• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spalt elr dikt an

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har nu köpt mig komplett solcells paket

Så nu till frågorna

Fäst vinklarna som man limmar på taket. Ska det vara någon spalt emellan för limmet. Eller ska dom sitta dikt an mot taket, så man pressar ut limmet

Kablarna som blir på taket. Hur fäster man dom bäst fram till tak genomföringen

Tak genomföringen, limmas den på samma sätt som vinklarna

//hade gott alla i värmen
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Rengör mycket väl med t ex rödsprit o rena trasor. Använd rikligt med lim (patron) i passande kulör. Pressa ej ned fullständigt utan håll ett avstånd på ca 2 mm. Snygga till utskjutande massa med fingret doppat i diskmedel.
Även kabeln kan fästas enl ovan men snyggare är med en limmad kabellist som ovandelen även den säkras.
Genomföring med riktig kabelgenomföring limmas på samma sätt. Var säker på att det blir tätt även under kabeln också samt lägg även massa runt kabeln där den går in i
Lyck till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har i et par tilfeller hvor jeg måtte legge en kabel i et kurvig område først festet kabelen (eller kabelbunten) med tape på tvers så den ikke flytter seg. Har så punktet den fast mellom tapene med pu-masse (Tec7, Sikaflex elelr lignende). Når punktene har herdet tilstrekkelig har jeg maskert omlag en halv cm fra kabelen på begge sider og lagt en streng med pu på hver side og topp av kabelen som jeg så glattet med en finger tuktet i såpevatn. Fornøyd med utseende så fjernet jeg maskeringstapen og glattet forsiktig den kanten som nå oppstod.
 
Toppen