• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spridarrör, var hittar man det?

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.706
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Billigast och bäst vet jag inte, men Mekonomen och Aoutoexperten tex.:spinny:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Sökt på deras sidor och får inga träffar. Finns det något annan benämning som man kan söka på?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Har det rostat hål i rören? Annars kan du väl putsa upp dom med en kratsskiva (ståltrådsskiva) och sedan behandla dom mot rost.
Billiga är de INTE nya!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Sökt på deras sidor och får inga träffar. Finns det något annan benämning som man kan söka på?
-----------------------------------
De har tagit bort massor av delar till äldre bilar de sista åren från deras söksidor. Om man går in i en butik och träffar på någon som varit med ett tag så skall de kunna hitta det mesta i sina listor ändå.
Problemet är ju tyvärr att de tar så bra betalt så du kan för det mesta köpa tre eller t.o.m. fyra omgångar av samma vara på internet nere från Europa.

........(Suddat, jag såg inte Göte J's inlägg. :oops:)

Det finns även flera rena reservdelsfirmor från ex. Tyskland som har svensk text på beställningsidorna, och ev. sökning även på svenskt reg.nr. om bilen inte är efterimporterad.
Men som sagt, lite beroende på bil och modell, för sidovyn på din bild räcker inte till för identifiering.

Om du inte hittar själv så skriv lite uppgifter här så får du nog hjälp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Det är en Renault Master 2,8 -01. Motorkoden hittar jag inte just nu.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Du kan annars tala med Benny på Autofrance som säljer original Renaultdelar till nästan Biltemapris. I Helsingborg. Jag vet iofs inte om det bara är personbilar han sysslar med, men frågan äör ju fri!
VÄLKOMMEN TILL AUTOFRANCE AB
Ring! Maila fungerar inte!
//Göte J
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Ja jag tänkte göra det på måndag för han har stängt denna veckan.
Tack för tipset ändå. :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Finns inte på nån av sidorna. Har kollat med Volvohandlaren i Helsingborg, de vill ha nästan 1200:- för fyra korta rör.
Har hittat beg på Laga.se för en femhundring plus frakt. Får se vad AutoFranse vill ha annars får det bli begagnade. Volvohandlaren avrådde på det bestämdaste att köpa begagnade rör, varför kunde han inte förklara. Vad tror ni?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Finns inte på nån av sidorna. Har kollat med Volvohandlaren i Helsingborg, de vill ha nästan 1200:- för fyra korta rör.
Har hittat beg på Laga.se för en femhundring plus frakt. Får se vad AutoFranse vill ha annars får det bli begagnade. Volvohandlaren avrådde på det bestämdaste att köpa begagnade rör, varför kunde han inte förklara. Vad tror ni?
Omöjligt att veta vad han menar men om du lägger bort själva bytet så är nytt att föredra enligt mitt sätt att se på det hela detta eftersom en begagnad pryl har större risk att måste bytas igen och då får man betala en gång till.

En fråga. Hur kan spridarrör rosta, vad beror det på och vad och vart rostar dom insidan utsidan?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

De är rostiga på utsidan. Vad det beror på det vet jag inte, dåligt material från början kanske, varför rostar bilar?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Spridarrör har kraftig godstjocklek och jag har aldrig hört talas om spridarrör som rostat sönder. Sprickor kan förekomma och beror ofta på vibrationer och kanske mindre bra klamrade.
Mina rör kratsade jag av och sedan oljade in med linolja, rostskyddsolja typ Tektyl funkar också, ser fortfarande ut som nära nog nya.
//Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

De är rostiga på utsidan. Vad det beror på det vet jag inte, dåligt material från början kanske, varför rostar bilar?
Men det kanske bara är ytrost.

fö ännu en anledning att låta motorn hellre vara oljig än rentvättad:)

Ett i mitt tycke bra sak att göra är att spruta på något tunt ibland över sådana saker tex 5-56.

Tectyl är som bror skriver också bra men det har en baksida i att man ej så lätt upptäcker hur det ser ut innanför textylskicktet, det blir inte fallet med olja, speciellt vanligt dock iofs med lite tjockare rostskydd typ body och underredsmassa där allt ser kanon ut tills man knackar lite:D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Spridarrör, var hittar man det?

Men det kanske bara är ytrost.

fö ännu en anledning att låta motorn hellre vara oljig än rentvättad:)

Ett i mitt tycke bra sak att göra är att spruta på något tunt ibland över sådana saker tex 5-56.

Tectyl är som bror skriver också bra men det har en baksida i att man ej så lätt upptäcker hur det ser ut innanför textylskicktet, det blir inte fallet med olja, speciellt vanligt dock iofs med lite tjockare rostskydd typ body och underredsmassa där allt ser kanon ut tills man knackar lite:D

Ett tunt skikt Tektyl eller linolja är helt genomskinligt. Tjock Tektyl, body mm som är tjock o svart skall man undvika helt. Gör sig bättre på bilens underrede
 
Toppen