• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Paradigm.

Jag kommer att använda den kabel som följer de två metrarna till regulatorn.
Har inte mätt den men skulle tro att det rör sig om 2,5mm2

Därefter har jag max 1m från regulatorn till EBL 269 blocket.
Ev. att jag där går upp till 4mm2, det får dags formen avgöra, då det inte är
helt nödvändigt.
Eftersom panelen ligger platt på taket, tror jag aldrig ev. max effekt kommer att uppnås. I gynnsamma förhållande kanske 6A mellan panel & regulator.
Då kanske 8-9A mellan reg. & EBL blocket.
Ingen av dessa laster behöver egentligen mer än 2,5mm2 med de kabellängder som vi kommer att ha...

Tjohopp, //MS
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tänk på att det behövs luftkylning under solpanelen, så att inte temperaturen stiger för högt, för då minskar effekten.
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Haloj Robban!
God kväll för den delen...

Ingen sika ännu inköpt, men det finns gott om synpunkter vilket
som "bör" användas här på forumet. Ser inte sikat som något "roblem"...

Däremot funderar jag på om jag skall "sika" fast hela panelens underkant, eller endast bitvis... :eek:
Men den är ju även förbered för skruvmontage, med tillhörande tätnings "hysteri" :(
Då för ev. åtkomst av kontakter i framtiden, ge f-n i "sika" och skruva fast panelen... :cool:

Ibland kan jag känna mig som "Rain Man" när han tappat plockepinnet och står å' slår sig själv i huvudet... ;)
Hahaha... Ja, ja.. Nog skall panel upp på taket allt.! Med tillhörande svordomar och funderingar... :D

Robban, vad är din uppfattning kring levererade produkter?

Mvh. Magnus :)

Tjenna...

Nu har jag kollat solpanelen lite närmare...
Fick den på jobbet igår....
Tror du man kan lägga sikaflexen på långsidorna??
Men borde man inte höja den lite så de blir luft under???
Eller ska borra lite hål i alu listen så de luftar under....
Hummmm ... Var ju kanon om man bara kunde lägga den på taket....:rolleyes:

Mvh// Robban
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, det finns speciella hållare som du limmar på taket att köpa, sedan skruvar du panelen i hållarna. Panelen måste ha luft under, om de blir för varma avtar effekten.

MVH

Montreal
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är mycket tveksam till att det har någon betydelse i våra breddgarder ifall man har en luftspalt under solpanelen.
Denna information kommer från början av att solceller inte är lämpade i öknen.
Men här pratar man om duktigt höga temperaturer och skall inte jämställas med ett helvitt tak som istället kan ge en kylande effekt på solpanelen.


PS. HBK är bra, där får man lika många goda råd som det finns medlemmar.


Mvh Torbjörn
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Robban.

Trevligt, då är vi minst två (tokar) som kommer använda oss av detta paket..! :twitcy:

Jag skall lura lite under nästa vecka, skall nämligen köra en buss upp till Sälen i morgon bitti, lite "mycket" runt mig just nu för att dra igång.
Men jag har ju 18h. bakom ratten T/R t.o.m. sön kväll på att fundera... ;)

Avsedda hörnen för paneler ligger på 600-800riksdaler, det kan man ha annat skoj för, kommer vi bara åt att spola av in under så är det ok.
Din fundering, "sika" på långsidorna verkar väl ok, + ytterligare några venthål i aluramen, unt alles klar! :)
Går ju även att köpa något högre L-profil, kapa till 4st ~25cm bitar,
fräsa/såga bort lite av nuvarande underkant, skuva fast i panelen och "sika" i dessa nya profilbitars underkant. ~ 1,5h merjobb kanske?

Kan vi hoppas på fler alt. till Kamas plasthörn från våra kära HBK kollegor?
Alla ni tusenkonstnärer som redan gjort er panelmontering, har ni några bilder, tips m.m.??? Mottages tacksamt! :D
(lev. regulatorn lika kontrollerat och bra med ström som den är rejäl, då blir vi inte besvikna, det är ett 1,5kg monster kontra ex. IVT 350gr...)

Robban, lycka till så kan vi väl hålla varann "up to date" med resp. installation!
Bästa Hälsningar, Magnus :)
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja nå plast hörn blir de inte iaf....
Antingen limmar jag direkt på å borrar luft hål i alu listen...
Eller så fixar jag alu list i fyrkansmodell å sätter dom på långsidan
Limmar på taket å skruvar i panelen...
Men listen på panelen var så kraftig så jag tror på första alternativet....

När vi monterat de här så känns de som ett jä... bra alternativ....:twitcy:
Måste hitta en bra plats till regulatorn bara... Kraftig grej mot den jag hade i gammla bilen... :wink:

Fundera lite du på väg till Sälen....

Mvh // Robban...
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är mycket tveksam till att det har någon betydelse i våra breddgarder ifall man har en luftspalt under solpanelen.
Denna information kommer från början av att solceller inte är lämpade i öknen.
Men här pratar man om duktigt höga temperaturer och skall inte jämställas med ett helvitt tak som istället kan ge en kylande effekt på solpanelen.


PS. HBK är bra, där får man lika många goda råd som det finns medlemmar.


Mvh Torbjörn

Tack Torbjörn!
Dina ord fanns åxo långt bak i mitt huvud som en tanke!

Om så, då är panelen exemplarisk, bara att "sika" runt hela ramen, Unt Klar!
Denna idé bör verkligen övervägas och åkandes söder över, med då ev. varmare panel, uppvägs utav högre verkningsgrad morgon och kväll.

Till sist och syvens är det ju input i Ah /dygn som är intressant!

Mvh. Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är mycket tveksam till att det har någon betydelse i våra breddgarder ifall man har en luftspalt under solpanelen.
Denna information kommer från början av att solceller inte är lämpade i öknen.
Men här pratar man om duktigt höga temperaturer och skall inte jämställas med ett helvitt tak som istället kan ge en kylande effekt på solpanelen.


PS. HBK är bra, där får man lika många goda råd som det finns medlemmar.


Mvh Torbjörn

Hej, här kommer ett litet utdrag från Elforsk angående temperaturens inverkan på solcellernas effektivitet.

Under hög instrålning blir solcellspanelerna omkring 30° varmare än omgiv­ningen. Års­verkningsgraden reduceras från 13.0 till 12.1% eller en faktor 0.93 pga temperaturens inverkan. De temperaturgradienter på 3–5° som registrerats inom enskilda moduler och mellan modulerna har försumbar inverkan på utbytet. Simuleringar och mätningar visar att avståndet mellan moduler och absorbator bör vara minst 10 cm. I Malmö är avståndet mellan modulraderna 2 cm, vilket är tillräckligt för att kall luft skall blandas in och kyla modulerna.

En viss skillnad verkar det ju göra även i Stockholm?:)

MVH

Montreal
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Kanske med möjlighet att lyfta upp ena sidan, när man är på samma plats ett par dar, så solinstrålningen blir effektivare. Jag har inte funderat på hur man löser rörligheten i konstruktionen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det finns aluminumprofiler som är lite bredare i botten samt är det ett T-spår i profilen och då räcker det med att lägga i en mutter / eller om man vill sätta i bulten och ha muttern i toppen .

Det kanske tom. finns skidräckeshållare som har rätt alu-profil som man kan ta .
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack - är på g att köpa min första husbil och har just läst igenom allt bra ni skriver. Har någon fundering som ni kanske har koll på.

- Vad finns det för risker med att bygga solanläggningen själv? Brand etc?
- Hur är det med värmeutveckling i regulator och batteri?
- Förstår inte varför man inte kan lämna en panel i solen utan att den är inkopplad. Om det är så måste ju alla regulatorer "belasta bort" överbliven effekt då batteriet är fullt. Den överblivna effekten måste i så fall bli värme. Kommentar?

Tack på förhand /Erik
 
M

Majja

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej alla:twitcy:!
Har följt denna debatt vid ett flertal tillfällen och har själv varit inne på att skaffa en solpanel med tillbehör. Tror att det är den rätta vägen att skaffa extra energi. Troligtvis kommer dessa anlägningar att sjunka i pris framöver.
Själv har jag satt in den nya sortens ledlampor som bara tar ca 1/10 strömåtgång samt satt in ett extrabatteri. Har idag 160 amper att tillgå i batterikapacitet.
har förlängt tiden för laddning med 220v från tidigare 3-4dagar till idag den dubbla tiden.
Givetvis om jag kör med motorn så förlänger jag tiden ytterliggare.
För vår del verkar det som att vi klarar oss på denna enkla åtgärd.

Med glada husbilshälsningar

Majja
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är inte elektriker och behöver lite hjälp: Om jag köper en 165W (24 V) panel vad behövs då för regulator? Vad skiljer olika regulatortyper åt? Kan man seriekoppla olika typer av paneler med olika volttal (skulle kunna få plats med en smal CIS panel också)? Hur påverkas regulatorbehovet i så fall (ex 25W 12 V extra panel)?
:confused:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack - är på g att köpa min första husbil och har just läst igenom allt bra ni skriver. Har någon fundering som ni kanske har koll på.

