• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej paradigm.

Det finns inga risker i att ha regulatorn påkopplad hela tiden, endast den att
fordonets laddning kan bli "lite" lurat utav det tillskottet som ev. panelerna ger även när ni kör.
IVT MPPT regulator har även ett tillbehör som gör att ni visuellt kan avläsa laddprocessen. Fjärrkontroll

Lycka och välgången!
Mvh. Magnus :)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för tipset på fjärrkontrollen, det stod dock inte så mycket om den... Vet du om den har några aktiva funktioner som EBL har, eller om den bara passivt visar om det laddar eller laddar ur?

Mvh
Rolle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Haloj paradigm.

Nix, ingen egen erfarenhet utav ivt... Skulle tro det sistnämnda, passiva funktioner...
Men, jag ser verkligen fram mot att montera MPPT regulatorn som vi fick från Kipoint i veckan. En rejäl "bit" till regulator inkl. visnings fönster över laddnings status.
Nu skall aluminium profil + sikaflex inhandlas. Vår 165W panel kommer enl. lev. besked i nästa vecka.

Förövrigt läste jag i gångna veckan i "NY Teknik" att ett företag i USA nu kan tillverk paneler för under 1dollar/W.
Så visst kommer det hända grejer med solcells tekniken under de kommande åren. Kul! :D

Tjohopp, //MS :)
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna Magnus....

Har du fått regulatorn??? :)
jag gjorde som dig å väntar på min från samma ställe....:spinny:
Undrar om man klarar tullen??? Vad tror du? :)

// Robban
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En annan sak som förbryllar mig när det gäller CIS paneler: Måste dom monteras i ram med luft under på samma sätt som kiselceller? På båtar brukar tunnfilmspaneler limmas direkt på däck.

Om dom monteras i ram är det förvisso lättare att flytta dem, men finns några andra skäl?
:confused:
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hej
Tänk bara på aldrig koppla in solceller obelastade dvs utan ansluting av batteri när det är sol ute då dessa kommer att bli överhettade och "brinna "upp pga värmen som bildas av soleffekten.
Detta står att läsa i de flesta instruktioner för montage av solceller och är ett ofta förbisett misstag som kostar pengar( ny panel ).
Om man måste byta batteri eller på något annat sätt koppla bort batteriet då solljuset är tillräckligt starkt så att toppspänningen blir 18-21 V på solcellen finns det stor risk att denna överhettning inträffar.
mvh
Bengt
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Snubblade just över en intressant artikel på Ny Teknik om kommande solcellsstöd.

Hittade också gamla anteckningar jag gjorde i Mars 1994, där jag skrev att en 60W panel kostade 3950:-, laddar 4 - 5 A en solig dag, 10% om det är mulet.
Att större solcellsanläggningar kostade c:a 50 000:-/kW...

Alltså har det egentligen inte hänt så mycket på den fronten på 15 år...

Frågan är vad det gör på priserna om EU godkänner regeringens förslag på investeringsstöd åt alla??? Går priserna ner, eller stiger de för att efterfrågan ökar???

Mvh
Rolle
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Snubblade just över en intressant artikel på Ny Teknik om kommande solcellsstöd.

Hittade också gamla anteckningar jag gjorde i Mars 1994, där jag skrev att en 60W panel kostade 3950:-, laddar 4 - 5 A en solig dag, 10% om det är mulet.
Att större solcellsanläggningar kostade c:a 50 000:-/kW...

Alltså har det egentligen inte hänt så mycket på den fronten på 15 år...

Frågan är vad det gör på priserna om EU godkänner regeringens förslag på investeringsstöd åt alla??? Går priserna ner, eller stiger de för att efterfrågan ökar???

Mvh
Rolle

Rolle, om ett Amerikansk bolag nu säger sig kunna producera solceller för under 1 Dollar/W... Har det det väl ändå hänt något??? (+ inflation...)

Jag har precis fått hem en 165W panel, dessutom på 24V vilket kommer att tillföra ytterligare energi till ett 12V system, för 4800:- inkl. moms och frakt!

Bara en "liten" tanke... nu 2009... *blink*
Sedan -94 har även tekniken i regulatorerna förbättrats, i detta fall finns det inte på skalan hur många % bättre de är på 15år..!
= Mindre panel med bättre verkningsgrad.

Lite extra info från min sida... Jädra fin aluminium ram som 165W panelen kom installerad uti.!
Vi som investerat i dem, behöver endast köpa sikaflex el. likvärdigt för montering.
T.o.m. Skalade kadeler med färdiga snabb kopplingar. Trevligt!
Bara en sak kvar, att hela installationen fungerar i enlighet med det som jag tänkt... :twitcy:

Jag återkommer inom några veckor..
(tyvärr måste jag resa i tjänsten ett tag)

Så, i början av april lär det bli ett utlåtande.

Tjohopp/Stollen
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Magnus,
vilka yttermått har panelen? Är det kisel eller CIS?

Kan man få se på din installation när den är klar?:rolleyes:


Hej R&V.
baloon.gif

Panelens underkant, yttre dimensioner är:
112 X 86cm. (L-profil vinklad utåt. = bara att limma och se glad ut)

Självklart, om inte "allt siggesloge lite"
doh.gif
inträffat, så kommer jag att dela med mig om info'n kring installationen.
1smiles_darkpinkbounce.gif

Ang. regulatorn från Kipoint, är den lika bra som den är stor och tung, då j-drar skall det laddas batterier för ett minimum i kilowatt pengar framöver!
yahoo.gif

(just nu, 6315:-/SEK inkl. moms för 165W kisel solceller + 15Ah. MPPT regulator)

Tjohopp/MS
a170.gif
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hallå Magnus!

