• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell underhållsladdning

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Hej
Skulle behöva lite tips.
Skall installera solceller nästa år.
Tillsdess skulle jag vilja ha en 20-30 w panel som kan underhålls ladda batteriet då jag har kamera och larm som använder sig av 4g nätet. Enligt tillverkaren drar det väldigt lite, men jag vill ändå ladda batteriet lite så den inte laddas ur.
Något som sätts med krokodil klämmor vore bra samt mppt regulator som är någorlunda prisvärd.
Någon som förstår vad jag menar
Tacksam för hjälp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skulle säga att allt under en 50 watts panel är bortslängda pengar tyvärr.

Molnigt dålig vinkel mot solen osv gör de minsta rätt värdelösa enligt mig.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tillämpningen är ju underhållsladdning av startbatteri, så 25W (2A) borde ju innebära att det även vid molnigt väder motverkar normal självurladdning. Eller har du mer i din hb ;) ?

/Ingvar
För normal självurladdning behöver man inte ladda alls under 1-2 år.

Räkna med en solcell som ligger på taket ger 30% av märkeffekten i normalt solljus.
Jag tror inte nämnda solceller klarar ett år ute.

Om jag har mer vad!
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
För normal självurladdning behöver man inte ladda alls under 1-2 år.

Räkna med en solcell som ligger på taket ger 30% av märkeffekten i normalt solljus.
Jag tror inte nämnda solceller klarar ett år ute.

Om jag har mer vad!

Som jag skrev så är det för att minimera att batteriet laddas ur när jag inte använder bilen. Så larm och router får sin ström.
Skall installera solceller nästa år. Så detta är bara för att underhålls ladda lite.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fick tag på detta paketet.
Laddningsregulator

Samt
Solcellspanel

550:- får se om det funkar.
Denna tror jag inte på tyvärr och till råga på allt Biltema...men såklart drar dina saker superlite ström kanske kanske.

Du bör koppla bort minuspolen och ansluta en multlmeter och mäta upp mycket ström som dina grejer drar, sedan vet du vad du behöver dygn och räkna med att du har 5-6 sol i bästa fall samt att solcellen ger 30% av märkeffekten.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Denna tror jag inte på tyvärr och till råga på allt Biltema...men såklart drar dina saker superlite ström kanske kanske.

Du bör koppla bort minuspolen och ansluta en multlmeter och mäta upp mycket ström som dina grejer drar, sedan vet du vad du behöver dygn och räkna med att du har 5-6 sol i bästa fall samt att solcellen ger 30% av märkeffekten.

Dom drar super lite enligt tillverkaren. Vill bara ha det som en backup. Den varnar om strömmen får ner för mycket.
 
Toppen