• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller till liten camper

F

F.d. 54489

Guest
Tjena! Hittade detta trevliga forum för några veckor sedan och har läst på ganska bra, verkar som ett trevligt community här med mycket likasinnade människor.
Jag och tjejen köpte för några månader en VW LT31 från 1976 som är i ganska fint skick. Vi ska åka genom europa ner till portugal i sommar, planerar att vara borta 3 månader ungefär.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av husbil eller husvagn men är riktigt taggade och det känns som en livsstil som passar oss! Bilen är nu utrustad med ett bodelsbatteri och startbatteri. Det finns dessutom två vanliga eluttag som bara fungerar när bilen är inkopplad i en strömkälla.

Vi kommer fricampa för det mesta och kommer köpa till solceller som jag nu lär mig om. Vi kommer nog inte förbruka så mycket el, kylskåpet går på gasol så vi kommer bara driva lampor, fläktar och batteriladdning av telefon och laptop. Telefoner går väl att ladda på 12volt utan problem, men laptopen kräver väl en omvandlare.
Kan tänka mig köpa en rejälare surfplatta om dom går att ladda direkt på 12volt och slippa köpa en omvandlare.

Som ni kanske märker har jag inte stenkoll, så jag tänkte be om lite generella tips angående elförsörjningen. Hur stora solceller kan man tänkas behövas, och är det nödvändigt att köpa ett till bodelsbatteri och seriekoppla(EDIT: paralellkoppla) med det jag redan har?
Fler frågor kommer säkert dyka upp, kommer fortsätta forska runt här på forumet och övriga internet.
Stort tack på förhand!
Mvh Love
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54489

Guest
Observera att Biltema säljer ett spänningsstyrt relä som endast går åt ena hållet.
I båtbutiker som t ex hjertmans finns dubbelriktade.
BEP Skiljereläsats 12/24V 140A – Hjertmans.se
Tack, jag väljer nog Biltemas. Eftersom jag inte kommer ha något som förbrukar ifrån startbatteriet.

Batteriet kan väl inte ta skada om man laddar samtidigt från generatorn och regulatorn?

Jag gjorde också en märklig upptäckt när jag packade upp själva panelen. Anslutningen på sladdarna var inget jag kände igen, dom liknade lite grann cigaretttändar uttag. Behöver jag en speciell adapter av något slag?
Dessutom så slog det mig att ni alla har tipsat att köpa en regulator som klarar 30A. Trots det lyckades jag köpa en som bara klarar 20A. En Victron 75/15 (tror jag det är), är det läge att skicka tillbaks och byta eller kommer det fungera bra? På taket sitter en 130w panel och jag har ett 130AH batteri från Biltema.
Det var allt för den här gången!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om du köpt panelen så kan du läsa i faktabladet vad den ger i max Ampere. 130W brukar ladda 7-8A max så du är på säkra sidan med en 20A's regulator. Kontakterna brukar var MC4 (se bild).mc4-kontakt-260x260.jpg
 
F

F.d. 54489

Guest
Om du köpt panelen så kan du läsa i faktabladet vad den ger i max Ampere. 130W brukar ladda 7-8A max så du är på säkra sidan med en 20A's regulator. Kontakterna brukar var MC4 (se bild).Visa bilaga 148636
Ja va bra tack så mycket!
Exakt såna kontakter är det, finns det att köpa såna på typ Biltema eller är de special? Nån som har i huvet hur grova kablarna ska Va? Ca 4 meter långt ska dom dras
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har 6 kvadrat's kablar ca. 6,5 meter långa. Om du googlar på MC4 så får du upp en hel del MC4-kontakter med priser. Dom brukar levereras parvis, 1+ & 1-.
 
F

F.d. 53814

Guest
Strömtåligheten är också för genomgående ström till förbrukare om man använder regulatorn som batteriskydd.
Så om strömbudgeten visar ett samtidigt maxuttag som är högre än angiven A på regulatorn så slår den nog ifrån.
Men 20A är rätt mycket och har ni något som är strömtörstigt kan den ju kopplas förbi.
 
