• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell

Ö

örjan o irene

Guest
Har nyligen köpt en nyare husbil (Pilote 630). Upptäckte när vi kom hem med den att den har solceller på taket . Hur fungerar detta? Och hur kan jag kontrollera att det fungerar? Är det något jag måste tänka på? Tacksam för svar (teknisk idiot med tummen mitt i handen)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcell

Hejsan, hur det funkar är ju att de hjälper till att ladda bobatterierna när solen skiner men det vet du troligen redan :).
Sedan blir det lite svårare att svara på hur just dina funkar och hur man vet att och när de laddar.
Det beror helt hur de är inkopplade i systemet.

I bästa fall så kan man se laddströmmen i bodelens instrument som håller reda på bodelsbatteriernas status. Då kan du se hur mycket de laddar. Du kan också se en sanningsenlig status på hur mycket du har i bobatterierna samt att det också är troligt att de underhållsladdar startbatteriet lite lagom.

I nästa fall så har de blivit kopplade direkt på bobatterierna med en regulator med display. Då laddar de bara bobatterierna vilket är rätt ok. Du kan se hur mycket de laddar men du vet inte batteriernas status, för den laddningen kommer inte med i bodelens display och då stämmer inte den med innehållet i batterierna för strömmen från solcellerna går inte genom den avkännaren.

I sämsta fall så har de blivit kopplade direkt på bobatterierna med en regulator utan display. Då laddar de bara bobatterierna vilket också är rätt ok. men du vet inte hur mycket de laddar och bodelens display stämmer inte heller med innehållet i batterierna för att strömmen från solcellerna går inte genom den avkännaren.

Om de är seriöst inkopplade så bör du ha den översta inkopplingen så allt syns i bodelens display, men man kan inte alls vara säker utan en koll på sladdar och inkopplingar.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcell

Uansett vil du kunne se om det er ladning ved å se på spenningen i systemer, lades batteriene så vises en spenning som er rundt 0,2V høyere enn om det ikke er ladning. Dekk over panelet med en pappskive og les av spenningen etter minst en halv time, ta så av pappen og les av spenningen igjen. Er den nå høyere så virker solar løsningen.

Men som JANKRO skriver det er ne fordel å kunne se det hele på et sted - eventuelt 2 steder.

Beste avlesning får en med en shunt føler direkte ved batteri, og kortest mulige kabler fra lader til batteri gir best effekt.
 
Toppen