• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsinkoppling

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har kompletterat min fabriksinstallerade solcell på bilen med en flexibel 160w limmad mot taket.
Den nya panelen kopplade jag till solingången på ctec:en.
Den befintliga panelen, som jag tyvärr inte vet effekten på, kopplade jag till startbatteriet.
Så det bör ju funka som att när startbatteriet blir fullt och får högre spänning än bobatteriet så drar den igång en parallell laddning av bobatteriet via c-tec:ens generator ingång.
Funkar detta eller är jag helt ute och spatserar i det vilda?

Fråga 2, idag sitter den gamla solregulatorn mellan befintlig solpanel och startbatteri.
Det verkar vara typen som ”bränner” bort överkapaciteten från solpanelen.
Kanske ska man byta den mot en modernare dito av typ PWM eller måste man ha en MPPT?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror det fungerar som du säger men varför inte parallellkoppla båda panelerna till CTEK och koppla bort den gamla regulatorn? CTEK laddar startbatteriet "bakvägen" när bo-batteriet är fullt.

MPPT är bäst på att utnyttja solcellernas effekt och ge så mycket laddning det går att få ut.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tror det fungerar som du säger men varför inte parallellkoppla båda panelerna till CTEK och koppla bort den gamla regulatorn? CTEK laddar startbatteriet "bakvägen" när bo-batteriet är fullt.

MPPT är bäst på att utnyttja solcellernas effekt och ge så mycket laddning det går att få ut.

MVH
Hans
Detta p.g.a. att jag inte vet effekt och volt på den befintliga. Men skulle tro att den ligger på runt 50W.
Blir det inte tok om man lägger en 150W och en 50W parallellt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Detta p.g.a. att jag inte vet effekt och volt på den befintliga. Men skulle tro att den ligger på runt 50W.
Blir det inte tok om man lägger en 150W och en 50W parallellt?

Nix, det blir inte tok. Strömmen från den ena adderas till strömmen från den andra och hjälps åt att ladda. Spänningen skall vara ungefär densamma eftersom alla solceller med kisel får samma spänning. Litet kan det skilja p.g.a. ålder men inte så det spelar roll. Vill du vara helt säker på spänningen så koppla bort regulatorn och mät med en voltmeter på kablarna från gamla solpanelen när solen skiner. (fast det är klart det är litet dåligt av den varan så här års :)) Det som visas är tomgångsspänningen och den kan jämföras med tomgångsspänningen från den nya panelen.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, verkar mysko med 16V på den lilla. Oavsett storlek så skall du ha över 20V på obelastade "12V" solpaneler vid samma ljusförhållanden.
Vid paneler märkta 12V så avgör ju fysiska storleken effekten på panelen, Amp./Watt, och inte någon större skillnad på tomgångsspänningen.

Du kan ju i.o.f. ha något fel på den lilla, men om du inte gjorde det vid testet, (du skrev mätte före regulatorn utan belastning). Menande du bortkopplad solpanel från regulatorn eller menade du "bara" bortkopplad belastning efter regulatorn?
Om det bara var bortkopplat efter regulatorn så koppla bort panelen från/före gamla regulatorn innan mätningen för det är inte säkert att dina två regulatorer reagerar lika (inte alls) på inkommande även om de är obelastade efter regulatorn.
För övrigt så är det inget problem alls att parallellkoppla olika stora 12V paneler med varandra.
Men att seriekoppla olika stora av samma spänning för att få högre spänning ner till en MPPT regulator funkar inte, vid seriekoppling måste de vara lika stora.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det var med losskopplade regulatorer jag mätte.
Den gamla panelen är drygt 20år gammal så det kan ju ha hänt något med den.
Nu har jag beställt en ny regulator.
Kopplar som jag tänkte först med lilla panelen till startbatteriet och stora panelen till förbrukningsbatteriet.
Enligt c-tec så underhållsladdas bara startbatteriet med en 3sek puls lite då och då och hjälper bara att hålla självurladdningen i schack. Hade man någon annan belastning, radio, larm mm, så rekommenderades en separat laddare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fråga . Vi har en Hobby500 TL GFSC och funderar på att installera solceller,vad rekommenderar ni för sorts solcell och vad kan det kosta att lämna in bilen?
Det är behovet och takytan som styr,skiljer inte så mycket mellan olika fabrikat,har du möjlighet installera själv, verkstäderna tar bra betalt,räkna med 8000kr och uppåt,gör du jobbet själv 3000-4000kr beroende på storlek,välj alltid MPPT regulator.
 
Toppen