• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåravgifter för skidåkning

F

F.d. 17941

Guest
Kan inte låta bli att skriva lite om ett märkligt system som strider mot lag och förordning , nämligen spåravgifter för skidåknin. Nu i vinterlovs och Påsk tider.
Förr har vi husbilsfolk kunnat ta bilen köra ut till lämplig plats ute i naturen , stanna ta fram skidorna för hela familjen , ryggsäcken med kaffe och mackor , och skida iväg , ut på fjället eller bara ut i naturen, helt kostnads fritt . MEN NU ska du först försöka hitta ett ställe där du SKA BETALA FÖR SPÅRKORT. Priset varierar , men ett normalpris är 20 kronor/dag per person ovavsett om du åker 10 mil eller 100 m, för en normalfamilj blir det 80 kr/dag , skall man sedan stanna en vecka då blir det 560 kr , för att åka skidor andas friskluft , där ALLEMANS RÄTTEN GÄLLER.
Här vill jag påstå att SNÅLHETEN GÅR FÖRE VISHETEN , hjälp till att protestera mot detta idiotiska system att vi får röra oss fritt i den svenska naturen UTAN att ha övervakare som står bakom nästa krök och vill bötfälla dig och din familj för intrång i naturen eller vilken paragraf de nu hittar på,
/Lasse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Så här tror jag att det är: Preparerade spår kostar att köras upp. Oftast är det skidklubbar eller skidanläggningar som står för det. Spårmaskiner är inte gratis. Söderöver körs ofta med konstsnö, och det kostar också att göra.
Så jag har förståelse för att dom vill ha betalt för åkare som utnyttjar spåren, likväl som det kostar att åka skidlift i en skidanläggning.

Sen kan man ju fundera över när det gäller preparerade skidspår om dom egentligen har rätt att ta ut en avgift, då spåren oftast går på flera olika fastigheter, där det kan vara flera markägare inblandade. Betalar klubben/anläggningen något arrende för marken, som de utnyttjar och sedan tar betalt för?

Man kan ju även fundera på om klubben/anläggningen fått kommunala bidrag för iordningställande av skidspår.

Vem som helst har ju egentligen inte rätt att utnyttja naturen på annans mark och sedan ta betalt för någon man anlagt/byggt. Så är det ju med parkeringsavgift, betalar klubben/anläggningen ett arrende för marken de nyttjar, har man rätt att ta ut parkeringsavgift.

En skidbacke är en helt annan sak, där arrenderar/äger anläggningen marken, och kan således hägna in området och ta betalt av de som nyttjar anläggningens faciliteter.

Något jag däremot störde mig väldigt mycket på var när vi stod med husbilen på Hovfjällets camping och således betalade campingavgift. Vi köpte dessutom liftkort för hela familjen för hela veckan vi stod på campingen, vi betalade således ganska mycket pengar. Då hade dom mage att utöver detta kräva 100 kr/familj och dag för att få nyttja längdspåren. Jag har full förståelse för att de vill ha betalt av daggäster som kommer med personbil, men anser att det var rena ockret att ta betalt av oss som bodde på campingen och dessutom betalade liftkort. Oss har dom förlorat som gäster i fortsättningen.

Föreningar/anläggningar kanske skulle ta och fundera på hur de tar ut sina avgifter för sådant här. Oftast finns ju en parkeringsplats i anslutning till skidspåren. Man kanske skulle se till att arrendera parkeringsytan, och istället ta ut en parkeringsavgift som täcker in kostnaderna istället för spåravgift.

/Ludde
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

"Föreningar/anläggningar kanske skulle ta och fundera på hur de tar ut sina avgifter för sådant här. Oftast finns ju en parkeringsplats i anslutning till skidspåren. Man kanske skulle se till att arrendera parkeringsytan, och istället ta ut en parkeringsavgift som täcker in kostnaderna istället för spåravgift."

Då gnälls det på det istället.
Valet är den enskildes, åk i spåren och betala eller pulsa där det är ospårat.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Spåravgifter för skidåkning

(Mina erfarenheter grundas från en landsbygdskommun.
Det är ju annorlunda vid de stora privata anläggningarna).

