• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåravgifter för skidåkning

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker ju att så högklassiga spår kan jämställas med en anläggning för elitträning, så det öppnar nog för avgift, om det sedan kan klassas som en anläggning på arrenderad/köpt mark är det i så fall öppet för avgifter. F.ö. om avgiften skall läggas på alla näringsidkare i trakten, betyder det ju att även den som åker utför och betalar sina egna kostnader, dessutom skall betala för den som vill åka på längden? Det känns ju inte bra? :confused:

Om det är spår avsedda endast för elitträning då blir det nog ganska öde i spåren, eller så kanske tom jag med mina 71 räknas som elitåkare (gud bevare mig:))
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

i det här fallet.

Jag fattar det mer som att eftersom spårområdet är arrenderat av de som sköter det så är det i "juridisk" mening en anläggning där allemansrätten inte gäller, varför arrendatorn har rätt att ta ut avgift. allemansrätten är alltså upphävd och det är en anläggning.


I brevet som Totte04 "citerar?" ställer jag mig väldigt tveksam till den perssonen på naturvårdsverket som i närmaste otäckt grova drag samanfattar myndighetens ställningstagande med att man inte "BÖR" göra samma sak som man i meningarna innan beskrivit att man kan.

Man kan med lite vilja försöka tolka så det passar vad man vill, för mig är det solklart, Dom arrenderar spårområdet, och driver en anläggning där, då upphävs allemansrätten och det är helt ok att ta betalt.

Sen kan jag hålla med om att det är tråkigt att områden som tidigare varit fria görs om och inte längre är det. Ett av dom bästa svampställerna jag haft i hela mitt liv har för ca 10 år sen fått ett stängsel om sig. vissa delar är ganska orörda men största delen är golfbana,
Golfklubben arrenderar marken av kommunen och allemansrätten upphävd.
Kan i det fallet känna att det är tråkigt, spelar ju ej själv golf, så det håller jag med om.
Tror inte heller att golfspelarna där inne får spela golf gratis heller.
Men jag tycker det är ok och riktigt att det går till så, annars skulle det till slut vara omöjligt att göra nånting nånstans.

Personligen tycker jag också att bästa sättet att ta betalt är genom avgifter av dom som använder det. Jag skulle absolut inte vilja betala för golfarna tex när jag inte utnyttjar det (tex genom skatten eller annat)

Verkar som många av oss har lite olika uppfattningar om det här. Och det kan vi väl få ha utan att försöka "trycka till" varandra ?

mvh Benny
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Om det är spår avsedda endast för elitträning då blir det nog ganska öde i spåren, eller så kanske tom jag med mina 71 räknas som elitåkare (gud bevare mig:))
Spåret kan ju underhållas för elitträning, men även användas av motionsåkare.
Dock, även motionsåkare sliter ju på spåret, så underhållet krävs ju likt förbaskat då. :)
Här i Umeå har vi ett spår som körs med konstsnö, och därför har en avgift. Resterande spår i stan (många) är visst avgiftsfria och underhålls av kommunen som jag förstått det

Hittade vidare en länk till naturvårdsverket angående avgifter för skidspår:

Avgifter för skidspår - Naturvardsverket - Swedish EPA
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Vem har påstått att Nordic Ski arrenderar minst 350 km ( någon har skrivit - inte jag- 450 km ) mark för långdskidåkning runt Funäsdalen , inte jag där heller ! Detta ÄR ETT ANTAGANDE , men spåravgiften är konkret !
Tränings anläggning för elitåkare finns vid Ramundberget och används bla av svenska landslaget. Jag har blivit på hoppad i den här tråden för att inte ha underbyggt material , de som vill får gärna en kopia av mitt brev från Naturvårdsverket.
/LASSE
Se föregående inlägg , där finns mail adressen , där du ser hela brevet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Äntligen kanske diskussionen kan föras på en saklig nivå. förhoppningsvis utan fler elaka personagrepp.

Förmodligen stödjer sig NSC på att det är en anläggning på arrenderad mark, samt att stora investeringar har gjorts. Därmed anser man att Allemansrätten är upphävd på spårområdet. Ingen kan ha ett svar, vare sig Naturvårdsverket eller NSC förrän saken är prövad rättsligt.

