• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spillvatten Pilote 580-90

F

F.d. 7411

Guest
Som nybliven medlem provar jag att ställa en fråga till er där ute. Jag är nybliven ägare till en Pilote 580 av 90 års modell. Också ny i husbilskunnande. Saken är att den enda bruksanvisning som kom med var på tyska. Jag undrar:
Vad betyder och hur fungerar Spannsymbolen på högersidan?
Kransymbol + dunksymbol längst bak på samma sida?
Slangen under bilen som öppnas med den oranga kranen?
Jovisst har jag fått ut vattnet men skulle vilja veta varför det finns tre olika tappar.
Mvh
Tobbe
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Hej.
Vår förra husbil var en Pilote R470-5 -88. Den hade 2 separata spillvattentankar.
En för Dusch & tvättställ och en för diskbänken. Båda med separat avtappning.
Jag skulle krypa in under och ta mig en ordentlig titt, var kommer vattnet till tankarna ifrån och vad tömmer jag med respektive avtappning.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 7411

Guest
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Tack för ditt snabba svar! Jodå, jag har krupit under men är ändå inte riktigt säker hur kranarna fungerar. Men kan det vara tre spillvattentankar?
Mvh
Tobbe
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Hej.
Peter Nilsson kan ha rätt.
Min bil hade ingen avtappning av färskvatten, (vilket sög),
Men din kanske har det + 2 spillvattentankar.
Gäller bara att lista ut vilken...
M.v.h Åke
 
F

F.d. 7411

Guest
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Den som jag kunde tänka skulle vara färskvattentanken isåfall ( den med kranen och tanken) har jag vridit på. Men...det kommer inget vatten trots att tanken är mer än halvfull. Vad kan vara fel där eller vad gör jag för fel?
Mvh
Tobbe
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Hej.
På bilen vi hade satt färskvattentanken under dinettsoffan på bilens vänstra sida.
En färskvattenavtappning borde komma ut genom golvet rakt under den.
Spillvattenavtappningarna satt på höger sida, precis framför bakhjulet och nästan mitt bak.
M.v.h Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Vid dörren så har jag också en kran och vid den så kan och dra ner den om man vill använda ex. en hink och tömma avloppsvattnet direkt i hinken .

Sen har jag också en kran med en hinksymbol och den är till för om man har använt duschens avlopp och det vredet har en hink och då kan man även släppa ner en slangstump innan tömmning .

Testa och vrid vredet till "hink " och spola i duschavloppet så ser du vart slangen är upphängd .

Tömma färskvattentanken får jag lyfta på en kran som är brevid min varmvattenberedare och då pumpas vattnet ut i botten på bilen i linje med vänster bakhjul på min , ni har ju en annan möblering iofs .

Den det oranga skräpet till kran tog jag äntligen bort efter 4 år och satte dit en 1" kulventil från Biltema artnr : 25-4334 =89.90kr och satte en "bordsgenomföring" som är ett båttillbehör artnr: 25-4344 =49,90kr .
Det tog ju en evighet att tömma tanken innan , när jag har vredet uppåt så är kranen öppen för att slippa få sliskigt diskvatten på händerna ...

bilden är tagen med telefonen nyss för din skull ;) :)
 

Bilagor

  • kran.JPG
    kran.JPG
    207,6 KB · Visningar: 29
F

F.d. 7411

Guest
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Aha, nu börjar det klarna! Tack för bilden och den utförliga förklaringen Bengt-Åke. På min oranga kran sitter det en lång slang så det är ingen risk att man får vatten på sig men din anordning verkar ju betydligt säkrare.
jag ska ut och spola i duschen det första jag gör imorgon. ;-)
Tack för alla trevliga och snabba svar. Som nybliven husbilsägare så finns det en del oklarheter.
Mvh
Tobbe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7411

Guest
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Nu har jag krupit under och mig veterligen så ser det ut som om alla tre tankarna är seriekopplade. Varför är det så? Någon avtappningskran för färskvattnet hittar jag faktiskt inte.
Mvh
Tobbe
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Där finns en liten spak vid sidan om varmvattenberedaren som skall öppnas och samtidigt sätter du på pumpen till färskvattnet, nu pumpas allt färskvatten ut. Separat kran för färskvattentanken finns inte på min iallafall.
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Spillvatten Pilote 580-90

Lider med dig...vår första husbil var en pilot 580-90 och vi lärde oss aldrig att förstå den...vi böt efter 1 år :p
 
Toppen