• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvatten?

F

F.d. 9570

Guest
Hej!
Som fullständig novis, måste jag få fråga: Var tömmer man spillvattentanken om man står utanför campingar? Vi har haft båt och då går dusch och diskvatten direkt ut i havet och med tidigare husvagn har vi haft en liten lös tank. Hjälp! hur gör man?
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Spillvatten?

Snacka om att sila mygg och svälja kameler!
Konstigt att vi får bada i våra sjöar, gud vet vad vi släpper ut då.
:confused:

Håller med...med sunt förnuft kommer man långt..:yes:

Vi husbilsåkare kommer ändå ganska lätt undan med fasta tankar.
Tänk t.ex. på alla fjällvandrare...vilket släpande dom har
på sitt gråvatten, svartvatten och "brunvatten" under en
2-veckors vandring...:D

/Göran_K
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Spillvatten?

loomis,
man får hålla sig, och efter badet lägga benen på ryggen o knacka på hos närmaste reningsverk för att be å få pinka lite, o kanske lite annat.
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Spillvatten?

Jag avsåg det bruna som vi blandar med det gula...som sedan
skumpar omkring i blå/grön vätska...för att sen förvandlas till svartvatten.

Här i "Finne-land" kallar vi det för sk*t...:twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Här var det en hel del roligt skitsnack :) :D !

Jag tycker mig få en känsla av att vår natur lider av en kraftig försurning när jag lyssnar på miljödebatten eller läser om ämnet. Då lär det knappast vara fel att hälla ut lite basiskt avloppsvatten från diskho och dusch/handfat med lite diskmedel, tvål, schampo och, för all del, ett par klickar tandkräm. Det lär ju neutralisera ett stycke försurad mark, med reservation för tandkrämen som jag inte är så hemma på hur den beter sig. Men som tidigare nämnts skall vi nog vara försiktiga med vem som tittar på. Många oinvigda vet ju inte vad det är vi tömmer och kan nog lätt få uppfattningen att det är det värsta som rinner ut. Därmed riskerar vi ju inskräkningar i den fria rörligheten, fler lagar och paragrafer och fler förbud samt, kanske värst, dåligt anseende.

Toatanken tycker jag nog att man bör hälla i ett lämpligt avloppshål, antingen en toalett eller latrintömmningskärl. Men däremot inte i "torrdass". Tyvärr tycks Vägverket inte göra det lättare för oss. Ytanför Ystad finns en rastplats med toalett. Där fanns också ett bås för latrintömning, men nu är den stängd. Åtminstonne var den det för några veckor sedan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Spillvatten?

Det är klart olämpligt att tömma toatanken någon annanstans än i ett avlopp avsedd för dessa produkter.

Finns inte vatten på platsen för att skölja ut toan så använder jag gråvattnet till att skölja ur toan med och häller ut det på samma ställe. Det har visat sig att med denna teknik så blir gråvattentanken nästan aldrig full.
 
B

bentor

Guest
Sv: Spillvatten?

Hur stor skillnad är det mellan mänsklig urin och de vilda djurens? Och vart tar vilddjurens avföring vägen? Men den är kanske mer miljövänlig än människornas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Av ovanstående inlägg får jag nästan uppfattningen att det skulle vara OK att tömma toan i naturen.

Det är väl en viss skillnad mellan våra toatankar och djurens pluttar. Vi har ju inga vilda elefanter i Sverige som lägger en laddning på ca 20 liter på ett och samma ställe. Många av oss har dessutom spetsat tankinnehållet med någon kemikalie. Dessutom lär vi tömma kassetten i närheten av rastplatser eller andra ställen där det är lämpligt att parkera medan vi utför detta nesliga värv. Inte skulle vi bära toakassetten flera kilometer och dutta ut en svätt här och en svätt där. Djuren däremot sprider ut sin spillning mera slumpmässigt och över betydligt större ytor.

Nä, någon toatanktömning i naturen vill jag inte se. Det kommer med största sannolikhet att leda till restriktioner i husbilslivet. Kanske i form av förbud mot toaletter i bilar?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Spillvatten?

Här kommer ett par historier i ämnet från verkliga livet!

Nu i sommar var vi som är återfallsåkare på semestertur i Norge och efter att vi hade övernattat i Geilo så skulle vi fylla vattentanken innan avfärd!
Det hör till saken att jag aldrig lär mig hur kranen skall stå för avloppstankens tömning. Nåväl så stod jag och fyllde vatten i alsköns ro när plötsligt en ilsken campingvärd pekar bak där det mycket riktigt droppar på så där lagom. Jag släpper slangen och gör en snabb manöver med det f...e avloppsvredet och vips så hade jag öppnat för fullt:wideeyed:. Den rödmosiga norska campingvärden trodde att jag hade öppnat upp för fullt på rent jävulskap och då dök det upp en besservisser tysk och hjälpte campingvärden med att trycka ner mig ytterligare. Ja, så kan det gå när man inte håller koll på höger å vänster.

Sedan var det en annan gång i början på 90-talet när vi var på husbilssemester på Öland. Familjen stannade vid ett sådant köphus med tingel&tangel. Familjefadern (jag:yes:) backade försynt ut rumpan på bilen lite ut i det höga gräset och lät vattnet gå. Efter en vecka på Böda så for vi hemåt och när vi passerade det nyssnämnda köpmanshuset så var det en stor ilsket GRÖN fläck i ett annars sönderbränt Öland.

Visst är man en naturvårdare.....eller hur?

Anders & marie-Anne Bohman som faktiskt åker till Öland i kväll.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Spillvatten?

Hur gör t.ex. Militären på sina övningar?
Jo man gräver en stor grop där kanske 30 personer "gör sitt" under några dagar. Sedan gräver man över igen. Helt naturligt!!

Vad gäller kemin i våra toaletter så är de biologiskt nedbrytbara såvida man inte använder bensin eller liknande!?

Anders :):):):):):):)
Jag skiter i skogen!
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Spillvatten?

Har tidigare tältat på fjällvandringar och kanotturer, då borstar man tänder, tvättar sig och diskar med det vatten som finns i naturen och slänger "gråvattnet" tillbaka i naturen, så det är väl inte vara hela världen om naturen får tillbaka en del gråvatten från husbilen oxå, men man måste naturligtvis visa hänsyn och tänka sig för. Hemma på garaginfarten går oxå bra, den är grusad.

:twitcy::music-icon:
 
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Spillvatten?

Hej , ganska trevligt att vi husbilsåkare "tänker oss för" hur vi hanterar vårt svarta resp.grå vatten. jämför:
många husbilsägare även är / eller har varit båtägare. hur tänkte ni då?
alla dessa 1000 tals båtar,släpper både svart o grått vatten ut i det stora vattnet.
/ förr trodde vi ju att havet förlåter allt, men nu vet vi ju något bättre /
för visst är det så att det finns " få" tömningsplater för dom ?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

När jag var liten hade vi utedass, innehållet togs noga till vara, och spreds ut på trädgårdslandet och blandades med jorden, vid höstgrävningen. Det blev stora fina och goda gurkor.
Men mina föräldrar är döda, och jag tycker att vätternrundan, går trögare för varje år.
Så det kanske inte var så jäkla nyttigt.
Bosse B
 
Senast ändrad:
Toppen