Diskussionen angående om det är tillåtet att genom skyltning att förbjuda husbilar att nattparkera har ju förts här i klubben i omgångar. En del menar att man skulle gå samman och låta det bli rättsligt prövat, för att stämpla kommuner m.fl. på näsan att de minsann inte har rätt att sätta upp olagliga skyltar hur som helst. Men vad leder detta till egentligen? Jo, jag tror bara det leder till att kommuner m.fl. kommer att se till att skyltarna istället är lagliga, genom t.ex. ändringar av lokala föreskrifter. Jag tror m.a.o. inte att vi som husbilsägare har ett enda dugg på att vinna att driva det till rättslig prövning. Istället är det mycket bättre att se till att inte "reta upp" ortsbor, kommuner m.fl. genom att fricampa snyggt utan att störa och inte provocera i onödan.

Samma parallell ser jag kring den här diskussionen om det här med att vägra betala spåravgift, eller ännu värre, försöka driva det till rättsinstans.

Skulle nu NSC genom en rättslig prövning förbjudas att ta ut avgifter, vad händer då? Jo, risken är stor att man helt enkelt lägger ner verksamheten, eftersom det infacto inte går att driva en spåranläggning kostnadsfritt. Detta drabbar ju givetvis ett stort antal idrottande och motionerande barn, ungdomar och vuxna. Alternativet, att kommunen genom skattemedel ska gå in och sponsra spåranläggningen anses ju säkert inte som en rättvis fördelning av skattemedel av vissa personer, som inte tycker man ska betala för något man inte använder.

En prejudicerande dom påverkar givetvis fler spåranläggningar än NSC,, där enbart skidklubbar står för spårdriften, och där man finansierar driften genom intäkter. Vilka klubbar har råd att lägga en halv miljon om året på skidspår utan att få intäkter? Det går kanske ett par år, sen är pengarna i kassan slut.

Fundera lite på dessa konsekvenser. Och handen på hjärtat - inte sjutton kan man komma och påstå att man har hindrats att nyttja allemansrätten för att ett skidspår korsar terrängen? Nej, det är inget annat än principen som det handlar om.
Åker man i skidspåret använder man ju anläggningen, och helt enkelt nyttjar faciliteten. Vill man spåra runt själv i terrängen finns det inget som hindrar, det är fritt fram.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag fattar det mer som att eftersom spårområdet är arrenderat av de som sköter det så är det i "juridisk" mening en anläggning där allemansrätten inte gäller, varför arrendatorn har rätt att ta ut avgift. allemansrätten är alltså upphävd och det är en anläggning.

mvh Benny

Skidspår som är flera mil långa kan väl inte bli en anläggning där allemansrätten inte gäller! En idrottsarena som är inhägnad kan väl vara fredad från allmogen men ett långt skidspår!? Det faller ju direkt på sin egen orimlighet, enligt min mening! Skulle allemansrätten vara så urholkad så är det allvarligt!

Skulle det vara som Benny & Camilla påstår och det skulle komma till "allmogens" kännedom så skulle det nog bli storm, folkstorm!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Det är ju alltså bara fråga om spåret som isf är arenderat, inte områdena runt ikring utan spårsträckorna som de sköter om.

Området "kan" vara inhägnat, men behöver inte vara.
Vill inte tänka på vilket liv det blivit om dom oxå satt upp ett 3 meter högt stängsel där :twitcy:

Jag vet inte om jag har rätt eller fel Jappe men så tolkar jag det som finns att läsa på sidorna som länkats till här i tråden samt ett telesamtal till Naturvårdsverket i eftermiddag.
(hon jag pratade med hade dock ingen möjlighet att ta reda på info om just nordic ski och Funäsdals området och var inte jurist utan handläggare i skogsärenden igentligen).

Jag tycker inte det är så orimligt eller uppseendeväckande. eller urholkande på allemansrätten alls.

Dessutom låter dom ju folk korsa deras spår utan problem om de vill, och även färdas korta sträckor på dem för att ta sig dit dom ska.
mvh benny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Fundera lite på dessa konsekvenser. Och handen på hjärtat - inte sjutton kan man komma och påstå att man har hindrats att nyttja allemansrätten för att ett skidspår korsar terrängen? Nej, det är inget annat än principen som det handlar om.

/Ludde

Detta kan vara början till ett helt nytt tänkande!

Principen kan vara mycket viktig här! I princip skulle ju vem som helst kunna arrendera markbitar för att där sätta allemansrätten och sedvanerätten ur spel! Det kan ju så småningom bli så att för att kunna passera alla dessa framtida revir så måste man betala tull eller någon avgift för att använda deras passage! Jag ser framför mig hur det var förr när markägarna gjorde just så, ofta förskansade i borgar med utsikt över den mark där de ville ha betalt för att någon skulle kunna passera. Betalade man inte så blev man beskjuten! Bolaget i Funäsdalen har ju spårvakter men jag antar att de inte är beväpnade; inte än i alla fall! Fortsätter amerikaniseringen så kommer det väl snart upp skyltar med texten: Trespassers will be shot! :cool:

Jappe

PS. I väntan på något sorts prejudikat så kan man konstatera att lagen är oklar i dessa frågor. Undrar varför! Kan inte någon här åka upp till Funäsdalen och konfrontera och provocera spårvakterna så att dom tillgriper tvivelaktiga metoder för att freda "sin inmutning" och sedan göra en anmälan för att försöka få fram ett prejudikat! Jag vill veta vad som gäller! DS. :D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag bor ju delvis där 100-150 m från spåret så jag både ser och hör hur det går till, även fastboende i Funäsdalens närhet har ju uttalat sig på den här tråden. Om vi kan bli överens - Ludde och ni andra , kanske obs kanske , jag kan bjuda på en bira och bastu efter ert motions åk , Tänndalen ÄR bättre än vad det nu vad den andra " byn " heter du for till Ludde , eller var det för SPÅRAVGIFTEN du väljer bort Tänndalen ?
/ Ambassadör för allemansrätten / Lasse
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

För att upprepa vad någon annan redan skrivit så står det på Naturvårdsverkets hemsida, det borde kunna utgöra en bra grund för denna diskussion:

"Avgifter för skidspår

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten, står det i regeringsformen. Naturvårdsverket menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller. För att kunna ta ut avgifter måste skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Då upphävs allemansrätten.

Naturvårdsverkets ställningstaganden kan sammanfattas så här:

Naturvårdsverket lutar sig mot att det i regeringsformen står att ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Vi menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller.

För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts. Det kan handla om större investeringar, exempelvis för konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden.

Avgift bör inte tas ut för skidspår som är öppna för allmänheten (det vill säga inte avsedda för tävling/elitträning).

Det finns inget hinder för frivilliga avgifter. Inte heller för avgifter i anslutning till skidspåren, exempelvis parkeringar, vallabodar, omklädnings- eller bastulokaler.

I naturreservat bör man vara försiktig med att ta ut tvingande avgifter. Frågan bör bedömas utifrån varför reservatet bildades.

Idag finns ingen lag kring frågan och inga vägledande domar. Därför går det inte med säkerhet att uttala sig om vad som gäller i dagsläget, eller vad
som kommer att gälla i framtiden."



I några svar i denna tråd framstår det som om man kan sätta allemansrätten åt sidan genom ett arrendeförfarande, där då "spårarrangören" arrenderar marken under spåret. Jag kan inte hitta något stöd för att det gäller. Om någon arrenderar ett smalt markstråk, *kanske flera mil långt, har jag mycket svårt att se att det skulle upphäva allemansrätten. Det är skillnad om man arrenderar en några tusen kvadratmeter stor tomt, där gäller inte allemansrätten om man uppfyller vissa krav, t.ex. visar att det är tomtmark.

Eftersom det saknas både lag och rättsfall går det, som Naturvårdsverket skriver, *inte med säkerhet att säga vad som gäller. Vill vi åstadkomma det får vi provocera fram ett eller flera sådana rättsfall och driva dem hela vägen, kanske ända till HD. Det brukar ta ett antal år och vara mycket kostsamt. Det vill jag avråda från. Det är en strid som HBK knappast bör ta.

