• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller till husvagnen

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tänkte skaffa solceller till min husvagn och har lite frågor. Vill helst köpa ett komplett paket, men vilka märken är att rekommendera och vilken styrka? Klarar man sig på 150W eller är det för klent?

Som jag förstått det är det inte jättesvårt att installera själv? Limma fast på taket, genomföringen, laddningsregulatorn och koppla denna direkt till batteriet? Man går inte vägen förbi säkringarna i vagnen först, utan man kopplar regulatorn direkt till batteriet!?

Min främsta fråga är vad för märke på ”paketet” som är bra och sedan tillvägagångssättet.

I husvagnen har jag ett AGM på 95Ah
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Regulatorn klarar 100Volt ,15Ampere, 100/15. Jag har denna den fungerar utmärkt.
Seriekopplar du börjar den ladda tidigare på morgonen(högre spänning) och kan använda klenare kabel.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Regulatorn klarar 100Volt ,15Ampere, 100/15. Jag har denna den fungerar utmärkt.
Seriekopplar du börjar den ladda tidigare på morgonen(högre spänning) och kan använda klenare kabel.

Ok. Tack!
Då blir det en seriekoppling.

Saknar en handfast installationsanvisning i paketet jag beställde. Men å andra sidan är jag normalt händig och det borde fixa sig. Ska vara ytterst noggrann.
 
Senast ändrad:

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Nu köpte jag Abnet och började göra rent taket. Det var mycket smutsigt och behöver säkert tvaga det en gång till. Men problemet är de där runda ringarna efter mossa/lav. Hur får man bort det?

Blandade 1 liter Abnet i 5 liter vatten och skrubbade som den. Smutsen verkade försvinna, men inte de där ringarna.. Sitter de djupt och hur får jag bort dem?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med en god MPPT regulator så er serie kobling best innefor spenningsområdet til regulatoren. I alle andre tilfeller så er det kun parallell kobling som fungerer.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Med en god MPPT regulator så er serie kobling best innefor spenningsområdet til regulatoren. I alle andre tilfeller så er det kun parallell kobling som fungerer.

Takk!!

Men uff, det körde ihop sig med takrengöringen. Polerade med Autosol och det blev en mörkare hinna med fett på taket. Köpte Autosol för aluminium, men när jag polerat en god stund upptäckte jag felet. Taket är i hårdplast.. Ska torka med T-röd strax.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har glasfibertak, monterade 3st solceller i våras.
Jag maskerade utanför limpunkterna
slipade/borstade limpunkterna med slipduk, typ grov skottesvamp
tvättade med t-röd
limmade med vit sikaflex
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
En dum fråga nu... Om jag seriekopplar 2 st solcellspaneler på 12v, blir det 24v då...!? All annan installation har jag full koll på känns det som. Köpte en MPPT Victron 100/15
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
En dum fråga nu... Om jag seriekopplar 2 st solcellspaneler på 12v, blir det 24v då...!? All annan installation har jag full koll på känns det som. Köpte en MPPT Victron 100/15
Dina 12v ger okopplade ca 20v, så seriekopplade har du ca 40v i öppen krets, anslutna till regulatorn och vidare till batteriet ca 37v vid full sol.
Jag vill minnas att victron beteckning ska läsas så, (kolla manualen för att vara 100% säker), 100/15 = max100v in och ger ut max 15A laddning.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Är det här lim för att fästa solpanelerna eller bara något tätningsmedel? Är osäker.. och får ingen klarhet i det. ”Haftstarker kleb- & dichtstoff high tack adhesive & sealant”.

Tuben fanns med i paketet med solceller. Antog att det är lim.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Det mesta rullar på fint. Solcellerna sitter på taket, genomföringen genom taket är gjord och tätad ordentligt men det mest trevliga är att installationen blev dold!

Ledningen kommer ner i städskåpet och där syns ledningen. Men enbart ca 10 cm av den. Resten fram till batteriet kunde jag dra ledningen dold!!

Kopplar in det i dagarna.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Du skriver att du vill fricampa men hur fungerar det med husvagn. Vattentanken i husvagnar brukar ju vara ynka små. Det kanske snarare blir vattnet än elen som begränsar sig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det här lim för att fästa solpanelerna eller bara något tätningsmedel? Är osäker.. och får ingen klarhet i det. ”Haftstarker kleb- & dichtstoff high tack adhesive & sealant”.

Tuben fanns med i paketet med solceller. Antog att det är lim.

Ditt antagande är riktigt, det är lim som även fungerar som tätning.
Vad gäller vatten så är det sparsamhet som gäller & man kan ju ha med sig extra vatten i dunkar om det är nödvändigt.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Du skriver att du vill fricampa men hur fungerar det med husvagn. Vattentanken i husvagnar brukar ju vara ynka små. Det kanske snarare blir vattnet än elen som begränsar sig.

Det är lite problematiskt, för tanken är på 45 liter. Dels köper vi vatten att dricka och dels får man inte ställa sig för långt ifrån en mack eller annat ställe som erbjuder vatten. Man får ha med extra plastdunkar..
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hur går det med den vanligvis usla lastvikten på en husvagn? Att ta med extra vattendunkar menar jag, lastvikten brukar väl vara något 100-tal Kg?

Åker inte runt med fulla plastdunkar, utan tar bilen till mack för att fylla på dunkarna vid behov, som man sedan fyller på husvagnen. Det blir mycket pyssel och planerande.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Nu gjorde jag klart installationen av solcellerna. Vet batteriets status nu och ska kolla imorgon sen eftermiddag hur det verkar.

MPPT-regulatorn lyser grönt och det ska stå för ”Float”. Vet inte vad det innebär, även efter att ha konsulterat bruksanvisningen.

Säkringen är inkopplat på röd tråd mellan batteriet och regulatorn.

MEN min MPPT-kontroll visar ”Disconnected”. Ingen aning varför..!? Den är inkopplad på batteriet med en säkring. Något mer man behöver göra med den? Fler sladdar?

MPPT Control Fernanzeige für MPPT Laderegler;
MPPT Control Fernanzeige für MPPT Laderegler
 

Bilagor

  • 0668E9B4-FE83-4EB5-A93B-D75D532E8343.jpeg
    0668E9B4-FE83-4EB5-A93B-D75D532E8343.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 46
  • 58A6A56C-E810-471A-A230-ECE6587E975E.jpeg
    58A6A56C-E810-471A-A230-ECE6587E975E.jpeg
    447,4 KB · Visningar: 43
Toppen