• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Som ringar på vattnet, från Grekland till Askimsbadet

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste här på forumet för nå'n månad sen om initiativet av några entusiaster att göra en storstädning av Grekiska stränder. Undrar om inte Amstel hade sina fingrar i det äventyret(?) Vilken bra idé som kanske smittar av sig tänkte jag... ...och nu var det dags!

Igår var vi utanför Askimsbadet och städade vår husbil inför stundande vinterresa. Solen sken som aldrig förr och värmde gott trotts nordliga vindar. Idag var vi på samma plats och vad hittar vi då? Någon hade bytt bromsklossar och slängt sina gamla mitt på parkeringen. Längre upp på en annan P-plats var det någon som hade tömt bilens papperskorg utanför sin förardörr.

Jag höll på med att fastsätta gasoltuben (gasoltank) som börjat glappa och tänkte inte mer på skräpet, men när vi väl skulle iväg då fanns det inget skräp kvar. Frågade Marianne vad som hade hänt och då berättade hon att hon hade plockat upp allt och slängt i papperskorgen. Tänkte, herre gud, hon har inte ens läst något om Grekland initiativet, utan gjorde det ändå!?!?! Kan inte säga annat än att jag har börjat gilla den här typen av initiativ. Nästa gång är det jag som kommer att böja mig och plocka upp efter någon annan, ser inget fel i det, bara positivt.

Det kommer alltid att finnas skitgrisar som skräpar efter sig och då är det inte helt fel om det finns en motsatts. Vad hjälper det att vara arg och gnällig, betydligt lättare att plocka upp och göra det bra för nästkommande besökare, med eller utan HB. Hoppas att den Grekiska "skicka vidare-smittan" sprider sig vidare...

Så här vill vi inte ha det!
strandskräpning.jpg
Källa: Internet
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Som ringar på vattnet, från Grekland till Askimsbadet

Det finns motsvarande ,inom geocachingen så har vi något som heter CITO
Ett event/ träff där geocachare träffas och städar t.ex en mysig rastplats eller badstrand sen fikar vi tillsammans ,Cito = cache in trash out
Roffe i Östersund
 
Toppen