Det verkar trots allt bättre att leva med osäkerheten. När man anser att en avgift är rimlig betalar man. Om man anser att avgiften är orimlig får man söka sig någon annanstans eller, om man tror att allemansrätten innebär att en obligatorisk avgift inte kan tas ut, så åker man utan att betala. I det senare fallet står man risken att spårarrangören gör en annan bedömning och att man därmed hamnar inför domstol och kanske bötläggs. Risken för böter förefaller dock inte särskilt stor om man väljer en "öppen" anläggning utan snökanoner och avsedd i fösta hand för allmänheten.

Om man då råkar illa ut, dvs åtalas, kan det vara läge att kontakta HBK och andra företrädare för det rörliga friluftslivet för att se om någon är beredd att ta på sig rättegångskostnaderna för att på så sätt få fram ett prejudikat. I sammanhanget kunde det vara intressant att veta om någon medlem någonsin dömts för att ha gjort intrång på ett skidspår.

Björn
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Det beklagliga i den här historien är " intrånget "
Intrånget är inte en engångs företeelse runt Funäsdalen utan förekommer på en mängd platser runt i vårt land , så " farsoten " sprider sig , snart har vi ingen allemansrätt kvar här i " Du gamlla du fria..... " Sverige !
/ Lasse
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Men Totte om man läser Naturvårdsverkets hemsida så verkar det knappast möjligt att kräva betalning för t.ex. skidsår, med vissa undantag. Det är vi som accepterar att betala trots att vi med stor sannolikhet inte behöver göra det som möjliggör en kommmersialisering av allemanätten. Vi kan sannolikt åka i de flesta skidspår utan att betala om vi vill det.

Sedan är det en helt annan sak att många av oss är beredda att betala för att få åka i bra spår. Men det blir en frivillig överenskommelse mellan oss och spårläggaren. Jag har svårt att förstå hur det inkräktar på allemansrätten.

Björn
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Carina & Björn !
Bra att ni håller med om detta , MEN KOM GÄRNA UPP OCH TESTA ,det vore bra om det kunde bli någon som , för detta till domstolen, för avgörande.
Slut / Lasse
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tack för trevligt svar !
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

För min del är saken nog ganska klar, i nästan alla fall är det inte möjligt att ta ut obligatoriska avgifter för skidspår. Möjligen finns det ett litet antal undantag.

Det är däremot inget som hindrar att jag frivilligt betalar en avgift. När någon har lagt upp spår och haft kostnader för det är jag beredd att betala ett rimligt pris för att få utnyttja spåren.

Det Montreol och Totte föreslår är att jag ska försöka tvinga fram ett rättsligt avgörande. Som jag har skrivit i några tidigare inlägg är det knappast nödvändigt. Reglerna är ganska klara och jag kan dessutom tänka mig att en klok spårägare som konfronteras med någon som vägrar betala inser att det är en fråga som man inte ska driva. I bästa fall ger den en liten avgift om ett antal år om spårägaren vinner i rättegången. Förlorar spårägaren kan hela intäkten gå förlorad eftersom han då riskerar att ingen vill betala efter ett sådant domstolsutslag.

Sedan finns det ett rent fysiskt hinder för mig att ställa upp, åtminstone i år, jag är utomlands, kommer hem några dagar i mitten av mars för att sedan åka söderut med husbilen.