Det är oftast skidföreningar som idag har fått överta kommunernas arbete med spårläggning. På grund av det har många föreningar blivit tvungna att ta betalt för dessa jobb.
Det är inte gratis att köra upp spår. Skotern kostar, bensin kostar, spårkälkar kostar, spårsladdar kostar. Var skall pengarna komma ifrån? Dessa bredbandsskotrar (dubbla band) tar en hel del bensin per mil och det räcker inte med att bara köra en gång. Först skall snön tryckas för hållbarhet. Idag är det ju också många som skall ha "skejtingspår" alltså mycket breda banor. Detta innebär minst 2 kanske 3 varv med skotern. Sedan skall spåren sladdas för att få en hyfsad slät yta. Därefter skall spårkälken fram och dras i ena sidan för de som åker traditionell skidåkning.
Det var ju mycket enklare förr när det fanns breda skidor och stora trugor på stavarna. Då var det inte så kinkigt.
Också finns det folk som kommer med breda skidor och försöker åka i de uppgjorda spåren och förstör då dessa eftersom de inte är så breda. Vilket också får till följd att de måste dras om. (För att inte tala om de som går i spåren.)
Vissa kommuner lämnar lite bidrag. Men det räcker inte, då är det lotterier eller andra aktiviteter som skall betala verksamheten.
Tänk också på alla dess ideella krafter som ställer upp för sina föreningar och hjälper till med spårläggning. Kommer det snö måste allt göras om igen. Detta blev mycket men det kan vara bra att veta hur det är ute i bygderna.
Vi kanske kan vara överens att det inte är snålhet som gör att spåravgift krävs.

Tips sänd en istället en snäll tanke till alla dessa eldsjälar som ordnar alla åkbara spår.
Väl mött i spåren!
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag betalar också gärna för spåren jag åker i, men jag tyckte inte att avgiften på Hovfjället var ok att ta ut av oss som betalade både liftkort och campingavgift.

För övrigt anser jag att det är mer än rimligt att föreningar tar betalt för att spåren nyttjas.

Jag skrev också i mitt första inlägg att det kostar att hålla med spår.

Jag tycker inte att 560kr/familj för en vecka är dyrt för att få utnyttja preparerade skidspår.

Perfekt om man hittar en bra parkeringsplats för husbilen, att kunna vara ute och åka skidor!!
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Kul med era synpunkter !

Motreal: I Härjedalen är det förbjudet att skida utanför " spårat " område
trots att spåren går utanför inhängnat område på Allemans rätts område !
Ludde : Borde inte underhållskostnader för skidspår ligga på kommunalskatten ?
Kom till vår kommun ,. Kommunal reklam
Ella&Penti Förbud att skida utanför pistad led
E&SU Att man tar betalt innanför inhängnat område är ok
Ska vi betala när vi plockar bär eller blir det kilometer avgift när vi vandrar på olika leder runt om i vårt land ?? Nästa gång ??

Vad är skillnaden på en vandringsled och ett skidspår ???? , STF tar inte ut någon
avgift för att gå Kungsleden , tvärt om här talar man om I år har vi förbättrat fram-
komligheten både här och där , hit vill man ha turister , men till skidspår med avgit
skrämmer man bort folk , inte den ensamma åkaren ,MEN barnfamiljer.
Alla människor tycker inte vi SKA behöva betala för något som är så naturligt ( för
nordbor ) som att åka en motionsrunda eller en kort familje tur på skidor utan att
betala hundratals kronor
/ Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Kul med era synpunkter !

Motreal: I Härjedalen är det förbjudet att skida utanför " spårat " område
trots att spåren går utanför inhängnat område på Allemans rätts område !
/ Lasse

Stämmer det verkligen att det är förbjudet att åka skidor utanför spårat område i Härjedalen??? Det verkar helt orimligt!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Att det skulle vara förbjudet att åka skidor utanför de preparerade spåren låter i mina öron som något mycket märkligt. Har aldrig hört talas om detta innan. Har du något dokument/hemsida att hänvisa till? Du menar att det skulle gälla i hela Härjedalen?? Jösses, vad trångt det skulle bli i de preparerade spåren om alla turåkare var tvungna att hålla sig till preparerade spår.....:wub:

Däremot kan det i vissa alpina anläggningar vara förbjudet att åka skidor i opistat område, och detta är p.g.a. säkerhets/lavinrisk.

Det kan också finnas uppmaningar om att man inte ska promenera i de preparerade längdspåren, vilket borde vara självklart, men inte för alla...

Angående att längdspåren borde vara finansierade av skattemedel, håller jag med, likväl som kommunerna i regel står för belysta motionsspår.

Men just nu är det ju ett faktum att skidspåren sköts/drivs av föreningar och anläggningar, och vill man att det ska vara helt finansierat av kommunala medel får man väl rösta på det parti som driver frågan. Det är ju en politisk fråga och politik är inte tillåtet att diskutera här på forumet.

Att jämföra preparerade skidspår med bärplockning är väl ändå inte samma sak? Bären och svampen kostar ju inte pengar för att dom ska växa.

