• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelspaket BLACKSOLAR KIT 110W MPPT

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Vad tror/tycker ni kunniga om detta paket: BLACKSOLAR KIT 110W MPPT? BLACKSOLAR KIT MPPT.
3 400 SEK inkl. frakt i Sverige och har hittat det för ca 2 800 SEK inom EU inkl frakt.
Tror 110w ska räcka för mina behov + har lite platsbrist på taket. Gäller typ svensk sommar och ngn resa till sydeuropa på vintern.
Tacksam för svar
Michael
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Tack för svar! Jag har googlat på lite olika paket och fastnat för det som jag efterfrågar i rubriken. Då jag är helt nybörjare på detta med solpaneler så ville jag bara kolla om ngn hade erfarenhet el läst in sig på just detta paket och kunde ge ett omdöme.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Verkar inte vara MPPTregulator i Julas paket vad jag kan se på Julas bild.
Rätt det är enkla pwm, och andra sidan så har den som föreslås i trådstarten ingen spec alls heller på regulator mer än mppt, släng bort julas regulator och köp något mppt av känd tillverkare (victron/epever/mfl) med känd spec.
Den i trådstarten saknar fästen, så i vilket fall är dom båda paketen inte kompletta.

Nu är ju julas slut i alla butiker, jag tog det som fanns kvar i min lokala butik när jag såg dom, ska möblera om lite på taket, siktar på 900w, har 600w nu.

Till ts, är du övertygad, och du har trångt på taket, och denna passar, och du tycker priset är rätt så köp.
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Hej Träsko. Nä, om jag varit övertygad hade jag inte behövt fråga här;). Fästena är integrerade på panelen jag länkade till. Har väl både för- och nackdelar antar jag.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Fästen är ju inga problem, och knappast heller någon kostnad heller för den händige från 5,90kr/st på bil-butterix.
Spikplåtvinkel
Sitter som berget med tec7 utan att borra och skruva.
Men nu missade du nog min poäng, du har hittat ett paket som du överväger att köpa och måtten passar in på ditt tak som du skriver har platsbrist.
Då är det väl bara att handla, oavsett vad alla andra har så är det ju till sist på ditt tak dom ska sitta på & din plånbok som ska betala.
2800sek med frakt, det sitter många och läser det här inlägget som betalat mycket mer för likvärdig produkt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Träsko: Missförstå mig rätt, men här i Husbilskluben är det många som har erfarenhet av solpaneler. Vi vet ganska bra vad som fungerar och vad som kan användas och vilka regulatorer som är bäst.
Jula är inte bäst!
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Träsko: Missförstå mig rätt, men här i Husbilskluben är det många som har erfarenhet av solpaneler. Vi vet ganska bra vad som fungerar och vad som kan användas och vilka regulatorer som är bäst.
Jula är inte bäst!
Missförstå mig rätt, jag har inte sagt att jula är bäst, tro mig... låt nu höra vad som är bäst, så jag vet...och vad som fungerar?
Jag som nu inte vet vad som fungerar är så nyfiken så jag spricker...

Setup idag.
600w solpaneler (poly med mppt)
200A LiFePO (med bms och styrning liknande muskatten & ranko)
2Kw integrerat elverk
500w vindsnurra

Felet du gör är att du förutsätter saker om folk bara för att dom inte har 3000 inlägg på forumet.

Lyssnar...
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Stämmer & panelen är en polykristallin. MPPT & monokristallin är att föredra, bättre verkningsgrad.
just poly har en liten fördel vid svagt ljus, efter som kisel-kristallerna är "krossade" så sprider sig ljuset, skillnaderna mellan poly-mono i verkningsgrad är betydligt mindre än ni tror, men visst är mono bättre, prisskillnaden är däremot till polys fördel även om du räknar med den lägre verkningsgraden.

pwm regulatorerna är däremot rent skräp.

Nu har ju ts hittat ett paket som passar hans begränsade utrymme på taket, låt honom köpa det nu, priset var det ju inget fel på, visserligen en no name regulator utan spec, en panel utan spec som säljaren lovar är "solpaneler som är ett steg framåt i solenergi." Det är ju klockrent, inget kan vara bättre... eller ... ? Lyssna bara på Esbjörn...han vet !
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Mitt inlägg har inget med något köp att göra utan endast en upplysning. Sedan är det ju så som Esbjörn skrev i inlägg 13, vi är många i klubben & här på forumet som har erfarenhet av installation av solceller. Själv har jag köpt & installerat på de husbilar jag haft. Min åsikt är att mono & MPPT med sin högre verkningsgrad är värt prisskillnaden. På min nuvarande husbil har jag valt bort MPPT-regulatorn & använder en Ctek d250s Dual istället som har samma funktioner.
 
Senast ändrad:
Toppen