Björn
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

OBS! Jag har absolut inte begärt eller vill ha någon rättslig prövning av detta! Jag tycker att det är helt o.k. att den som med stor arbetsinsats och stora kostnader iordningsställer något sådant här, också kan ta betalt. Jag tycker också att de som använder anläggningen skall betala vid användandet, och inte att det skall ske genom några "smygavgifter" på alla som vistas i området och som inte använder tjänsten/anläggningen!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Epilog !
Tänk vilken debatt detta inlägg skapade , olika åsikter har förts fram , för och emot spåravgifter. Min mening var inte att HUSBILSKLUBBEN skulle gå in och " tvinga " fram ett ställnings tagande , för eller mot , utan att vi i klubben skulle kunna ge VÅR PRIVATA inställning till detta om spåravgifter och allemansrättens bevarande eller om ni vill - överlevnad. JAG tror inte på att de lokala organisationer som tar ut avgift för skidåkning , där det inte finns , arrende , markägarens tillstånd eller är inhängnat område har rätt till att ta ut avgift. Detta skriver Naturvårdsverket , varav en del av er inte tror inte på , att uttalandena inte är korrekta , Att sedan den organisationen som tar ut avgifter har spårkontrolanter för att kolla om de har giltigt spårkort eller inte , att överträdelse skulle leda till åtal , MEN att få människor att känna sig som brottslingar över att jag nuttjar deras spår på områden är ju helt klart , varför har dom spårkontrollaner annars ? DÄR allemansrätten råder. En hel del av er betalar gärna spåravgiften , det tycker jag är helt ok MEN vi som tycker det är fel , blir nästan behandlade som krimminella vi blir tagna på bar gärning mår fysiskt dåligt för vi följer allemansrätten , frågan är om det är deskriminering av folkgrupp ?. Det är vad jag förstår en sak att åka opp till fjällen en veck på februari lovet eller vid påsk , spänna på sig långfärds skidorna åka på de väl preparerade spåren , om du inte kommer för tifdigt , för spårmaskin kommer inte förrän efter 11.00 betala om du är ensam kostar det 60 kr och åka iväg , kanske en eller två gånger den veckan du är där , inga stora pengar , MEN om du som många anrda bor i norra delarna av Sverige vill komma ut , har skidor som ditt stor intresse tillsammans med din familj , ni kanske är en familj på 5-6 personer , med barn mellan 5 12 år som VILL åka skidor men inte orka mer än kanske en kilometer sedan vill de ha chokladmjölk och bulle ni stannar , har en mysig stund i fjällvärden i en driva vid sida om spåret , sédan vänder ni kosa mot hemmet efter en kort färd , denna lilla tripp kostar dem 360 kr ok för en gång MEN detta är det normala livet för de som bor i norrland , inte det liv vi lever nere på västkusten eller i Götalad , där vi möjligtvis åker upp till fjällen några dagar på sportlåvet eller under Påsk , då vi ska hinna med slalombackarna och gärna lite motion genom längåkning någon dag ,sällan mer., För människor i norrland ,, åker man då och då till fjälls , många gånger under skidperioden , man får betal gång för gång och gissa om det blir mycket pengar under en säsong , något hekt annat än för oss som äker upp en vecka på våren, det är därför jag vill behålla allemansrätten , att åka på de gamla spåren som använts genom gereratoner utan profit företag, vill de ha gäster , får de väl göra något för att få dem dit.
Vi inom klubben kommer aldrig till en gemensam ståndpunkt , helt naturligt . Själv vill jag än en gång be om ursäkt för ordval som jag inte borde brukat , men i stridens hetta blev det fel , jag vill också påpeka att även jag har fått nina fiskar varma med orden , virrig, utanför ämnet, och ett antal förklaringar om det eller det , jag är dock tacksam för alla era synpunker , önskar er en trvlig resa hit upp till fjällen , Påsk tiden , den underbaraste tiden i fjällen
Men glöm inte betala spårkoret , pengarna går till Naturvårdsverke föhoppningsvis ett bra skidspår drarr folk - smart marknadsföring ! utan att affärsidkarna betalar ett öre
Tack för ordet
<Lasse
Hoppas på svensk seger i Vasaloppet !
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Om någon anlagt en kanal/genväg så har det givetvis kostat pengar. Eller hur? Då är det ena alternativet att staten finansierar detta. Då är det ett politiskt beslut som ligger bakom. Precis som motorvägen genom Bohuslän nu, den är snart färdig och staten har finansierat denna och den är inte avgiftsbelagd. Eller så är alternativet att kanalen inte ska finansieras av staten. Då kommer den att vara avgiftsbelagd för att kunna finansieras. Och då får man givetvis betala för att paddla igenom.
Men jag paddlar hellre runt, eftersom jag gillar stora vågor och spänning i tillvaron...
Inte ens Göta Kanal är gratis om du vill åka båt igenom hela Stora Kanalturen
Kanoter/kajaker betalar 380 kr....
 
Toppen