• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvatten?

F

F.d. 9570

Guest
Hej!
Som fullständig novis, måste jag få fråga: Var tömmer man spillvattentanken om man står utanför campingar? Vi har haft båt och då går dusch och diskvatten direkt ut i havet och med tidigare husvagn har vi haft en liten lös tank. Hjälp! hur gör man?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Låter som det skulle behövas en hel del seriös information till Ekerö Kommun när det gäller de här frågorna, så här ska det inte gå till.

Kommunstyrelsens officiella ståndpunkt i den här frågan skulle vara intressant att ta del av.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Spillvatten?

:) Konstig debatt om gråvatten??!

Är du på en camping finns ju tömningsstation och skulle du vara ute i det fria fínns ju hela vår natur(!), lite tandkräm, lite tvål och lite diskmedel fördelat i 100 liter vatten kan inte vara speciellt giftigt. Då måste ju diseln, spolarvätska och bilschampot vara värre för miljön.

Rätta mig om jag har fel, men den saken är klar att de 8 veckor jag tillbringar i husbilen då producerar vår familj betydligt mindre med gråvatten än då vi är hemma.

Ha det gott i sommar Hälsningar Torbjörn:cool:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Spillvatten?

Jag är uppväxt med en liten stenkista där allt vatten från huset hamnade för att sedan sippra vidare och ge näring till alla små sökande rötter i jorden.
Nu, efter 50 års användning, syns blommor och träd fortfarande ge uttryck för glädje och välbefinnande.
Hälsningar farbror Claes
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Spillvatten?

Vad är egentligen spillvattnet från gråtanken. Hur klassas det av myndigheterna? På vägverkets rastplatser finns vad jag vet bara tömningsställe för toa inte gråvatten. Kan det betyda att gråvatten faller utanför alla miljöhänsyn för att det är helt ofarligt ? Vad finns i gråvattnet ? Vatten, diskmedel, matrester, tvål, schampo och tandkräm. Är något av detta förbjudet att hälla ut i naturen?? Någon som vet bestämt hur det är???
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Ska man vara miljövänlig så anser jag att man ska tappa ut gråvattnet bland växtligheten, i t.ex. ett dike i stället för att belasta reningsverken med detta. De har ofta problem med för stora vattenmängder och hur som helst så är inte reningen 100%-ig utan en liten del hamnar i havet.
Likaså är det miljövänligaste att gräva ner innehållet från toaletten i skogen, men där måste jag erkänna att jag ofta syndar - det är ju så enkelt att anlita tömningsanläggningar på rastplatser och campingar i stället för att försöka gräva en tillräckligt stor grop bland sten och trädrötter...
/Håkan
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Spillvatten?

Förlåt en fråga från en novis. Spill- och gråvatten har jag klart för mig. För det är väl samma sak??!

Men vad är "svartvatten", som Leffe B-57, skriver om?? Är det toa-tanken? Den kan man väl ändå inte tömma hur som helst? Vi har medel i den. Jag vet inte vilket men det har en stark grön-blå färg. Även i spilltanken från diskhon häller jag i ett medel (samma märke som till toan). Om jag inte gör det känner vi en obehaglig doft i bilen. Är det något fel på tanken? Jag tycker jag känner lukten då och då, dvs oavsett om den är tömd eller inte.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Spillvatten?

När jag har fullt i tanken så brukar jag släppa ut detta i skogen när jag är ute och går eller:mad: talar vi om samma ""vatten"" undrar m.nr 35
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Spillvatten?

Det är nu söndagkväll, vi åkte in på en camping belalade 50:- för att släppa svart och gråvattnet från våra fasta tankar, med det tycker vi att vi gjort rätt.
Det är självklart står man på camping och där finns möjlighet att tömma dom fasta tankar så utnyttgar man väll den möjligheten. Det bär oss imot att tömma gråvatten i dagvattenbrunnar eller på liknande ställen när de,mej vetligt i de flästa fall går orenat ut i närmsa vattendrag.

Och "nu sticker jag ut hakan" På fler ställen på forumet har det talas om att vi ska skapa fler ställplatser i centralt, men det räcker med att någon tömmer en tank vatten, någon ser det, denne någon tycker inte om det han/hon att ser, och denne någon kanske är eller känner någon som är beslutsfattare. Då är det inte svårt att jissa vad ett eventuellt beslut kan blir om den ställplatsen .
Jag hoppas att det inte är så, men det kan vara så!
PS.
Jag tycker att samtidigt som som vi jobbar på att skaffa fler ställplatser också ska jobba för att ha möjlighet att kunna tömma våra tankar på ett just sätt.
DS.

