• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
1917 var vi på semester i Norge två veckor det regnade och var mulet varje dag, sen körde vi hemåt Sverige i en vecka. Under dessa tre veckor hade vi 230V kopplat i en dag resten av tiden drev vi husbilen på solpanelerna. Vi var tre personer + hund, tittade på tv mm. Solpanelerna vi hade var 3x Go Camp monokristallin 75W =225W och två stycken 120 Amp AGM industri solcellsbatteri.

Vi läste i Praktiskt Båtägande om solcellsregulator som hade fått bäst i test och det var Solar Chargemaster MPPT denna klarade alla tre solpanelerna så den inköptes.

Nu har vi köpt ny husbil (begagnad) och ska montera solpanelerna i vinter och fundera på att köpa från Kina.

Fråga är det någon som har köpt från Kina?

Vad jag har hört så tillverkas de flesta solpanelerna som säljs i EU i Kina?

Tar gärna emot Era erfarenheter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
1917 var vi på semester i Norge två veckor det regnade och var mulet varje dag, sen körde vi hemåt Sverige i en vecka. Under dessa tre veckor hade vi 230V kopplat i en dag resten av tiden drev vi husbilen på solpanelerna. Vi var tre personer + hund, tittade på tv mm. Solpanelerna vi hade var 3x Go Camp monokristallin 75W =225W och två stycken 120 Amp AGM industri solcellsbatteri.

Vi läste i Praktiskt Båtägande om solcellsregulator som hade fått bäst i test och det var Solar Chargemaster MPPT denna klarade alla tre solpanelerna så den inköptes.

Nu har vi köpt ny husbil (begagnad) och ska montera solpanelerna i vinter och fundera på att köpa från Kina.

Fråga är det någon som har köpt från Kina?

Vad jag har hört så tillverkas de flesta solpanelerna som säljs i EU i Kina?

Tar gärna emot Era erfarenheter.

Om du räknar på att köpa från Kina med Postnords avgift, moms & tullavgift så tror jag att det blir minst lika billigt att köpa tysktillverkade från Tyskland.
 
F

F.d. 57945

Guest
många från Kina har utskeppning i spanien så postnord om tullen inte får sina avgifter iaf.

räknar ca $100 per 100w monokristallin. a-grade förra bilen hade jag 400w det räckte och blev över den nya vet jag inte riktigt vad jag behöver än.
 
Toppen