F

F.d. 54489

Guest
Tack för alla svar! Här kommit en god bit på vägen nu.
Enda problemet jag har direkt framför mig nu är att jag inte kan mata igenom kablarna genom taket med dom här förbannade mc4 kontakterna som sitter fast.
Jag vill ju bara klippa av dom men då ryker väl garantin.
De ser ju ut som dom går att få isär men de går ju fan inte!!
Några tips? Behöver man ett specialverktyg
 
F

F.d. 54489

Guest
Jag fick upp första plastskruven med en polygrip, en skiftnyckel och en trasa. Den va limmas på insidan.
Sen försökte jag skruva/dra ut stiftet men då flög bara sladden ut med lite sladdrester kvar i stiftet.. typiskt.. och stiftet får jag inte ut. Får väl försöka löda tillbaks sladden, eller så knipsar jag av dom bara. Kontakterna kommer ändå sitta inuti bilen.

Gjorde en otrevlig upptäckt när jag skulle sätta batteriet på plats, det hade runnit lite frätande vätska ifrån det. Jag var tvungen att vinkla det ganska mycket för att få de i position. Det är biltemas fritidsbatteri, jag trodde dom skulle vara slutna? Är det normalt att de skvätter ut lite när man vinklar det eller ska man åka in och byta tror ni?
 

Bilagor

  • 20180514_203312.jpg
    20180514_203312.jpg
    830,2 KB · Visningar: 12

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att stiftet inte lossnar beror på att det sitter fast på samma vis som flatstift gör i en sockel, alltså med en liten hake som klickar till när man skjuter det på plats. Men som du säger att skall skarven vara inuti bilen så räcker det ju i princip med en kopplingslist.
Vad gäller batteriet så säger ju Biltema "Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage" så är det nytt skall det väl gå att reklamera.
 
F

F.d. 54489

Guest
Jag knipsade av kontakterna, det bröt inte garantin. Reklamerade batteriet utan problem.

Grovjobbet med elen är klart och nu är det fin-liret kvar!

Jag måste bara bekräfta några saker, så jag tänker rätt!

"Load +" på regulatorn kopplar jag till säkringslådan och diverse förbrukare

"Load -" på regulatorn kopplar jag till - Polen på batteriet (som är jordat)

Minus sladden på diverse förbrukare kopplar jag antingen till - på batteriet eller sin egen jordning.

Kan man jorda saker i "load -" i regulatorn?

Tack för all hjälp HBK!!! Imorgon sticker vi på vår första test-campning och om en månad drar vi mot Portugal! Wohoo!!
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag knipsade av kontakterna, det bröt inte garantin. Reklamerade batteriet utan problem.

Grovjobbet med elen är klart och nu är det fin-liret kvar!

Jag måste bara bekräfta några saker, så jag tänker rätt!

"Load +" på regulatorn kopplar jag till säkringslådan och diverse förbrukare

"Load -" på regulatorn kopplar jag till - Polen på batteriet (som är jordat)

Minus sladden på diverse förbrukare kopplar jag antingen till - på batteriet eller sin egen jordning.

Kan man jorda saker i "load -" i regulatorn?

Tack för all hjälp HBK!!! Imorgon sticker vi på vår första test-campning och om en månad drar vi mot Portugal! Wohoo!!

Jag har i husvagn och båt valt att ha det kopplat såhär:
+ & - från solpanel till ingång solpanel på regulatorn med en hängsäkring så att jag kan göra regulatorn strömlös.
+ & - från regulatorns batteriutgång till batteriet.
+ & - från "Load" på regulatorn till separata kopplingsplintar med säkringar och sedan därifrån till respektive förbrukare.
Då får man en ren och snygg krets.
OBS, jag föredrar att alltid dra både + & . till varje förbrukare istället för gemensam -.
Det minskar risken för dålig kontakt och oönskade galvaniska fenomen.
Lycka till!
 
F

F.d. 54489

Guest
Jag har i husvagn och båt valt att ha det kopplat såhär:
+ & - från solpanel till ingång solpanel på regulatorn med en hängsäkring så att jag kan göra regulatorn strömlös.
+ & - från regulatorns batteriutgång till batteriet.
+ & - från "Load" på regulatorn till separata kopplingsplintar med säkringar och sedan därifrån till respektive förbrukare.
Då får man en ren och snygg krets.
OBS, jag föredrar att alltid dra både + & . till varje förbrukare istället för gemensam -.
Det minskar risken för dålig kontakt och oönskade galvaniska fenomen.
Lycka till!

Det låter logiskt och smart!! Ska genast ge mig ut o skruva om sladdarna! Hör av mig senare med resultat rapport :)
 
Toppen