Köpte/fyndade inte du panelen å e-pay? Isf blir det ju lite missvisande. ;)

Visst du har helt rätt att de nya MPPT regulatorerna gör att man kan utnyttja panelerna bättre, men totalt sett tycks det ändå inte ha hänt så mcket vad gäller priset/kW för en anläggning, om man tittar på butikspriserna för panelerna och vad medlemmarna här i allmänhet har betalt för sina anläggningar... Vi pratar ju fortfarande c:a 50 000/kW

Din egen anläggning närmar sig ju trots allt fortfarande 40 000kr/kW, trots att det idag behövs nästan 5 gånger färre paneler för att komma upp till 1 000W, jämfört med 1994.

Skillnad blir det och rimligt blir det i min mening, först när jag kan köpa en 200W panel för <3 500:- och en 30A MPPT regulator för <1 500:-... Då slår jag till och bygger ut den befintliga anläggningen. :D

Vem vet, vi kanske snart är där, så som ekonomin utvecklar sig...

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Men paradigm... Vårt kilowatt pris blir ju inte högre än vad den totala installationskostnaden är!
a049.gif

X antal timmar är det enda som skiljer i hur många Kw vi producerar...
a115.gif

Enl. sägnen är tid= pengar, varje dag som solen skiner på vår 165W panel för 4125:- + regulator (16A/MPPT) inköpt på eBay för 1530:- är framöver en evighetsmaskin!
a130.gif

Jag höll stenhårt på att skaffa CIS celler etc... bla. bla. Men för den summan vi nu installerar den anläggningen var det ingen tvekan längre!


Vi tänkte så här: Visst vänta ett/två år till, tjäna ytterligare några hundralappar,
men varje säsong utan solpaneler, för att tjäna några fjuttiga hundringar, väger inte upp det "jäkla bucklandet" med att fixa ström... ;););)

Nu blev det av och för oss till en helt överkomlig kostnad!
Mvh. Magnus:D
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jo, men jag utgick ju från dina uppgifter, "(just nu, 6315:-/SEK inkl. moms för 165W kisel solceller + 15Ah. MPPT regulator)"

Ovanpå detta tillkommer säkert några kronor i förbrukningsmaterial m.m.

Om man då multiplicerar 165W med 6, blir det 990W, som jag rundade av till 1 000W.
Sen multiplicerade jag 6 500:- med 6 och fick då fram ett kW pris på 39 000, som jag för enkelhets skull avrundade till 40 000kr/kW och detta oavsett hur många timmar solen skiner på panelen... :yes:?

De allra flesta har vad jag förstår betalat en hel del mer för sina anläggningar.

Låt oss även titta på vad det blir för kW pris med 185W panelen:

185w för 4 625kr, gör att det skulle gå åt 5,4 185W paneler, för att få en 1 000 W anläggning.

Nöjer man sig med en eller två 185W paneler får man följande kW pris.

2 * 185W = 370W. Multiplicerat med 2,7 ger 1 000W
2 * 4625:- = 9250:-
2,7 * 9250:- = 24975:- + 1595 + 300:- = 26870:-/kW... Vilket ger ett pris på c:a 3$/W.

Nu tycker jag att det börjar bli intressant, även om det är en bit kvar till ett förväntat pris på mellan 1 och 2 $/W. Vilket i sin tur fortfarande borde lämna ett utrymme för en halvering av priset. :D Men jag har ingen större brådska... Bilen har redan en panel som underhålls laddar, medan bilen fortfarande är avställd och mycket kan ju hända på några månader, så som ekonomin "utvecklar" sig...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

-Esbjörn

Jag har varit inne på pveenterprise's hemsida, men hittar varken de paneler du nämner, eller några priser.

Kan du lägga upp en direktlänk till produkterna och dess priser och gärna också var man kan beställa panelerna?

Mvh
Rolle
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej jag har inte skaffat ngn ännu .men funderarar. är dock intresserad av ekonomi generellt .JAg får då av händelse se en artikel ang. ett företag i solcellsbranchen vilken ni diskuterar . Vänligen se första sidan DI.SE
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

-Jonils

Inte ger företaget något seriöst intryck direkt. :swoon:

Om företaget har svårigheter, kanske det kan förklara att priserna är attraktiva, givet att det går att köpa dem någon stans för de angivna priserna.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej paradigm.

Det finns inga risker i att ha regulatorn påkopplad hela tiden, endast den att
fordonets laddning kan bli "lite" lurat utav det tillskottet som ev. panelerna ger även när ni kör.
IVT MPPT regulator har även ett tillbehör som gör att ni visuellt kan avläsa laddprocessen. Fjärrkontroll

Lycka och välgången!
Mvh. Magnus :)

En risk som finns med mitt elecktroblock och regulator som inte komunicerar med varandra, (ett vanligt problem antar jag) är att elecktroblocket kan ha avslutat u- fas och gått in i underhållsladdnig, men regulatorn går in i u fas vilket ger onödigt mycket gasning och onödig föråldring av batteri. Jag tänkte att en switcher på solpanelen kan va en lösning men inte om solpanelen alltid måste vara inkopplad mot batteri då vet jag inte hur det kan lösas:confused:

Mikael
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej R&V.
baloon.gif

Panelens underkant, yttre dimensioner är:
112 X 86cm. (L-profil vinklad utåt. = bara att limma och se glad ut)

Får du 165W ur en panel med de måtten totalt? I så fall är jag också benägen att lämna CIS tanken och köpa en sådan. Mitt problem är begränsad plats mellan takluckorna - men 112x86 borde gå in - ska ut och mäta.
:msn_thumbup:
 
Toppen