• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommardäck prisvärda.

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej det är dags att se sig om efter nya sommardäck vad skall man köpa till en kabe 750, 4250 kg totalvikt, har idag Michelin camping 225/75-R16c , är det någon som har erfarenhet av andra märken som klarar motsvarande krav för denna bil, eller är det bara Michelin som gäller? Jag hoppas och tror att det finns andra däck till bättre pris som uppfyller kraven.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Gummihuset är en mycket bra & snabb leverantör. Jag fick hem mina nya aluminiumfälgar till min PB från dom förra veckan. Bra pris, snabb leverans & en väldigt bra & trevlig support.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke noe problem å gå over fra CP til C dekk men pass på LI verdien, selv gikk jeg opp ett hakk på denne for å kompensere for de litt mykere veggene i C dekk i forhold til CP. C dekk finnes det stort utvalg av mens CP er det kun 3 eller 4 valgmuligheter for.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! jag tycket du ska kontakta olika däckfirmor och prata med dem om däck ? höra med lastindex plus minus olika däck osv med en sån stor bil hade jag nog valt ett premium däck även om det kostar lite mer ! man kan ju även ta en tur till tyskland där är det billigare ! lycka till
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Nej, de klara bara 950 kg per däck. Du måste veta vilket axeltryck du på den axel som har högst tryck och dimentionera belastningsindex efter den. Uppgiften bör finnas i instruktionsboken.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Min Laika 4009 har ett max bakaxeltryck på 2500 kg, dvs 1250 per hjul.
Det innebär lastindex (Li) min 116.
Eftersom jag vill ha samma däck både fram och bak så överdimensionerar jag framdäcken
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Load index 106 klarar en max belastning på 950kg per däck, inget att rekommendera till en ”tung” husbil!
Jag vet, jag har 116 i lastindex på mina Agillis däck. På de nya jag beställt Conti 255/55 18 är lastindex 120.
Jag tänkte närmast när jag skrev inlägget att det var en fråga till Visby eftersom han troligtvis har en lika bil som vår.
 
Toppen