• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsfall

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
När jag startar aldepannan på el(230VAC) så sjunker spänningen för varje steg enligt följande:
0kW - 230VAC
1kW - 220VAC
2kW - 215VAC
3kW - 209VAC
Min fråga är detta normalt?
Tacksam för svar om det är någon som har erfarenhet av detta.
//Benny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Alla kablar för anslutning av bilen till en elstolpe skall vara 3 x 2.5 kvmm (inte normalt för en lampsladd :)) och av typ H07RN-F (=gummiisolerad).

Att spänningen sjunker kan också bero på "svagt nät". Dvs. att kapaciteten fram till elstolpen är mindre bra. Det har inte att göra med säkringen storlek utan mera på hur lång från närmsta transformator uttaget ligger.

Det svagaste nät jag har upplevt var inne på ett kärnkraftverk. När jag lastade ett vägguttag med några kW så sjönk spänningen under 200V och utrustningen jag hade kopplade ner på grund av för låg spänning. :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så här står det ordagrant i bruxen för min bil (en Carthago I4.9):
"Anslutningskabel:
- Flexibel gummikabel med tre ledare (3 x 2.5 kvmm)
- Längd max 25 meter
- 1 jordad kontakt
- 1 anslutningsanordning med jordad kontakt (kontaktanordning enligt DIN 49462)"

Dessutom har väl elsäkerhetsverket (eller vem det är nu för tiden) också specifikationer om kabelns utseende mellan bil och stolpe. För att inte tala om alla campingars regler inkl. Caravan Club.

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jodå, "Dethleffskvalite", jag har faktiskt följt de, och liknande trådar, sådär litet extensivt när de var aktiva och, ja, jag skarvar kablar. Åtminstone när jag behöver skarva på en stump för att ansluta "den blåa" till ett Schuko-uttag.:)

Och för att återgå till ursprungsfrågan så håller jag helt med "Björn & Lena"

MVH
Hans
 
Toppen