• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell och Victron MPPT 75/15, inställningar?

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Har solcell och en Victron MPPT 75/15 sedan ett år tillbaka kopplat till ett bodelsbatteri typ AGM på 100A. Och jag ser nu att batteriet inte är fulladdat eller om det är defekt?

Har haft igång solcellen senaste veckorna och med tillhörande Victron MPPT 75/15. Och jag lade in user defined settings i den förra våren. Frågan är om jag lagt in rätt parametrar för att hålla batteriet fullt? Observera att det är ett AGM batteri.

Bifogar en bild på mina "settings" Tack på förhand för råd och tips?

Mg5lfQH.jpg
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Har nu köpt ett nytt Biltemas AGM 95 ah och installation blir till helgen. Har läst mig till detta batteri ska ha absorptionsspänning på 14,4 V. Men jag har inte hitta någon tillförlitlig uppgift för floatspänningen, 13,5 eller upp till 13,7V?
Och sist, vad är equalization voltage som anges under inställningar på Victron 75/15 ?
/Lennart
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tänkt installera Victron, har läst mig till att den har en startvolt på 5V över batterispänning, vad säger ni som har den,hur snabbt startar den på morgonen,har en solpanel, annars är en seriekoppling bättre.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Har tänkt installera Victron, har läst mig till att den har en startvolt på 5V över batterispänning, vad säger ni som har den,hur snabbt startar den på morgonen,har en solpanel, annars är en seriekoppling bättre.
Har Victron 100/15 och två parallellkopplade celler på taket. Har aldrig haft problem med det, tvärtom imponerad över hur snabbt den börjar ladda i gryningen. Jag tycker det är bra att kunna få ut kräm även när en av cellerna är skuggad, stå skymd under träd är ett större problem än molnigt väder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon annan som har erfarenhet av Victron 75/15 eller motsvarande,bra uppkoppling mot app. för avläsning inställning, tillslagspänningen är 5V över batterispänning vilket verkar högt tycker jag, har letat på andra regulatorer men det finns ingen information när dom börjar ladda.
MPPT regulatorer kräver en viss spänningskillnad till batteri innan dom startar, medan PWM kräver endast någon tiondels volt, MPPT laddar dock bättre totalt.
Jag har även tittat på Votronic men ingen information om spänningskillnad finns.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
"tillslagspänningen är 5V över batterispänning" Var har du hittat den uppgiften? Har använt Victron 75/15 ett par år och appen i min Iphone fungerar perfekt via blåtandsuppkopplingen. Om jag inte har missförstått det hela så är det dom batteriparametrar som användaren ställer in som styr när laddning ska påbörjas/avbrytas mm. Kan också nämna att appen är riktigt bra med laddningshistorik, förbrukning mm. Sen har jag valt en 24 volts solpanel med fördel att få laddning även vid sämre solinstrålning då spänningen sjunker från panelen.

/Lennart
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
5V står i manualen, dvs. har du 12,5V batterispänning startar regulatorn vid 17,5V, du har ju fördel med en 24V panel.
Dessa parametrar är inte justerbara.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Kikade i manualen och som du skriver står det: PV-spänningen måste överstiga Vbat + 5V för regulatorn för att starta. Därefter är den lägsta PV-spänningen Vbat + 1V. Vad menar dom egentligen? Är det vid drifttagande av MPPT enheten som meningsstycke 1 gäller och sedan dag till dag sista meningen?

Och det är inget jag lidit av då min panel lämnar runt 35-36 volt vid soligt väder och lämnar även hyggligt hög spänning vid sämre solinstrålning.
 
F

Fd.16159

Guest
5V är bara vid installationstillfället. Därefter är det 1V.
Laddar så fort solen är över horisonten dock med begränsning av infallsvinkeln.
Använder Victron 100/20 MPPT
 
F

Fd.16159

Guest
Låter märkligt. Betyder ju att om man kör igenom en tunnel så har det ju varit natt för solcellen och 5v processen ska då börja om igen.
För mig är 5v för att avgöra om det är en 12v eller 24v installation och som därefter stängs funktionen av automatisk enligt manualen.
Har man kopplat bort batteriet aktiveras funktionen igen
 
T

Travel Master

Guest
Equalize funktionen innebär att Laddning sker 1 timme med 1V högre spänning än absortionsspänning för cellbalancering, skall inte användas på AGM batterier. Streetlight funktionenär en finurlig funktion där man i husbilen kan koppla in ytterbelysningen så kan den tändas på vid solnedgång och släckas vid soluppgång.
 
Toppen