• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommardäck på vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
När man har en husbil som är 30+ så får man ju åka med sommardäck året runt men vad gäller i tyskland vid vinterväglag kan jag köra med sommardäck där också med en gammal bil eller är det vinterdäck som gäller.
Har funderat på att byta till sommardäck innan jag /om jag åker till spanien. Vill inte ha några råd om vådan av att köra i halkan med sommardäck den biten kan jag det är lagrummet jag är ute efter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I Tyskland er det kun krav om vinterdekk når det er vinterføre - noe som en kan unngå å kjøre på når en har tid til å vente et par dager de få ganger det er vinterføre. Det er totalforbud mot pigger (dubber), selv om det er våt svartis på veien - et føre hvor det kun er pigg som fungerer.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har man koll på vädret och tålamod att ligga still några dagar så brukar det ju inte vara några problem att få sommarväglag igen. Men jag minns för ett antal år sedan då var hela Tyskland snötäckt i februari så då var det kalla torra vägar men lite isiga parkeringar!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag uttyder det så att svenska regler om veteranfordon inte gäller i tyskland, på vintern kan det vara isigt även i höglänta områden i spanien men där har man vad jag vet inte såna bestämmelser.
Inte vill man ligga still i kylan och vänta på bättre väder, på de större motorvägarna i tyskland är ju trafiken så hård att det knappast hinner frysa på men händer det en olycka kan det säkert bli dyrt. Jag får väl behålla däcken som jag har på var ute efter lite bättre komfort. På 60talet körde man med slitna sommardäck på vintern, hade en gammal saab tvåtakt 38hk en gång i ca hundra så var det så dåligt väggrepp att när jag gasade lite så spann framhjulen så man kunde vrida ratten fram och tillbaka utan att något hände trots att det var nära toppfarten. Idag skulle man blivit livrädd då tyckte man bara det var spännande. De sk vinterdäcken jag har ger jag inte mycket för om det är isigt en gång så spann framhjulen i 70km på femte växeln så fort man rörde gasen trots bara 73hk. Spinner lätt även om det är blött på asfalten. Sk tyska året runt däck men de har alla fina märkningar och sånt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag chansar och kör på sommardäck när vi ger oss av. Jag har ju nästan nya sommardäck på bilen. Har ingen lust att köpa 4 däck till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra sommardäck har jag ansett vara ganska bra på vintern om det inte varit en massa snö. Skulle gärna byta eftersom jag tror stabilitet och körbarhet på vägen blir betydligt bättre, skulle kunna gå upp en dimension och öka bredden om det finns c-däck är inget som växer på trän. Största problemet blir ju med parkering har ju inget servo, och grova mönster är ju lättare att parkera med. De jag har nu är visserligen skapligt mönster på men rullat 2.500mil och de ska ju gälla för året runt, det är ju en skarp kant i mönstret mot sidorna som det brukade vara på vinterdäck förr i tiden, har en känsla av att de bidrar till att bilen gärna vandrar i lastbilspåren. Inget roligt att köra långt när man måste passa bilen hela tiden. Är ju inget mjukt gummi i de här däcken då skulle de vara slut nu.
Tror man får bättre pris om man köper på däckonline har läst om de som handlat utomlands och däcken har inte varit billiga däremot är verkstan billig, men man vill inte krångla med sånt när man är på resa då ska allt bara fungera. Känner inte att jag behöver märkesdäck heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen