• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller/-regulator till Burstner 8101

stisva

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
14451
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Burstner 3030
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0JDT 157
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner 810i
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Elektronik
Hej
Jag är ute efter att installera solceller på min husbil och undrar om någon vet vilken utrustning man skall välja:
1. Solceller med monokristallina solceller?
2. MPPT-regulator, vad innebär detta?
3. Steca regulator, vad innebär detta?

Finns det någon som vet om det finns en förteckning hur man kopplar in den i el-centralen?

MVH/Stig TXX016
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns mycket skrivet om solceller och solcellsladdare under åren.
Om du vill ha mycket läsning så är det enklast om du klickar på "Sök" högst upp under julbilden, och skriver in, solceller - solcellsladdare - MPPT m.m. i sökrutan så kommer det upp massor med trådar och inlägg om allt som har med solcellsladdning att göra.

Om man svarar lite snabbt på dina frågor så blir det något så här.

Det finns vissa skillnader på solcellerna, lite olika effektivitet på samma yta, lite olika känslighet när de ligger delvis i skugga o.s.v. Vid tidigare utvärderingar så brukar det ofta luta åt att den skillnad som finns behöver man inte tänka på så mycket om man hittar bra storlek och form på solceller till sin bil, och samtidigt ett bra pris på dem.

En MPPT regulator kan man säga tar hand om den spänning/Volt från solcellerna som är högre än vad som behövs som laddspänning till batterierna, och omvandlar den till laddström/Amp. i stället för att bränna bort den som värme.
Man kan också utnyttja den till att seriekoppla 12V solceller till 24V eller ännu mer och köra ner till laddaren.
Eller man kan köpa och använda 24V (eller mer) solceller i stället, och köra ner till laddaren.
Den tar då hand om det hela och gör om det till maximal laddning av 12V batterier.

Effektmässigt så är det väl ytterst tveksamt om en "fin" solcell för 7000:- är så mycket effektivare än en lågpris av samma storlek för kanske 1500:-. Men det har i.o.f. inte med mono eller polykristallina solceller att göra.

Steca är vad jag vet ? ett fabrikat/namn på bra solcellsladdare, ofta med inbyggd display i enheten.

Inkopplingen kan ske olika, bäst är väl om den kopplas in i elblocket så laddningen från solcellen kommer med i beräkningen av strömtillgång i batteribanken. Men då kan det i vissa fall krävas en solcellsladdare som är anpassad till just det elblocket som sitter i bilen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen