• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvatten?

F

F.d. 9570

Guest
Hej!
Som fullständig novis, måste jag få fråga: Var tömmer man spillvattentanken om man står utanför campingar? Vi har haft båt och då går dusch och diskvatten direkt ut i havet och med tidigare husvagn har vi haft en liten lös tank. Hjälp! hur gör man?
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Spillvatten?

hej vi brukar försöka hitta bensinmackar som har avlopp för spillvatten, tyvärr finns det för få, och tyvärr knappast några runt stockholm. Dåligt, vi vill ju få det renare i sjöarna men ibland måste jag erkänna att vi fuskar:swoon: Pelle
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Spillvatten?

Blir det kris har jag vid ett par tillfällen tömt ut spillvatten i en stor hink, som jag har med mig, och spola ner spillvattnet i en toalett eller i spolhallens avlopp, naturligtvis efter att förklarat och frågat någon på macken.
Det kan ju räcka om fyller spannen ett par gånger och man blir då av med 15 - 20 liter och då klarar man sig till nästa dag.


Bigge
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Spillvatten?

Jag brukar fråga på macken när jag tankar. Ber att få betala för vattnet, men nästan alltid är det gratis Det är ytterst sällan någon nekar. Men det gäller att ha egen slang och slangkoppling om det skall fungera.
Ibland kan det bli 20 l diesel och 120 l vatten.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Då gäller det att kolla noga var man hämtar vattnet ifrån, om det är kommunnalt vatten eller som på vår kyrkogård där vi har en hydrofor i en gammal brunn som hämtar vatten direkt från kyrkogårdens jord och sedan går det ut till tappställena. Därmed är det inte särskilt lämpligt som dricksvatten. Då är det nog bättre att knacka på i prästgården eller församlingshemmet. Kolla med vaktmästarna om de finns tillhands.

Varnar och hälsar EssoJ
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Spillvatten?

Hej
Har varigt ikontakt med min hemkomun Ekerö ifrågan, att kunna tömma tankar i det komunala nättet. Till svar fick jag att "komunen har ingen lagligg skyldighet att ordna tömning av sådana där tankar, du får väll åka till en camping".
Har ringt runt till campingarna på norra sidan av Stockholm, Ängbybadets camping vill ha 90:- för att tömma svart och gråvatten, Rösjöns camping 50:-. Är det någon som har något mer förslag var man kan tömma, för när vi åker hem på söndag är det fullt.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten?

Ett utomordentligt tanklöst svar av Ekerö Kommun, var tror de att campingens avlopp tar vägen månntro, till grannkommunens reningsverk kanske?

Om det inte var reningsverket som svarade dig så arrogant kanske du helt sonika skulle åka ner till reningsverket och fråga var du kan släppa ut svart- och gråvattnet.
De borde ha en lämplig markbrunn någonstans och det vore väl sjutton om de skulle avvisa dig.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Spillvatten?

åker hem på söndag är det fullt.
DUMM FRÅGA KARNSE, MEN HUR HAR DU GJORT FÖRUT ??????,
ÄR DET DIN FÖRSTA RESA ??
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Spillvatten?

Såna här frågor är rätt kul, ingen törs säga hur dom gör i realitéten, man måste ju tänka på miljön först och främst och det är säkert böter på det med.. Jag säger som Fralle, hur gjorde du tidigare eller är det första gången? Om man börjar med att kolla, vad har man i gråvatten tanken? Är det giftigt och frätande, eller är det koncentrerad medicin i flytande form? Är det spillolja? Vad är det? Jo det är sånt som man har tvättat sig med, borstat tänderna med. Skitat ner tallrikarna med för det som man stoppade i magen. Kanske nåt som kom ut ur magen efter maten via bakdörren.. Det som man har i en "normal" gråvattentank på en husbil är bara rent avloppsvatten som kommer från naturen från början, inget miljöfarligt. Var ska man släppa ut det då? Ja där ingen tar illa upp av att man gör det helt enkelt. Är det nån som vet var det miljövänligaste stället är att tvätta bilen på? Jo, det är på gräsmattan så att naturens eget filtreringssystem tar hand om det hela.
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Spillvatten?

Hej!
Hade förut en bil med fast toatank. Saknar den fasta på 70 liter gör jag förresten. När vi var ute så hade vi med oss ett stort T-järn 0,50 X 1 meter med krok längst ner så att vi kunde öppna någon A-brunn på t.ex. en parkering eller någon dåligt trafikerad gata. Industriområden var bra att åka till liksom stormarknader.
Förslaget fick jag av våra gubbar på reningsverket, då jag i början åkte ut till dem för att tömma husbilen vid hemkomst. A-brunnar innehåller ju det avloppsvatten som kommer från våra toaletter, diskmaskiner, tvättmaskiner mm som vi har i husen.
HPskara
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Spillvatten?

Stopp och belägg...... Sk "A-brunnar" betyder inte alltid brunnar med avloppsvatten!!-Oftast finns brunnarna parvis-i den ena rinner avloppsvatten(Spillvatten) till förhoppningsvis) reningsverket ,i den andra rinner "rent " regnvatten( Dagvatten) till närmaste sjö eller damm och dit vill du väl inte släppa ut ditt avlopp ?!!!!. Båda brunnslocken brukar vara märkta med symbolen A vilket egentligen bara är en logotype från tillverkaren-så det gäller att ta reda på "vem som är vem".
Oftast finns det distansmarkeringar -små rektangulära skyltar ca 6x6 cm i närheten( kan sitta på en liten stolpe ca 1m över marken eller på en lyktstolpe eller ett hus mm)- skyltarna är vända mot brunnen och märkta tex D 2,6 eller S 9,8 vilket betyder Dagvattenbrunn 2,6 m resp Spillvattenbrunn 9,8 m.
Även gallerförsedda brunnar befordrar dagvatten varför man nog skall undvika dessa.
Sen finns det ju även andra saker i brunnarna som det står A på -det kan ju vara el o tele kablar tom fjärrvärme och då är det ju fråga om att någon stackars montör kanske måste stå där och arbeta........
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Spillvatten?

Zippra,

vår kran brukar inte gå att stänga helt från tankens utlopp.
Det zipprar alltid lite vatten ut, och då uppstår inget problem - tandborstningsvattnet blir väldigt jämt fördelat.

Av någon underlig anledning så gick den att stänga helt vid parkeringen på gräsmattan i Floby - don´t worry.

Mvh
DS
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Spillvatten?

Hej!
Märkligt att de som har det som yrke inte visste vad de pratade om när det gällde märkning av brunnar!
HPskara
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Spillvatten?

Hej
Har ett sånt där Trådlöst inernet har varigt utan kontakt i ett dygn. Men här kommer svar på era frågor till Kjell och Håkan J, Var fröst på reningsverket och frågade, "han jag talade med där tittade på mej som jag kom från yttre rymden". Svaret blev, Du får åka och snacka med någog höjare på komunkontoret, det var tjänsteman där jag fick svaret som stod i mitt förra inlägg iden här tråden.
Svar till fralle vår förra bil har också fast tank där löste vi proplemet med att ställa in en Pott-potti durschen. i den här bilen finns inte den möjlighetn. Det är synd men man får väll bygga om, och sätta in ett konvetionelt toasystem med lös tank bakom en lucka i väggen.
Som LasseW skriver det där med A-brunnar ska man vara försiktg med då dom kan innehålla lite av varje.
Gråvattnet upplever jag inte som något problem det går att hinka ur och hälla i toan, med svartvattnet kan man göra samma sak men det är ju lite !!!!
 
Toppen