• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell till Batteri eller EBL

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej
Inget nytt för många av er, men nytt för mig. Jag har läst runt i forumet, men inte blivit klokare.
I morgon blir vår solcell limmad på husbilen. Mina funderingar kretsar just nu kring om jag ska koppla
MPPT regulatorn direkt på batterierna eller via EBL:en. Det finns en "solaringång" på EBL och jag hittade fördragna kablar från taket till EBL:en. (EBL 29)
Legoelektronik rekommenderade direkt på batteriet, för att det finns risker säger dom.
Då undrar jag vad man har en "Solaringång" till. Är den onödig eller riskabel? Gör den nytta eller onytta?
Någon som kan få mina funderingar att bli klarare.
Tusen tack på förhand.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Fick paneler monterat vid leverans av husbilen och deras rekommendation var att koppla på EBL. De menade att det fanns risk att EBL kunde ta skada om man satte direkt på batteriet.
Då EBL hade separat ingång för paneler så lyssnade jag på deras råd.
Håller för övrigt med dig om att det verkar finnas lika många åsikter som det finns installationer.
 
A

Anyone

Guest
En sak att tänka på är att om du sätter solpanelerna på EBL så stängs på många bilar även laddningen från solpanelerna av med huvudbrytaren för 12V. Kopplar du direkt på batteriet så kan du stänga av alla övriga 12V-förbrukare med huvudbrytaren om du ska ställa av bilen en tid och då laddar solpanelerna fortsatt batterierna.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi har EBL271 från Schaudt som har ingång för solceller.
Bytte till MPPT spänningsregulator från Schaudt (LRM1218) som kopplades till EBL.
Vitsen med det är att då blir både bodelsbatteri och startbatteri laddat från solcellerna, då denna regulator har 3 anslutningar till EBL: spänning till bodelsbatteri, spänning till startbatteri samt jord.
Tidigare hade vi problem med att om bilen stod oanvänd flera veckor blev startbatteriet urladdat, eftersom enbart bodelsbatteriet laddades från solcellerna.
(Tror att det var stereo, larm m.m. som till slut drog ur batteriet.)
Laddningen upphör inte från vårt EBL om man bryter 12V via huvudbrytare i panelen (LT71).
Detta gäller oavsett om laddningen kommer från solceller eller ansluten 230V.
 
Senast ändrad:
Toppen