• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen


Om du läser hela tråden så har jag redan kommenterat denna artikel i Metro.
Det är snarare artikelförfattaren som är frustrerande dålig, enligt mig har han inte gett sig tid att testa överhuvud taget. Tråkigt när reportrar i tabloidpressen testar saker som de inte begriper sig på.

Enligt min mening fungerar både app och kamera riktigt bra och ger bildresultat bättre än de flesta kompaktkameror och då har jag enbart provat den billigaste varianten.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Företaget Agawi har mätt svarstiderna på en rad smartphones som finns ute på marknaden.

Svarstider för SKÄRMEN ja. Det testet anger hur responsiv skärmen är, inget annat.
Att då säga att det går snabbare på en iPhone 5 kontra en Android med samma ålder är nog att dra förhastade slutsatser...

Kommunikationshastigheten är säkert mer avgörande, men det finns det inga tester på än så länge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Svarstider för SKÄRMEN ja. Det testet anger hur responsiv skärmen är, inget annat.
Att då säga att det går snabbare på en iPhone 5 kontra en Android med samma ålder är nog att dra förhastade slutsatser...

Kommunikationshastigheten är säkert mer avgörande, men det finns det inga tester på än så länge.

Det gäller även andra benchmarks som du säkert hittat. 9 av 10 tror jag det var.
Vidare framgår det att Samsung m.fl. fuskat med siffrorna. Detta slogs upp stort i varenda blaska, även kvällspressen. Jag är säker på att du vet detta redan men kanske förträngt det?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Bilderna är förminskade och har ramats in i efterhand. I övrigt har skärpa och exponering bestämts med hjälp av klick på iPhones skärm vid exponeringsögonblicket. Isovärde, bländare och tid sköts automatiskt liksom vilket program som används tex makro, nära eller fjärran eller en blandning av dem.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Sony DSC-QX100 får topp betyg i ett test som Cyberphoto har gjort.
Man kan ju bli skeptisk till att en återförsäljare rosar en produkt man säljer...
men de har ju kredit sen tidigare Och testet ser seriöst ut.

CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

The Verge har gjort en test och har en hel del bilder att visa.
Varken QX10 eller QX100 får väl toppbetyg totalt ,men man bedömmer bildkvalitén som riktigt bra.

A camera for your cameraphone: Sony Cyber-shot QX10 and QX100 review | The Verge

Jag tror att idén är rätt och fler tillverkare kommer att haka på...
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Tror vi her har en fotojournalist som har vurdering av fotoutrutning som en viktig del av sin jobb.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Tror vi her har en fotojournalist som har vurdering av fotoutrutning som en viktig del av sin jobb.

Han grundade sin värdering på att han inte fort nog kunde ta en bild då han inte klarade att montera linsen på sin mobil. Om han i förväg hade kopplat ihop lins och mobil med WiFi (inte NFC som klarar max 2 cm) kunde han tagit sin bild på samma tid som med kompaktkameran som också kräver en viss komponering.

Han glömde att berätta att möjligheten till bra bilder klart förbättras genom att lins och skärm kan användas åtskilda. Endast i förbigående nämndes att bildkvaliteten med QX100 med sin 1-tums sensor är bäst i klassen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Tyckte han sammanfattade ganska fint de viktiga för- och nackdelarna med konceptet. Jag vill ju ha en riktig sökare och tycker alla borde det, du vill fota med kamera och skärm åtskillda. Han fokuserade på de mest allmänna frågorna för en masspublik på begränsad tid. Dessutom är det inte bara nätuppkopplingen som är bökig, det är lättare att snabbt ta en bild med en vanlig kompaktkamera/mobil.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Dessutom är det inte bara nätuppkopplingen som är bökig, det är lättare att snabbt ta en bild med en vanlig kompaktkamera/mobil.
Anders

Inte alls bökigt, de flesta moderna kameror har WiFi-uppkoppling, den sker automatiskt efter att man ställt in den en gång för alla. Sony delar med sig av WiFi direkt när den sätts på och mobilen kopplar upp sig automatiskt som till en router, inget konstigt med det. Det mest bökiga är att komma ihåg i vilken ficka man placerat linsen, jag föredrar skjortans bröstficka.

Jag såg att Olympus senaste kamera OM-D kan fjärrstyras från mobilen via en app, de har alltså valt att inte göra som Sony men får i gengäld ett betydligt dyrare och tyngre koncept.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag tycker att det känns som ytterligare en onödig "universalprodukt" som kan låta kul på papperet, men sedan inte lever upp till förväntningarna. Ersätter knappast en bra kompaktkamera eller en bra kameramobil, utan faller mellan stolarna. Köp hellre en bra kompaktkamera med wifi och optisk sökare om man vill ta bra bilder. Använd mobilen där det inte spelar så stor roll!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Många är förståsigpåare utan att ens ha provat.

Kom ihåg att detta är årets fotohändelse och ett svar från fotobranschen för att upprätthålla det minskade intresset för fotografering med "riktiga" kameror. Ett sätt att kombinera en bra kamera med enkel bildhantering via WiFi som ingen, inte ens Nokia, klarar med sina mobilkameror. Fler än Sony och Olympus lär ta efter, detta är bara början!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Inte alls bökigt, de flesta moderna kameror har WiFi-uppkoppling, den sker automatiskt efter att man ställt in den en gång för alla. Sony delar med sig av WiFi direkt när den sätts på och mobilen kopplar upp sig automatiskt som till en router, inget konstigt med det. Det mest bökiga är att komma ihåg i vilken ficka man placerat linsen, jag föredrar skjortans bröstficka.

Jag såg att Olympus senaste kamera OM-D kan fjärrstyras från mobilen via en app, de har alltså valt att inte göra som Sony men får i gengäld ett betydligt dyrare och tyngre koncept.

Med bökigt menade jag främst det fysiskt bökiga. Dessutom kräver det ju att mobilen ligger på wifi även utomhus vilket drar soppa.

Anders
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

I dag fick jag min Nokia Lumia 1020, beställt via Amazon.de utskickat till dottern i Munchen.

Sony RX100, som vi har som kamera i dag levererar. Är egentligen otroligt bra. Men jag har alltid varit en som vill bära så lite som möjligt därav nu Nokia. Bilderna kommer efter en stund när jag hunnit "lära" lite av telefonen/kameran.

Skulle inte falla mig in att bära en lins och en telefon med mig i fickan, om jag klarar mig kvalitetsmässigt med en - Nokia. Windows 8 snurrar jättefint i den, Samsungen jag har nu känns inte svårt att lämna.. Inte frugans iPhone heller...

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Med bökigt menade jag främst det fysiskt bökiga. Dessutom kräver det ju att mobilen ligger på wifi även utomhus vilket drar soppa.
Anders

Om man står i begrepp att fotografera har man naturligtvis gjort förberedelser med att ställa in sin kamera vilken sort det än är, bökigt eller inte.

Mina telefoner/plattor är alltid aktiverade med WiFi för att de automatiskt skall logga in och ut utan handpåläggning. Jag har inte märkt att batteriet dräneras pga detta. Däremot stänger jag i regel av blåtand och AirDrop, vet dock inte om batteriet sparas pga detta.
 
Toppen