar klockrent.
 
Toppen