• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell från plant läge till 45 grader med motor

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Är det någon som sett om det finns solceller som kan från plant läge på taket till husbil, och sen med t.ex en liten motor vinklas up i 45 grader.

Där ska alltså vara gångjärn på långsidan och en liten servomotor som pressar upp panelen i 45 grader.

Detta är något som är bra på vinterhalvåret så man får lite mer ström. Det behöver inte vara svårt att bygga själv om man har lite verktyg och tummen på rätt ställe.

Tänkte höra om någon sett nått liknade typ nått sådan här som bilden visar fast då så man kan justera vinkeln inifrån husbilen.

s-l300.jpg
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Läst tråden med lite funderingar, har förstått att om man vinklar upp panelen 90 grader mot solen så ökar effekten markant.

MEN hjälper ju föga om man inte står vänd exakt rätt, vilket man ju knappast lär göra så ofta. Om vi förutsätter att man vinklar upp rakt framåt och solen står så den lyser direkt från långsidan så blir väl effekten LÄGRE än om panelen ligger ner. Läste någonstans om montering på gammal parabolställning som ju kan vinklas och vridas hur som helst, vilket ju blir optimalt. Hur tänker ni här, skall bygget gå att vridas förutom vinklas?

Vore inte Jappes variant med lösa paneler på vinklingsbar ställning som man ställer upp på marken riktad mot solen och gör ett uttag på sidan av bilen där man kopplar in den vid soligt väder.

Undrande Leffe
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Läst tråden med lite funderingar, har förstått att om man vinklar upp panelen 90 grader mot solen så ökar effekten markant.

MEN hjälper ju föga om man inte står vänd exakt rätt, vilket man ju knappast lär göra så ofta. Om vi förutsätter att man vinklar upp rakt framåt och solen står så den lyser direkt från långsidan så blir väl effekten LÄGRE än om panelen ligger ner. Läste någonstans om montering på gammal parabolställning som ju kan vinklas och vridas hur som helst, vilket ju blir optimalt. Hur tänker ni här, skall bygget gå att vridas förutom vinklas?

Vore inte Jappes variant med lösa paneler på vinklingsbar ställning som man ställer upp på marken riktad mot solen och gör ett uttag på sidan av bilen där man kopplar in den vid soligt väder.

Undrande Leffe


Du har förmodligen helt rätta ang Jappes variant med lösa paneler på vinklingsbar ställning att det är effektivare. Mitt project handlar om en fast montering på husbilstak och vad gott och ont det medför. Det lär väl knappast bli i genomsnitt så mycket mer ström men jag gillar att bygga saker som rör sig :twitcy:

Elisabeth&Lennart´s svar i tråden med en youtube video är precis vad jag vill ha: www.youtube.com/watch?v=XGNElgvtQ2c
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

12V, nya, dyra, svensksålda men knappast svensktillverkade...

ställdon 12V - Garage Sverige AB

/Tommy

Jag vill inte ha det klassiska ställdonet där en rod kommer ut utan mera då typ denna. de kostar mycket också ser jag. Man borde ju hitta något begagnat från någon som slaktat en motor säng :wub:
28V-Okin-Dewert-recliner-chair-330mm-stroke-5mm-s-speed-6000N-load-linear-actuator-motor-free.jpg_220x220.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Du har förmodligen helt rätta ang Jappes variant med lösa paneler på vinklingsbar ställning att det är effektivare. Mitt project handlar om en fast montering på husbilstak och vad gott och ont det medför. Det lär väl knappast bli i genomsnitt så mycket mer ström men jag gillar att bygga saker som rör sig :twitcy:

Elisabeth&Lennart´s svar i tråden med en youtube video är precis vad jag vill ha: www.youtube.com/watch?v=XGNElgvtQ2c

Härlig inställning, topp!!:D

En spontan fundering som ej är genomtänkt MEN kan man inte kapsla in ett servo som används för radiostyrning, det finns rätt starka sådana OCH sedan även använda radiostyrningen för att styra den?

Använder man tex kapslade kullager så borde det inte behövas så mycket kraft för att tippa och vrida den.

Ett vridbord är inte så jäkla svårt att bygga med en 7-8 små kullager, sedan får man kanske använda en sprint för att låsa den när man skall köra.

Servot sätter du via en tandrem till axeln tex för snurrmekanismen och ett lager för axeln i mitten.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hej,

ang min erfarenhet gällande solpaneler.

1. Styrdon ger betydligt mer effekt kontra platt monterat.
Inte enbart för effektökningen mot solen utan med hänsyn
till att med en sådan lösning tas morgon/kvällssol tillvara, vilket skall beaktas!

Inte allt för ofta är det vid halv bra dagar luddigt mitt på dagen,
men klar väder morgon alt. kväll.

2. Finns takyta är det ändå mindre tekniskt runt i-kring med fasta paneler.
På nuvarande bil har jag satt 360W 2x180/24v i serie.

3. Med MPPT regulator går det som oftast att hantera upp till och ibland mer än 100v. = lägre kabelförluster.


Vad behöver jag då?

En för mig avstämd batteribank, paneler som över veckan ger mitt förbrukande!

Funder över vad som görs åt i elkonsumtion i ert nyttjandet.
Min erfarenhet med ibland dåligt väder är en batteribank 300-400Ah.
Solceller fast monterat, 250-400w. Solföljare, halverat i watt.

Men detta är min personliga uppfattning, det finns tusen till. ;)

Vänligen, Magnus
 
Toppen