- Vad finns det för risker med att bygga solanläggningen själv? Brand etc?
- Hur är det med värmeutveckling i regulator och batteri?
- Förstår inte varför man inte kan lämna en panel i solen utan att den är inkopplad. Om det är så måste ju alla regulatorer "belasta bort" överbliven effekt då batteriet är fullt. Den överblivna effekten måste i så fall bli värme. Kommentar?

Tack på förhand /Erik

Hej Erik.

Nu är jag ingen expert, men kanske kan jag fylla "vissa" luckor gällande dina tankar...

1. Varför skulle det finnas större risk för brand vid ev. eget montage om man följer alla gällande säkerhetsföreskrifter?
Du har som du skriver, redan förkovrat dig i mycket som är skrivet här på forumet, följ bara instruktionerna per resp. leverantör och du bör vara "All safe" :)

2. Regulatorn blir varm, bör finnas från leverantören medsänd information hur/varför den skall monters enl. deras monteringsanvisning.
Batterierna behöver du inte fundera så mycket över, de flesta är tillverkade för att klara större laddström en vad en solcell/regulator kan leverera. :D

3. Helt rätt tänkt. Regulatorn "klipper" spänningen vid fullt laddad batteribank. Fler kommentarer är överflödiga... ;)

Men nu ska du se att det blir fart här, eventuellt blir jag "Stolle" förklarad av någon "Messerschmitt"... :cool: ;) (flin)

Erik, sunda tankar/frågor, hoppas mitt inlägg kan vara till lite nytta... :bye:
(Mitt inlägg grundar sig i fakta jag funnit via internet sedan hösten -08.)

Själva hade vi planen: CIS panel ~100W + MPPT regulator. Nu blev det 165W 2a;sort kisel via blocket + 15A Kipoint regulator via eBay.
Allt för en Mycket överkomlig peng men framför allt fyller detta ändå vårt behov av extra strömtillskott.

Mvh. Magnus
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Roland: Det är regulatorn som avgör antalet solpaneler. Använd helst en MPPT-regulator (t.ex. IVT från Conrad.se), eftersom den effektiviserar laddningen, men den är också dyrare.

Jag besökte PV Enterprise idag. Dom har också 12V-paneler på sitt program och alu-profiler och annat material för montering. Prata med Mikael.
Vi kanske skulle ordna ett gemensamt besök i fabriken...
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

paradigm.
Fyrkantsprofil är ju ett bra alternativ!
Som du säger, limma i taket och sedan skruva panelen i profilen.
Tror nog att jag kommer att gå på denna idén.

Tjohopp från 0gr Sälen
//Magnus


Tjenna...

Har du monterat än???
Skickade ett mejl till Mikael på PW angående våra funderingar hur man ska montera de...
Här är svaret..

Hej Robert.
Tack för ditt mail och kul att du är nöjd.
Det är klart att effekten minskar med åren om panelen blir för varm, men jag tycker inte att du ska vara rädd i ditt fall. Jag var precis nere i södra Spanien och besökte en kund. Där står panelerna i 40 grader hetta mitt i sommaren.

Men om inte glaset är 100% tätt mot ramen så kommer det att samlas vatten /kondens under panelen och det är ju inte så trevligt.
Så en liten luftspringa ngn stans är nog inte fel.

Titta på den bästa lösningen och om du har problem hör av dig igen.

Med vänlig hälsning
Mikael.


Så frågan är om de inte räcker med några hål i alulisten för att släppa ut ev kondens...
Va tror du Magnus??

// Robban
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hallå Robban.

Jag har inte "fått tummen ur än"... ;)

Dock är allt utom alulister för monteringen införskaffat.
Jag kommer i veckan att köpa en lämplig list hos ett företag på Hisingen som har ett enormt sortiment. = Smidig list inkl. mutterfattning + rätt legering!

Jag återkommer med bilder från den framgent planerade monteringen. :D

Luftspalt är nog inte så dumt... :) + = behändig montering!
Kanske så här? : Välj längd på alulisten (ex. 4st 30cm), montera på solpanelen.
Lägg upp på taket, märk ut läget, tvätta och rengör, lägg upp solpanel inkl. monterade lister igen, märk ut igen.

Stryk sikaflex (el. likvärdigt) på alulisten, lägg på plats mot markeringen med extra tryck tills fästmassan härdat.
Montera loss panelen, märk ut den precisa kabelgenomföringens placering, borra och le! :D

Lite av min tanke så här långt... ;)

Mvh. Magnus (med tummen mitt i... Hahaha)
 
Toppen