• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel.

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej. Jag har fått solpanel installerat i husbilen, det verkar som att bara bodelbatteri blir laddade. Hur gör jag för att även start batteriet skall laddas.
Lasse
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej. Jag köpte en standby - charger (relä)
Votronic 3065 som kopplas med en kabel (+)från varje batteri till de reläet . Laddar startbatteriet med max 3 amp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min Chartago laddas båda via elblocket när spänningen når en vis nivå,hur ser indikeringen ut på elpanelen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
cbe, calira og et par andre elblokker har spennings styrt sammenkobling. Når spenningen på bobatteri er over en spenning så kobles batteriene sammen over elblokken. Tilsvarende den andre veien, bilbatteri over en spenning og sammenkoblingen skjer. Spenningen som trigger er i et nivå som krever aktiv ladning. Hadde selv cbe på de to siste husbilene.
 
Toppen