• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sunpower sunlux r tunnfilmspaneler ger dom lika bra me ström som vanliga i reklamen står de över 20%verkningsgrad ,de e första gången ja skriver här blev just medlem hoppas ni har översende me mitt tövlade
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Jag skulle nog vilja påstå att en majoritet av solpaneler på husbil är limmade,
även på min gamla hb är de limmade.
Absolut så kan det vara men det var inget svar på min fråga ej heller betyder det att det är bra att göra så eller hur.

Jämför med en taklucka eller antenn ventiler osv.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hejsan, ja den finns i olika utföranden beroende på hur isolerande den skall vara när man använder den till ex. altantak.
Från enskikts på ca. 1cm. till flerskikts på uppåt 5cm. eller mer.
Den ena sidan brukar vara lite belagd för att vara helt UV säker.

Visa bilaga 120406

M.v.h. JANKRO.

Ja hittade kanalplast 6-8-10mm höga e de någon skillnad,blir väl samma temp under panelen oberoende höjd när de skiljer så lite
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Solceller

En kanal som är 6x6mm i en panel som är 1,5m lång rymmer ca 0,5 liter luft.
Om kanalen är 10 x 10 mm så blir det 1,5 liter luft att värma upp.
Sedan tillkommer ju det högre flödet som underlättas av att kanalen har stor area.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Plast har aldrig varit bra på att värmeväxla.
Så är det, helt rätt. Denna metod isolerar i stort sett solcellen från taket som troligtvis är tokhett sommartid så isoleringen fyller den funktionen vad nu den är värd, säkert en del men det hade varit önskvärt tror jag att få luft att cirkulera på undersidan av solcellen också.

Vi har alltså två saker som hettar upp solcellen och gör den ineffektiv, värmen den själv "alstrar" och värmen som tillförs från taket om man limmar den dikt an.

Vi behöver fler förslag, kanske aluminiumprofiler som denna
https://www.bauhaus.se/alu-fyrkantror-30x30x2mm-2m.html?gclid=CK3l-s6N09ECFU_Psgod-coD5g

20 mm gör att det kan passera bra med luft och minskar påverkan av värmestrålning från taket.

Man skulle kunna limma dessa säg med en 500mm mellanrum.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Så är det, helt rätt. Denna metod isolerar i stort sett solcellen från taket som troligtvis är tokhett sommartid så isoleringen fyller den funktionen vad nu den är värd, säkert en del men det hade varit önskvärt tror jag att få luft att cirkulera på undersidan av solcellen också.

Vi har alltså två saker som hettar upp solcellen och gör den ineffektiv, värmen den själv "alstrar" och värmen som tillförs från taket om man limmar den dikt an.

Vi behöver fler förslag, kanske aluminiumprofiler som denna
https://www.bauhaus.se/alu-fyrkantror-30x30x2mm-2m.html?gclid=CK3l-s6N09ECFU_Psgod-coD5g

20 mm gör att det kan passera bra med luft och minskar påverkan av värmestrålning från taket.

Man skulle kunna limma dessa säg med en 500mm mellanrum.

Hur går de till å få luft på undersidan cellaen e ju bara 2-3mm tjock dom ja beställt iallafall
 
Toppen