• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvatten?

F

F.d. 9570

Guest
Hej!
Som fullständig novis, måste jag få fråga: Var tömmer man spillvattentanken om man står utanför campingar? Vi har haft båt och då går dusch och diskvatten direkt ut i havet och med tidigare husvagn har vi haft en liten lös tank. Hjälp! hur gör man?
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Spillvatten?

Dom brukar räcka. Dom svarta plastpåsarna i rulle som det står 50 liter på!

Får mig att undra vad bönderna gör av med sitt Grå/svart/mm. färger -vatten. Inte kör dom det till det kommunala reningsverket, och efter 150 kossor + hushållet lär det bli en del.

Vart tar det som renats bort, på reningsverket vägen ? Kanse har dom ett sån där Stephen Hawkings svart hål och stoppar det i ?

En del säger att dom sprider det på åkrar och skogar. Men det kan väll inte vara sant. Då skulle vi stå i en skog eller på en åker och producera det sedan köra till ett avlopp och släpa det där, sedan skulle det pumpas till ett reningsverk för att köras tillbaks där vi från början produserade det - och det skulle vara miljövändligt ???

Man kanske skulle kunna kombinera det med lösningen av ställplatser. Man beställer en torgplats och ställer bilen där. Sedan säljer man blommgödning direkt från bilens tank. 50:- liten på flaska. Vill man driva affärena vidare kunde man ta 5:- för toalettbesök så kunde dom köpa en flaska blomjödning på vägen ut.

Har sett att min bil är felmärkt. Sitter nu och gör nya skylter. Skall stå gödning för växlighet i stället för gråvatten.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Det som blir över på reningsverken benämns rötslamm, och används som gödning på åkrar. presis som du hört Videomannen. Så det har inte hänt så mycke, sedan utedasset. det tar bara en annan väg. Sämst var det i vattentoalettens början då, gick allt orenat rakt ut i sjön.
Bosse B
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Spillvatten?

Hej.

Man kan skoja om problemet men eftersom det finns regler som förbjuder tömning av grå och svartvatten i dagvattenledningarna så tycker jag att vi ska försöka göra något bra av detta och kräva bra tömningsstationer i våra kommuner.

Hanteringen av svartvatten från fritidsbåtar finns redan och i ex.vis Karlshamn finns sedan något år tillbaka ett par tömningsstationer för fritidsbåtar. Dessa passar tyvärr inte bra för våra tankar.

Samma krav bör kunna ställas på kommunerna när det gäller svart och gråvattentömning för husbilar/husvagnar.

Visar vi intresse att vara miljömedvetna så kan vi kanske påskynda processen att det börjar byggas bra mottagningsstationer. För eller senare kommer de. I Tyskland ska man akta sig noga för att släppa ut gråvatten i dagvattenbrunnar. Det blir böter om "oturen" är framme...

/Knausen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spillvatten?

Dagvattn føres ofte direkte ut i elver, så derfor er det fy å slippe urent vann.
Gråvattn inneholder næringsemner som fører til algevekst i elvene.

I Australia har de regler som forbyr bilvask på asfalterte områder, nettop for å unngå vaskemidler i dagvattn. Dette gjelder all vask av bil også med bøtte. Det er helt ok å stå på en gressmatte når en vasker bil og tømmer gråvann, ref en historie om en grønn flekk tidligere i tråden. Faktisk opplevde jeg på et par campingplasser å bli henvist til en gressplen når jeg spurte hvor jeg kunne tømme gråvann på den husbilen vi brukte. Det sto flere biler der med slange koblet på og direkte utslipp på marken.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Spillvatten?

Att tvätta sin bil på asfalterad eller stensatt mark är förbjudet på många orter i Sverige, t.ex. Malmö.

Har man däremot plattor eller grusad uppfart som saknar brunn. då är det tillåtet.

Lite vid sidan, men ändå...
 
Toppen