Mvh
//LeffeB
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Spillvatten?

Det brukar jag med göra..
Men har det en "stark grön-blå färg" skulle jag rekommendera närmaste reningsverk/läkarstation...:D

Återigen - förlåt en fråga från en NOVIS... Jag VET INTE vad det är för skillnad på grått- spill- och SVART- vatten. Jag VILL INTE hälla ut skiten var som helst. Men jag klarar mig utan svar eftersom vi oftast tar in på en camping. I avgiften får jag hela servicen.

Jag hoppas Ni andra också tar ansvar för hur Ni "spiller" Era tankar. Oavsett färg....
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Angående disk o duschvatten så är naturen den klart bästa renaren, betydligt bättre än de reningsverk människan skapat. Beträffande komunalt vatten så blandar dom in klor av den anledning att det oftast är insjövatten som dom renar o skickar ut på nätet.
Vatten från egen källa kan vara minst lika bra eftersom det är naturligt renat.
Toan tömmer man lämpligen i latrinkärlet eller i toalett som oftast finns på större rastplatser.;)

Sanddammaren
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Spillvatten?

Att släppa ut lite tvål och diskvatten i naturen är då betydligt skonsammare mot miljön än att ens starta husbilen, med tanke på all skit den släpper ut i jämförelse, så jag har då absolut inte dåligt samvete över det.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Spillvatten?

Ni tycker inte att det är dags att ta reda på vad myndigheterna ställer för krav avseende gråvatten eller svartvatten? Om det skulle vara så att det finns krav så borde vi kanske få igång en diskussion om hur detta kan lösas på ett för alla acceptabelt sätt. Nu är åsikterna lika många som det finns fulla grå och svartvattentankar.

Någon som vet vad som verkligen gäller i detta avseende ?????
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Spillvatten?

Jag vet inte vad som gäller. Jag har svårt att tro att det är ok. att bara släppa ut vatten, som innehåller mer än vatten, direkt i naturen. Jag bor i en kommun där man inte tillåter sommarstugeägare att sätta in vatten och avlopp pga närhet till en sjö (jag syftar inte på toalett). Man kan tycka vad man vill men det vore bra att veta vad som gäller.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Spillvatten?

Klockan är natt och nu har jag arbetat mig igenom miljödepartementets regler och lagar och försökt finna något kring husbilars avhändande av spillvatten. Naturligtvis finns inga regler för just användare av husbilar eller andra småförbrukare när det gäller denna form av utsläpp. Dock gäller följande:

ÖVERGRIPANDE BESTÄMMELSER

1 kap. Miljöbalkens mål och tillämpningsområde

1 § Bestämmelserna i denna balk syftar till att främja en
hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande
generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. En sådan
utveckling bygger på insikten att naturen har ett skyddsvärde
och att människans rätt att förändra och bruka naturen är
förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl.


1 § Med miljöfarlig verksamhet avses

1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark,
byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller
grundvatten,

2 § Med avloppsvatten avses

1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,

PÅFÖLJDER

29 kap. Straffbestämmelser och förverkande

1 § För miljöbrott döms till böter eller fängelse i högst två
år den som med uppsåt eller av oaktsamhet

1. orsakar att det i mark, vatten eller luft släpps ut ett ämne
som typiskt sett eller i det enskilda fallet medför eller kan
medföra

a) en förorening som är skadlig för människors hälsa, djur
eller växter i en omfattning som inte har ringa betydelse,
eller

b) någon annan betydande olägenhet i miljön,

Om en behörig myndighet har tillåtit förfarandet, eller om
förfarandet är allmänt vedertaget eller med hänsyn till
omständigheterna kan anses försvarligt, döms inte till ansvar
enligt denna paragraf. Lag (2006:1014).

Slut citat

Sammanfattning. Släpper man ut spillvatten i ringa omfattning och på ställen i naturen där skadan på människor, djur eller växter har ingen eller ringa betydelse, eller det med hänsyn till omständigheterna kan anses försvarligt, då döms man inte till ansvar enligt denna lag.
Det kan dock vara så att andra lagar kan ge ett annat resultat vid en anmälan. Detta sista påstående ser jag dock som näst intill uteslutet.

Var och en gör sin bedömning och handlar därefter.
Nu har farbror Claes gjort sitt och ber att få önska god natt.
 
Toppen