• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Oj, nu har vi kommit ifrån ämnet mer än lovligt! :D

Ja, det var ju det jag sade, skall vi köra cirklar nu igen och se vem som orkar skriva inlägg längst eller vad var poängen med detta inlägg nu igen?

Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag för min del förstår ingenting av vad som avhandlas här i de senaste inläggen. Eller åtminstone förstår jag inte vad det har med Sonys QX-objektiv att göra. Kan någon förklara det för mig så att jag slipper radera en massa inlägg (skojar bara). Plattor kontra ABC800 och tredubbla skärmar kan kanske föras i en egen tråd.

Kan vi därmed återföra diskussionen till vad tråden egentligen skall handla om?

Jag för min del ser inte dessa två objektiv som fullt utbyggda ännu. För det första saknar de RAW-format (vilket kanske har sin förklaring i begränsningar i mottagarnas system?).

Sedan saknas batteriindikator i Zeiss-varianten vilket kan tyckas märkligt eftersom det finns i G-varianten som dessutom har stativgänga till skillnad från den förstnämnda.

Eftersom detta är en kamera utan sökare så kan jag se en fördel att skärmen är frikopplingsbar eftersom en skärm kan vara svår att se på under vissa ljusförhållanden. Men samtidigt är jag rädd att det kan bli lite fippligt att hantera en lös objektivdel och en kameradel var för sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Till Knarrevik:

Ja, men det känns som att du har hamnat rätt långt ifrån verkligheten, svepande formuleringar om blixtsnabba analyser, automatiska inmatningar m.m. Kanske i någon mån gäller myndigheter och liknande som kan diktera villkoren, men är absolut inte realitet för de flesta företagen i det här landet. Däremot gör man mycket mer på färre händer för att det är möjligt med den utveckling som har skett, men det är knappast möjligt att göra från en padda, annnat än i enstaka små operationer för att det är intressant att pröva. Fem år är låång tid i de här sammanhangen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jeg ser og en fare i disse nye "kamera", det blir enklere å snikfotografere - noe som allerede er et problem i mange miljøer med dagens kameramobiler.

Teknologidiskusjonen rundt platta - PC - stordator kan jeg være med på i en egen tråd for dette slik at de som ikke har dette som spesialfelt kan hoppe over hele saken. Som IT teknolog i godt over 40 år har jeg en del erfaringer og tanker - klarer jo ikke å la være å følge med fortsatt ;) :D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Har inte Sony QX ännu men blir mer och mer sugen på QX100 som jag tycker ger lite mer än QX10:an.
Det är ju ingen liten pjäs men ger mer flexibilitet och bildkvalité.
Kan också göra framförallt videofilmningen roligare tillsammans med 7" plattan.
Jobbar med instruktionsfilmer vid försäljning så den kan bli ett perfekt verktyg.

Tycker den här videosnutten beskriver produkterna på ett bra sätt.
Sony QX100 and QX10 Lens Cameras hands-on | Engadget - YouTube
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Kanske idén till tekniken kommit från video-actionkameror som Contour och Gopro.
Har en Contour GPS +2 monterad på intsrumentbrädan som har wifi uppkoppling mot en 7" platta. Kameran kan fjärrstyras från plattan via wifi.
Fungerar perfekt som framkamera. Filmöverföring i realtid.
Inte samma klass på optik och sensor som QX men i princip samma tänk med wifi
 

Bilagor

  • DSCN1301.JPG
    DSCN1301.JPG
    4,8 MB · Visningar: 0
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Lumia 1020 har säkert en bra kamera jämfört med andra mobilers men kan inte mäta sig mot din Sony RX100 och ännu mindre mot QX100.

Problemet är att du ändå är tvungen att ha en riktig mobil med riktiga appar och på så vis ändå ha två prylar. Skälet till att Microsoft köpte Nokias mobildivision var inte Lumia utan alla Nokias patent samt Nokias kartverksamhet (Navteq) som dominerar marknaden tillsammans med TeleAtlas.

De apparna jag använder har jag redan laddat ned, inklusive de bankerna (en spansk, tre svenska, en finsk). Så ingen brist där.

Byggkvaliten är super, hanteringen enklare än iPhone och Android- Samsung. Allt flyter snabbare, mjukare och exaktare än förr. Nokia var ju bäst på sina områden, nu börjar de närma detsamma vad gäller smartphones.

jyrki
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Tack för den, kunde inte ha förklarat bättre själv!
Hoppas att videon rätade ut en del frågetecken och visade att det inte var så "bökigt" som vissa befarade.

Tycker videon bekräftade precis hur stor och bökig den är, som vissa befarade.

Anders.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag förstår inte vad den tillför, annat än möjligheten att dela på kamera och skärm. Annars tycker jag att en kompaktkamera skall vara omedelbart klar för att knäppa en bild så snart man har fått upp den ur fickan, inget fipplande med lösa delar eller anslutningar. den skall vara så pass smidig att man kan ha den i en jackficka under alla sysselsättningar, t.ex. mc-körning, skidåkning, paddling, vandring o.sv. Den måste också innehålla en rimlig blixt, annars blir ju användningsområdet väldigt begränsat. För mej ser den ju ut att vara klumpigare ihopmonterad än en vanlig kompaktkamera?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Verkar vara bra skärpedjup...håller objektivet den kvalitén duger den gott till för visa på webben.
Skulle vara intressant att veta hur en pappersbild blir på låt oss säga
50x75 cm -4000x3000 pixlar eller
30x45 cm -3000x2000 pixlar
Har du provat ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Nej, jag har inte provat pappersbilder. Det jag märker är att kontrasten är väldigt mycket bättre än Samsung Galaxy Camera som jag mest har använt sista tiden. Jag använder QX10 som inte kan mäta sig med den dyrare QX100 (Carl Zeiss) med sin stora sensor.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Knarrevik, nu har du använt Sony QX 10 ett tag. Jag har också noterat att du nån gång skrivit att den är bättre än Galaxy eller i alla fal skrev du att Galaxy har brister.

Kan man få en recension på Sony QX 10? Funderar allvarligt på en likadan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag har använt QX10 ett tag och tycker att den funkar bra tillsammans med min iPhone. Bildkvaliteten är superb för den sensorstorleken och överglänser de flesta kompaktkamerors. Glädjande nog förbättras även appen kontinuerligt som länkar samman kameradel och telefon. Nu väntar jag bara på fler kameraprogram som steglös HDR och panoramatagning m.m.

Det finns även en variant QX100 med stor 1-tumssensor och Carl Zeissoptik med endast 3.6 ggr zoom.

Jag har tidigare haft stor glädje av min Samsung Galaxy Camera som tar utmärkta bilder men där byggkvaliteten inte är lika hög som Sonyn. Det värsta är att det har kommit in damm som lagt sig på sensorn, linsskyddet har gett upp och batterilåsningen fallerar. Det verkar som om japanerna gör bättre prylar, inte bara telefoner utan även kameror.
 
Toppen