• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåravgifter för skidåkning

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Vi har många skidslingor som sköts av en orientering/skidklubb på ett bra sätt hittils.
Problemet är att man hela tiden har utvidgad skidområdet på Jungfrusundsåsen på Ekerö.
Det gör att folk kan inte promenera, gå med hundar etc utan att störa skidåkare eller trampa i spåren.

Fråga till Ludde!
Kan jag som privatperson eller om jag bildar en promenadklubb, lägga ut en sträcka som är spårfri, lämplig för promenad, och hundpromenad och ta en skälig ersättning för mitt nedlagda arbete?
Ser plötsligt en möjlighet att dryga ut kassan. :wink:

/Bosse

Det kan kanske fungera om du erbjuder något mervärde+ Men du får nog arrendera/köpa marken först, så lönsamheten blir nog ganska dålig? :msn_wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

En tanke som bara dök upp, om nu näringsidkarna skall betala längdspåren åt alla som vill åka på längden, skall dom också betala för de som vill åka lite mera vertikalt? :wideeyed:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Totte04.....Hmmm...först var du arg över att det var förbjudet att åka skidor utanför preparerade spårområden i hela Härjedalen, och att det kostade pengar att åka i spåret, sen var det skidåkarnas inköp av flera helrör wiskey och oxfilé och krogbesök och röj till sena natten, nu är problemet att spåret går över tomten och skidåkarna för ett herrans oväsen och skiter runt spårområdet...

Men om du nu hade fått åka gratis i spåret, hade allt varit frid och fröjd då?
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Vi har många skidslingor som sköts av en orientering/skidklubb på ett bra sätt hittils.
Problemet är att man hela tiden har utvidgad skidområdet på Jungfrusundsåsen på Ekerö.
Det gör att folk kan inte promenera, gå med hundar etc utan att störa skidåkare eller trampa i spåren.

Fråga till Ludde!
Kan jag som privatperson eller om jag bildar en promenadklubb, lägga ut en sträcka som är spårfri, lämplig för promenad, och hundpromenad och ta en skälig ersättning för mitt nedlagda arbete?
Ser plötsligt en möjlighet att dryga ut kassan. :wink:

/Bosse

Om du arrenderar eller äger marken är det väl inget som helst problem? Du får ju se till bara att du har ett mervärde att erbjuda, annars lär ju kunderna utebli......och därmed intäkterna:yes:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Svar till följande debattörer : Ludde , Varför har du börjat surra om Naturreservat ? , Jag har inte taget upp det ! Nästa : någon skriver att det finns 450 km spår i Funäsdale , var kommer den siffran från ??Montreal : Numera ska allt serveras på silverfat till ungdommen , de har förmycket lättfötjänta pengar , pengarnas värde är inte längre vad de varit , för en ung man spelar 50 eller 60 kronor abslut ingen roll, men vi lite äldre har fortfarande RESPEKT för pengar, vi får hoppas att de lever så länge att de får den respekten ... men det är inte troligt.
Ludde ! I Tänndalens skidstadion hålls flera skidtävlingar per år , i de sammanhangen , hyr löparna från olika klubbar stugor i närheten av stadion. Förlåt mig att jag river ner din illusion om den ädle idrottsmannen , han som dricker mjölk och äter havregryns gröt varje morgon , kör runt Hamra fjället tre varv för träning går hem och sover sött ett par timmar o.s.v. MÅNGA idrottsmän görså MEN INTE ALLA. När hyresgästen lämnar stugan efter tävlingen KAN du inte drömma om , hur et ser ut, flasklik både här och där mm Kan också bara till er information nämna , jag har gåt i skolan i Lillehammer så omgivningarna känner jag väl till.
Lasse N , tackför din rättelse , tyvärr förbättrar det inte stuationen jag blir ännu mer förb..
Björn ! Det vore synnerlign intsant att få fråan belyst av en jurist.
Vad JAG förstår , har inte vem som helst rätt att stppa dig ute i ett spår, bra en som har polismanns befogenhet eller ??.
/ Lasse
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde
Spåren som jag äker på , har använts av både turister och ortsbefolkningen i generastioner utan att någon tagit betalt, Så kommer ett kommersiellt företag in i bilden och säger sig ha rätt att ta betalt , trotts att leden går på statlig mark och borde ingå i begreppet Allemansrätten, Den här leden TORDE vara en av två både skid och vandrings led mellan Funäsdalen och förbi Fjällnäs mot Norge , men det viste du säkert Ludde , som stor kännare av vägar och leder över hela Norden.
Jag har sagt det förut men säger igen att Funäsdalen ingår i Härjedalens kommun och vad nationalparkskartorna kommer in i bilden förstår jag överhuvudtaget inte , och de färgade texterna som du flitigt använder gör sig fint på vitt papper.
Det är väl bara en tidsfråga innan du får din vilja igenom om stegräknare för vandringsleder i svenska fjällen med tanke på hur du framför åsikterna om hur bra det är ,ed SPÅRAVGIFTERNA
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Om du arrenderar eller äger marken är det väl inget som helst problem? Du får ju se till bara att du har ett mervärde att erbjuda, annars lär ju kunderna utebli......och därmed intäkterna:yes:

Jag är delägare (kommunens mark)
Mervärde= Kunderna slipper sura miner från rödkindade skidåkare med snoret hängande i näsan. Kunderna slipper också klafsa i drivor med apelsinskal. Hundarna kan gå fria utan koppel och de slipper också bli överkörda av motionstokarna. :D

Och vad är det för fel på ett helrör wiskey och oxfilé :confused:

/Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Svar till följande debattörer : Ludde , Varför har du börjat surra om Naturreservat ? , Jag har inte taget upp det !
/ Lasse

OK, vi tar om´t igen... Det var du själv som började i inlägg #7 genom att du påstod att STF stod för underhållet av lederna i fjällen, vilket är fel, eftersom de fjällområden där STF bedriver sin verksamhet ligger inom nationalparks, naturreservats och världsarvsområden. Det är Naturvårdsverket som står för underhåll och skötsel av lederna där. Sedan påstår du i inlägg #73 att jag tidigare ska ha påstått att Nordic Ski har något avtal med Naturvårdsverket. Jag har aldrig påstått detta. Vidare i inlägg #83 undrade jag varför du påstår att jag har sagt detta. Och det har du inte heller svarat på.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde
Spåren som jag äker på , har använts av både turister och ortsbefolkningen i generastioner utan att någon tagit betalt, Så kommer ett kommersiellt företag in i bilden och säger sig ha rätt att ta betalt , trotts att leden går på statlig mark och borde ingå i begreppet Allemansrätten, Den här leden TORDE vara en av två både skid och vandrings led mellan Funäsdalen och förbi Fjällnäs mot Norge , men det viste du säkert Ludde , som stor kännare av vägar och leder över hela Norden.
Jag har sagt det förut men säger igen att Funäsdalen ingår i Härjedalens kommun och vad nationalparkskartorna kommer in i bilden förstår jag överhuvudtaget inte , och de färgade texterna som du flitigt använder gör sig fint på vitt papper.
Det är väl bara en tidsfråga innan du får din vilja igenom om stegräknare för vandringsleder i svenska fjällen med tanke på hur du framför åsikterna om hur bra det är ,ed SPÅRAVGIFTERNA

Nu tycker jag att du går över gränsen för att man ska kunna fortsätta föra en saklig debatt. Att göra sig lustig över att jag har färgat texten från utdragen ur Nordic Ski:s informationssida tycker jag är lågt.
Texten färgades enbart i syftet att den inte skulle förväxlas med våra åsiktsutbyten i den här tråden, eftersom det uppenbarligen är så att missuppfattningar om vad var och en har sagt förekommer då och då.

