• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller till husvagnen

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Jag tänkte skaffa solceller till min husvagn och har lite frågor. Vill helst köpa ett komplett paket, men vilka märken är att rekommendera och vilken styrka? Klarar man sig på 150W eller är det för klent?

Som jag förstått det är det inte jättesvårt att installera själv? Limma fast på taket, genomföringen, laddningsregulatorn och koppla denna direkt till batteriet? Man går inte vägen förbi säkringarna i vagnen först, utan man kopplar regulatorn direkt till batteriet!?

Min främsta fråga är vad för märke på ”paketet” som är bra och sedan tillvägagångssättet.

I husvagnen har jag ett AGM på 95Ah
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har mätt, funderat, mätt igen, sökt info, funderat och.... har fastnat för de lite mer kvadratiska solcellerna. Mer ”fästyta” helt enkelt och lättare att placera. Lägger nog en order ganska snart.
Solarset 200 Watt Premium für Wohnmobile mit Spoilerprofilen

Och visst är det käckt att kunna läsa av i mobilen, men jag vill nog helst ha en display på väggen. Kanske både display och app, men främst en display på väggen. Men det är jag det. :)

MPPT Control Fernanzeige für MPPT Laderegler

EDIT;
Det gick fort. Beställde ovanstående nu. :)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Effektgarantin ger jag inte mycket för,tillverkarna kan komma upp med vilka siffror som helst ,om 10/25 år är inte företagen kvar kanske inte vi heller.
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket mellan tillverkarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Effektgarantin ger jag inte mycket för,tillverkarna kan komma upp med vilka siffror som helst ,om 10/25 år är inte företagen kvar kanske inte vi heller.
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket mellan tillverkarna.

Kan så vara,
men de jag skruvade ner från taket var 2st 55W Solara med 25 års effektgaranti monterades när bilen var ny 2004, de laddar fortfarande 5A ihop, så dessa var ett bra köp, men för små, så nu åker de bort, de är min enda erfarenhet av solpaneler.
Däremot har det skrivits om "dåliga solpaneler" någonstans här, minns inte var.

Tiden får utvisa ifall jag gjort ett bra köp, fick iallafall ett superbra pris
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Hej Zeke,
Jag har precis beställt nya solpaneler till min husbil.
Det viktiga för mej var effektgarantin!

De jag föll för har 90% i 10år, och 80+% i 25år.

För mej blev det 3st sådana här: LTC - Makes mobile living easy!

Ja, hoppas det blir bra!! :)
Mitt paket har kommit. Hämtade ut ena paketet igår och det resterande finns att hämta idag. Hoppas på att hinna hämta det imorgon..

Rengöring av taket.. Är det någonsin gjort hos mig!? Hehe... Måste läsa på hur jag rengör bäst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, hoppas det blir bra!! :)
Mitt paket har kommit. Hämtade ut ena paketet igår och det resterande finns att hämta idag. Hoppas på att hinna hämta det imorgon..

Rengöring av taket.. Är det någonsin gjort hos mig!? Hehe... Måste läsa på hur jag rengör bäst.

Jag fick tipset att rengöra med T-sprit där jag ska limma, även att rugga ytan lite med typ en skottesvamp.
Jag ska försöka börja min rengöring i helgen
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Sorry för att jag inte skrivit på ett tag.. Jag beställde solceller och när jag skulle sätta igång fick jag influensa eller något liknande. Sedan blev det jobb, jobb, jobb...

Men nu är jag på gång att installera dem! Har hittills inte behövt dem då jag stått på campingplats med el på Sjælland. Stevns camping närmare bestämt och den kan anbefallas! Dock ska jag till Öland också och lite annat under hösten och då är det fricamping som gäller.

Är inne på att parallellkoppla dem. Är det ett dumt alternativ? Det är två paneler som ska upp. Jag har läst om att seriekoppling kan vara lurigt då en av solcellerna står i skugga.. Men jag vet inte.

EDIT;
Hittade fina kopplingsscheman hos solarlab.se
https://solarlab.se/solpanel2/datablad/Serie-parallellkoppling-solpaneler.pdf

Ska man inte skydda MC4-kontakterna från vatten/fukt!?

Ska köpa Abnet imorgon. Nej, jag tittar inte på fotbollen.. :-(
 
Senast ändrad:
Toppen