• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller till husvagnen

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tänkte skaffa solceller till min husvagn och har lite frågor. Vill helst köpa ett komplett paket, men vilka märken är att rekommendera och vilken styrka? Klarar man sig på 150W eller är det för klent?

Som jag förstått det är det inte jättesvårt att installera själv? Limma fast på taket, genomföringen, laddningsregulatorn och koppla denna direkt till batteriet? Man går inte vägen förbi säkringarna i vagnen först, utan man kopplar regulatorn direkt till batteriet!?

Min främsta fråga är vad för märke på ”paketet” som är bra och sedan tillvägagångssättet.

I husvagnen har jag ett AGM på 95Ah
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Gubbgissar lite här, men: borde inte kontrollen anslutas till regulatorn istället för batteriet? Eller kanske både till batteriet och regulatorn?

Förhoppningsvis får du snart bättre svar från någon med erfarenhet av just denna utrustning.

Float brukar betyda underhållsladdning när batteriet är uppladdad så det är nog i sin ordning.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Gubbgissar lite här, men: borde inte kontrollen anslutas till regulatorn istället för batteriet? Eller kanske både till batteriet och regulatorn?

Förhoppningsvis får du snart bättre svar från någon med erfarenhet av just denna utrustning.

Gubbgissningar tages tacksamt emot! :)

Tror du är inne på rätt spår, helt eller delvis. Med MPPT-kontrollen följde det med två kablar (röd och svart) med runda kabelskor med hål i mitten. Antog att det var för att fästa i batteriet. Sedan fanns det uttag i MPPT-kontrollen för att kunna ansluta till något annat, som jag inte begrep. Den kabeln fick man köpa separat.

Jag mätte upp batteriet både med solpanelerna inkopplade och utan, och det verkar som att batteriet laddas.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lite knepigt att du inte fick med den kabeln när du skaffade både regulator o kontrollenhet.
Nåväl, då vet du vad problemet är och med kabeln på plats funkar det säkert.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du kopplar upp telefonen mot regulatorn ser du om och hur mycket den laddar.
Där ser du också hur mycket den laddar per dygn, samt senaste 30 dagarna,mm.
 
Senast ändrad:
Toppen