Och att du nu också påstår att min vilja skulle bestå i att stegräknare och avgifter ska införas i fjällen, gör att jag inte längre anser att det är någon mening att fortsätta ha en dialog med dig, däremot gärna med övriga debattörer i tråden.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag är delägare (kommunens mark)
Mervärde= Kunderna slipper sura miner från rödkindade skidåkare med snoret hängande i näsan. Kunderna slipper också klafsa i drivor med apelsinskal. Hundarna kan gå fria utan koppel och de slipper också bli överkörda av motionstokarna. :D

Och vad är det för fel på ett helrör wiskey och oxfilé :confused:

/Bosse

Inget fel på wiskey och oxfilé....det var totte04 som retade sig på att det konsumerades....
Dock föredrar jag hellre lammfilé och rödvin...:cool:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde , du kommer med det bästa förslaget hittills vi lägger ner detta , vi har helt enkelt ( hoppas du förstår den texcten) alldeles för skilda åsikter , alla dina upprapningar om det eller det, tydligen det enda du kan....eller vill förstå !
Till Yalla vil jag bara säga att det var ett svar till någon som talade om hur skötsamma skidåkare är hur de smyger fram i spåren , och vilken " sund " levnads föring de har. Detta har inte att göra med Allemansrätten , men måste besvaras !
Jag fortsätter den här diskusionen med länstyrelsen i Jämtlad- Härjedalen om Allemansrättens bevarande , tillsammans med en stor del av övriga Sverige.
/Lasse
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Totte04 det finns väl ingen anledning att bli otrevlig som Jag tycker att Du börjar bli för att inte alla delar din uppfattning eller?

Du har ju inte varit kristallklar över vad som du tycker är det stora problemet i denna fråga först priset sedan allemansrätten sedan störande betende det blir svårt att hitta en tråd i din tråd.

Du startade tråden och har du svårt att svara hövligt tycker Jag att Du ska fundera på att stänga den.

Ha de
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Det lustiga med att ta betalt för skidåkningen är väl, i alla fall i Sälen, att om jag vill åka utför och "spara" en slant så är det fritt fram att åka utför i backarna "gratis" hur mycket som helst.
Men så fort man vill åka liften upp så kostar det pengar.:twitcy:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Det finns klubbmedlemmar boende i Funäsdals området, det skulle vara intressant att höra vad dom tycker och samtidigt få lite saklighet i tråden.
Tommy R
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ber om ursäkt om jag bir lite häftig i min debatt , jag blir det när jag inser att människor är på fel väg i en i en så pass viktig fråga som om att behålla Allemansrätten
Så då är ursäkten framförd och jag ska hålla käften ! Adjö !
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Måste ändå få citera brevfrån NATURVÅRDSVERKET ( dä ru Ludde )
" Citat "
Avgifter för skidspår
Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten , står det i regerings.formen.
Naturvårdsverket menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåknng på mark där allemansrätten gäller. För att kunna ta ut avgift måste skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Då upphävs allemansrätten
Naturvårdsverket ställningstagande kan sammanfattas så här
Naturvårdsverket lutar sig mot att det i regeringsformen står att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten, vi menar därför att det inte är möjligt att ha tvingande avgifter för längdskidåkning på mark där allemansrätten gäller
Avgiften bör inte tas ut för skidspår som är öppna för allmänheten (det vill säga inte avsedda för tävlings(elitträning.
Slut " citat"
Elit träning bedrivs i Ramundberget.
Kunde bara inte låta bli !
7 Lasse
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Och med Tottes sista inlägg är kanske frågan avgjord. Flertalet avgifter för att åka i längdåknkngsspår är frivilliga, den som vill betalar, övriga låter bli. Om någon försöker hindra mig från att åka i ett sådant spår kan jag ringa polisen.

Björn
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Eftersom jag tydligen är den enda medlemmen som är fast boende i Funäsdalsområdet får jag väl lov att delge min uppfattning om spåravgifterna.
Jag tycker att det var klart bättre förr då spårningen finansierades genom avgifter till företagen i området samt i viss mån bidrag. När turist näringen i övriga världen går allt mer mot "All inklusive" känns det som ett steg i fel riktning att börja ta ut spåravgifter för något som i alla tider varit fritt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker ju att så högklassiga spår kan jämställas med en anläggning för elitträning, så det öppnar nog för avgift, om det sedan kan klassas som en anläggning på arrenderad/köpt mark är det i så fall öppet för avgifter. F.ö. om avgiften skall läggas på alla näringsidkare i trakten, betyder det ju att även den som åker utför och betalar sina egna kostnader, dessutom skall betala för den som vill åka på längden? Det känns ju inte bra? :confused:
 
Toppen