• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommar i Bohuslän

F

F.d. 50042

Guest
Sv: Sommar i Bohuslän

Jappe!
Kan man tänka sig en vackrare båt (fartyg). I min barndom på Gåsö så sa vi aldrig fartyg, utan det var bådar, det spelade inte någon roll hur stor båden var. De var en båd!. Som barn åkte jag väldigt ofta med Marstrandsbolagets båtar från Stenpiren i Göteborg till Gåsö. Expressen gick på om inte jag mins fel på fyra och en halv timme. Under tiden fick man som intresserad ung man 10 år komma ner i maskinrummet och se denna underbara 3 cylindriga kompondångmaskin i arbete. Jag har som vuxen byggt Bohuslän i modell med ångmaskin, radiostyrd. Den är nu såld, men jag skall åka ner till Karlskrona för att förevisa min modell av minsveparen Bremön, som ligger som museeifartyg
vid Marinmuseet på Stumholmen i Karlskrona.

//Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sommar i Bohuslän

Jappe!
Kan man tänka sig en vackrare båt (fartyg). I min barndom på Gåsö så sa vi aldrig fartyg, utan det var bådar, det spelade inte någon roll hur stor båden var. De var en båd!. Som barn åkte jag väldigt ofta med Marstrandsbolagets båtar från Stenpiren i Göteborg till Gåsö.

//Bosse

Nä vackrare båd finns inte!

Bohuslän på K.jpg

Här är hon på väg ut i Kråkefjorden från Kyrkesund till Mollösund. Vi mötte henne där en julidag 2005.

Bohuslänpå K 2.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

Jag minns också S/S Göteborg som under 60-talet fungerade som dansställe vid kaj i Strömstad.
Eftersom takhöjden var lägre än 1,92 hade jag mer besvär än vanligt på dansgolvet.

goteborg_1891_2.jpg

Tyvärr blev hon upphuggen 1975.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

Om du inte redan gör det så skulle du ju kunna sälja många bilder till kommuner runt om i skandinavien.
Massor av fina vykortsbilder!!!!
/Inge Johnsson.

Om du menar mina bilder finns många av dem ute under annan upphovsman, t.o.m. i tävlingssammanhang.

Jag antar att du råkat ut för samma sak?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän



Vad kan vara bättre än att fotografera Ludde med familj i Lysekil för att fira den 100.000:nde besökaren på min blogg .
(Det hundratusende besöket sker troligtvis under eftermiddagen idag)

Hon visade sina upptagningar med "Time-lapse" på datorn.
Det är lätt att "bli såld" på denna fotokonst så nu skall jag leta efter en kamera som klarar "Time-lapse photography" såvida jag inte riskerar att bli ruinerad på kuppen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sommar i Bohuslän

Och jag tackar så hjärtligt mycket för all IPad-support samt ett trevligt samtal!
Idag väntar krabbfiske vid Pinnevik, en strålande dag ser det ut att bli!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sommar i Bohuslän

Om du menar mina bilder finns många av dem ute under annan upphovsman, t.o.m. i tävlingssammanhang.

Jag antar att du råkat ut för samma sak?

Det låter inte bra Anders! Vet du vem det är, så samla in alla uppgifter, spara alla sidor du hittar med dina bilder, skicka sedan en fet räkning till denne person. Kollegor till mig har gjort detta, och de som har stulit bilderna har inget att sätta emot, de har bara att betala. Kanske räcker till en ny Nikon D4....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

Time-lapsefotografering fanns på närmare håll än jag trodde och jag slipper kanske att skaffa en dyr Nikon.

Det finns nämligen 131 appar till iPhone och 34 till iPad som klarar detta!
Antagligen med skiftande resultat men det är bara att testa dem i tur och ordning. Det gäller bara att hitta rätt motiv men idag finns det inte ett moln på himlen. Cumulusmoln i rörelse hade annars varit fint att testa på. Få se om man kan hitta en motsvarighet till Luddes fjällbäckar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

photo-731421.jpg

GB och Jappe på Knarrevik

Att Jappe är snabb i vändningarna visste jag men att han är snabbare än min iPhone trodde jag inte.

Nästa gång skall han få sitta med nackstöd.
 
Toppen