STF har inget att göra med skötsel och underhåll av vandringslederna i fjällen. Det är Naturvårdsverket som gör det. Likväl som Trafikverket ansvarar för det statliga vägverket.
STF sköter och driver ett stort antal stugor och fjällstationer, de tar också ut avgift för att nyttja dessa faciliteter.

/Ludde
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Nej Ludde , det gör dom inte , men enligt markägarna , skadar de marken , men det var bara en jämförelse . Men detta med spåravgift kanske bara är en början på något mycket större !
När det gäller STF så naturligtvis ska dom ta betalt för den service som erbjuds i deras stugor, de ingår inte i allemans rätten., men de underhåller lederna till sina stugor, utan kostnad för oss privat personer som nytjar dem.
När det gäller Härjedalen ( Funäsdals fjällen ) och spåravgifter kan jag hänvisa tii : Destination funasdalen.se där finns uppgifter om kostnader för att andas fjälluft.
( Har själv stuga i Tänndalen ) Jag börjar bli till åren MEN gillar skidor , här i Tänndalen har det varit fritt tidigare att vistas ute i terängen , nu måste du vara inom pistat område när du skidar . och då nytjar du spåren och DÅ SKA DU BETALA,!! under mina 71 år , vi har klarat oss bra med det vi haft , med det vill jag inte säga hurra bra det varit , allt går att göra bättre , men detta med spåravgifter är käpp rätt åt he,,,te. Att man tar ut avgift för belyst skidspår och liftanläggningar är ok , men den " fria " längdåkningen borde förbli ett previlegium för alla som vill vistas ute i naturen !
När det sedan gäller kostnader , så är spåravgiften bara en av alla anrdra , vi kanske ska räkna upp dem här får vi se vad det blir ????
Lasse
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Jag tycker att Ludde var inne på en intressant tanke i ett tidigt inlägg i denna tråd, är det överhuvud lagligt att ta ut avgifter. Ofta är det en idrottsklubb som avgiftsbelägger användandet av spår som ligger på någon annans mark. Får de det?

Om man betalar avgiften har man så vitt jag förstått ingått ett avtal med spårarrangören. Det är sannolikt ok om inte markägaren protesterar. Men vad händer om man vägrar att betala avgiften och åker ändå? Kan och får spårarrangören förhindra det? Kan man straffas för det? Har spårrarrangören rätt att fysiskt hindra mig från att använda spåren? Jag utnyttjar ju bara min rätt att vistas i skog och mark, allemansrätten.

Jämförelsen med liftkort håller knappast, där tar man betalt för att jag åker i arrangörens anläggning, dvs liften. Så vitt jag vet tar de inte betalt för att åka ner. Om man istället för att åka lift går upp i slalombacken (usch hemska tanke) så är det nog ok att åka ner utan att betala.

Sedan kan man kanske se det ur en moralisk vinkel. Om nu kommunerna inte anser att de har råd att för skattepengar ordna spår, kanske t.o.m. spår som mest används av invånare från andra kommuner och som därmed inte alls bidrar till kostanden eftersom de betalar kommunalskatt i någon annan kommun (åtminstone om vi inte tar hänsyn till skatteutjämningssystemet) utan överlåter till den fattiga lokala idrottsklubben att anordna spår verkar det fullt rimligt att den finansierar spårläggningen med avgifter. Och då är vi tillbaka till samma prissättningsdiskussion som vi fört om ställplatser. Monopol ger möjlighet att ta ut högre priser, konkurrens leder till lägre priser. Men just här kanske de vanliga prissättningsmekanismerna inte håller, min erfarenhet av ideela organisationer är att de ofta är mycket moraliska och inte tar mer betalt än de behöver.

Björn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Totte04: Alltså, jag förstår inte riktigt vad du svarar på i din första mening, "det gör dom inte" ? Vem gör inte vad? Och vad är det du jämför med vad?

Angående destination Funäsdalen, hittar jag bara den här sidan med detta namn Freeride - Skidor, Telemark, Snowboard . Jag har letat men kan inte hitta något angående att det skulle vara förbjudet att åka längdskidor utanför preparerat område. Du kanske kan visa var du har läst detta?

Återigen, STF underhåller inte några leder i fjällen. Möjligen kan de ha gjort detta vid vissa tillfällen på entreprenad åt Naturvårdsverket. De får då betalt av staten för att utföra ett arbete, t.ex. röja sly, laga spänger e.t.c.
Underhåll av stigarna i sig är det inte så mycket kostnader med, stigen blir där folk går helt enkelt. Det som kostar mycket är underhåll och reparation av alla broar över vattendragen. I Sarek t.ex. så är det ett flertal broar som måste kontrolleras varje år, då säkerheten är mycket viktig. Man flyger in material och folk som jobbar med detta med helikopter. Spänger över våtmarker och myrar kostar också en del att underhålla. Folk tror för det mesta att spängerna finns för att man inte ska bli blöt om fötterna, men huvudsyftet med spängerna är i i första hand att skydda marken från slitage.

Leder som t.ex. stigar, broar och spänger inom nationalparker och naturreservat underhålls och bekostas av Naturvårdsverket. I Norrland inom området Laponia, är skötselplanen styrd av Lapiniaprocessen, som är delvis EU-finansierad, då området är klassat som världsarvsområde.

Inom vissa fjällområden, där det inte är nationalparker eller naturreservat, har vissa samebyar iordningsställt både stugor och vandringsleder.

Jag försöker inte att tjafsa emot dig för att vara elak, utan endast för att försöka hjälpa dig, för antingen så måste du ha missuppfattat det hela, eller skulle det vara så att du har rätt, att någon skrivit att man inte får åka skidor ute i terrängen, så vore det intressant att reda ut vem som skrivit, syftet med regeln och vad man grundar ett sådant förbud på. Så återigen, fram med dokument som styrker det du säger!

Jag uppfattade först att du var irriterad över att man ska behöva betala för att nyttja preparerade längdspår, men det hade du väl inget emot, eller?

/Ludde
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Tycker det är helt rätt av föreningar och idiella som håller spåren pistade och öppna att få ta ut en lämplig avgift för detta.
Avgifterna som beskrevs i första inlägget tycker jag är fullt rimliga med tanke på arbete och kostnader och vad dom i regel går till (ungdomsverksamhet mm) osv.

Sen har jag svårt att tro att det finns generella förbud mot skidåkning allmänt i skog och mark. Finns det det så är det löjligt tycker jag.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas rimliga undantag.
Som tex extra känsliga områden eller kanske skidklubbens närområde.

Risken finns ju att dom kanske e rädda för att nån snål pensionär skulle säga att han åker utanför spåret, men såfort ingen ser kliver i det igen.
Men det vore ju tramsigt av dom, för såna finns väl inte. Särskilt inte bland husbilsfolk som så ofta påpekar hur man går miste om deras pengar i tid och otid.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spåravgifter för skidåkning

När jag är ute och åker skidor i Härjedalen och får syn på ett spår någonstans och det råkar gå där jag har tänkt åka så inte sjutton tar jag reda på vem som har gjort spåret för att betala för det. Möjligen kan jag bli lite förgrymmad om det är ett slarvigt lagt spår!

Att man kan förbjuda folk att åka skidor i Härjedalen utanför lagda spår, tror jag inte på!

Jappe
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde !
Det gälde bärplockarna.
Tilläggas till detta med spåravgiften I Funäsdals Flällen är .vi har en organisation som heter Nordic ski som " sköter " spåren ett rent affärs drivande företag som driver detta , har själv inte varit inne på deras hemsida här på nätet , men det kommer säkert någonannan att göra och höra av sig om !
Naturligtvis är det naturvårdsverket. Ursäkta så hemskt mycke !
Så vill jag påpeka för bäste försig påare att " gamla " pesionärer har betalat skatt brtydligt längre tid än ungtuppar.

Detta är i strid med Allemansrätten och drabbar i FÖRSTA hand familjer med . kanske , många barn .
Resa, Boende kostnader, liftkort, spårkort , hyra för skidutrustning , ja listan kan göras lång

/ Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Totte04: Jag begränsar mig istället till en enda fråga, vart har du läst att det är förbjudet att åka skidor utanför spåren?

/Ludde
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Ludde !
Jag bor 125 m från " Nordic ski " spår , får på hösten erbjudande om förköp av , liftkort , och spårkort. Jag slänger detta omdelbart. För liftkorten är det ok att ta betalt ,men inte för längdåknings korten. Enl. uppg. kan man läsa om detta med spåravgift på funäsfjäll.se , jag har själv inte kollat.
Kan också nämna att Nordic ski har spårvakter ute som kotrollerar att spårmärket finns.
Jag ska försöka få fram underlaget för detta.
Det här är INTE något man går ut med i pressen om att det kostar pengar att åka skidor , det är negativ reklam !
/ Lasse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Spåravgifter för skidåkning

Alltså, jag kan förstå att Nordic Ski har spårvakter ute för att kontrollera om de som nyttjar spåren har betalat för sig.
Men du säger ju att det skulle vara förbjudet att åka skidor utanför spårområden i hela Härjedalen. Det är det förbudet jag ber dig om att få mer information om. Pratar vi om samma sak eller?

/Ludde
 
Toppen