• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spricka i duschgolv

Inlägg
0
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19619
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Van
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Inredning
Hej, vi har en Hobby Van 2008 års modell. Duschgolvet är runt och i silverfärgad plast i toautrymmet. Detta golv har många Hobby modeller. Vi fick det utbytt några år efter 2008 på garanti p.g.a. spricker i golvet. Nu är det dags igen, spricker i golvet, just nedanför toa stolen. Beror förmodligen på en dålig hållbarhet på standardunderlag under golvet. Forsbergs tar inte detta på garanti och uppskatta en kostnad på ca 20kSEK för att byta. Är detta ett vanligt problem? Någon som har en bättre lösning på problemet?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Har själv en Hobby Sphinx årsmodell 2009 med samma fenomen, - spricka på golvet nära toaskålen. Funderar på att skära upp en bit av golvet (ca 10 cm x 5 cm), därefter fylla tomrummet med någon form av klister, och därefter lägga tillbaka plastbiten som jag skurit ut. Har köpt ett tvåkomponentslim på Biltema som har exakt samma gråa färg som golvet. Men jag tar gärna emot tips innan jag drar igång med projektet. Har hört att detta fel är mycket vanligt. Orsak skall vara att plasten har låg kvalitet med följd att den spricker av åldersskäl.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Traded skrev:
Har själv en Hobby Sphinx årsmodell 2009 med samma fenomen, - spricka på golvet nära toaskålen. Funderar på att skära upp en bit av golvet (ca 10 cm x 5 cm), därefter fylla tomrummet med någon form av klister, och därefter lägga tillbaka plastbiten som jag skurit ut. Har köpt ett tvåkomponentslim på Biltema som har exakt samma gråa färg som golvet. Men jag tar gärna emot tips innan jag drar igång med projektet. Har hört att detta fel är mycket vanligt. Orsak skall vara att plasten har låg kvalitet med följd att den spricker av åldersskäl.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Har även Hobby van 08 med sprucket golv men får ingen ersättning enär garantin gått ut.
Borde bli en stort upprop mot Hobby för att de ej tar fullt ansvar enär det är ett klart fabrikationsfel.
Alla sprukna golv dyker ej upp inom garanti tiden utan det tar några år.
:mad::mad:
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Toek skrev:
Har även Hobby van 08 med sprucket golv men får ingen ersättning enär garantin gått ut.
Borde bli en stort upprop mot Hobby för att de ej tar fullt ansvar enär det är ett klart fabrikationsfel.
Alla sprukna golv dyker ej upp inom garanti tiden utan det tar några år.
:mad::mad:

Ja, ett sådant upprop ansluter jag mig direkt till.
Hur är det med reglerna kring fabrikationsfel egentligen?
Är fabrikanten fri från ansvar (vad gäller fabrikationsfel) när "den vanliga" garantitiden om låt oss säga 5 år löpt ut?
 
F

F.d. 50130

Guest
Vi fick också två sprickor i golvet i somras. Märkte det när det var vått i sopskåpet. Inhandlade lim; Loctite Super Glue och tryckte ner i sprickan. Har hållt tätt sedan dess, vi är två och duschar varje dag.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
meinhobby skrev:
Vi fick också två sprickor i golvet i somras. Märkte det när det var vått i sopskåpet. Inhandlade lim; Loctite Super Glue och tryckte ner i sprickan. Har hållt tätt sedan dess, vi är två och duschar varje dag.

Denna Loctite Super Glue, - fyllde du tomrummet bakom sprickan med detta Loctite?
Eller lagade du bara sprickan med Loctiten?
Hos mig finns det ett tomrum bakom sprickan som en vanlig liten Super Glue tub knappast kan fylla (pga. sin ringa storlek).
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Duschgolven brukar vara gjorda av varmformad termoplast utan någon som helst armering.
Efter alla dessa år med spruckna golv tycker man att tillverkarna skulle använda bättre material. Glasfiberarmerad polyester (båtplast) skulle vara ett mycket bra material men problemet är att det är lite dyrare.
En serieproduktion av golv i sprutad glasfiberarmerad plast skulle inte bli så mycket dyrare men kostnadsjakten gör att tillverkarna väljer det absolut billigaste materialet och utförandet.
Att det ska kosta upp mot SEK 20K för att byta ut ett sprucket golv är horribelt när den nya plastbiten man lägger dit förmodligen inte kostar mer än 500-1000 kr. En bättre konstruktion av duschutrymmet med tanke på utbyte av golvet vore önskvärd - men då förlänger man tiden i konstruktionsfasen och den kostnaden vill man inte heller ta.
Så man kör på som man brukar och skjuter över problemen på kunden. Som vanligt. 😞
 
F

F.d. 53165

Guest
Har själv blivit besviken på Forsbergs sätt att behandla kunder! Duschgolvet
Sprack efter tre år, rampen bak, där belysningen sitter, sprack, på bägge sidor,
Kostade 7000:- att reparera, detta efter tre år!
Hobby har svårt med plastdetaljer och tar inte ansvar för uppenbara fabrikationsfel.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Lars Andersson skrev:
Har själv blivit besviken på Forsbergs sätt att behandla kunder! Duschgolvet
Sprack efter tre år, rampen bak, där belysningen sitter, sprack, på bägge sidor,
Kostade 7000:- att reparera, detta efter tre år!
Hobby har svårt med plastdetaljer och tar inte ansvar för uppenbara fabrikationsfel.

Men du måste väl ändå ha garanti kvar, är det inte 5 år som gäller?
Och hur länge lång tid efter tillverkning när det gäller åberopande av s.k. fabrikationsfel är det som gäller då?
Är inte den tidsfristen betydligt längre än eventuell garanti?
 
Toppen