• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell från plant läge till 45 grader med motor

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Är det någon som sett om det finns solceller som kan från plant läge på taket till husbil, och sen med t.ex en liten motor vinklas up i 45 grader.

Där ska alltså vara gångjärn på långsidan och en liten servomotor som pressar upp panelen i 45 grader.

Detta är något som är bra på vinterhalvåret så man får lite mer ström. Det behöver inte vara svårt att bygga själv om man har lite verktyg och tummen på rätt ställe.

Tänkte höra om någon sett nått liknade typ nått sådan här som bilden visar fast då så man kan justera vinkeln inifrån husbilen.

s-l300.jpg
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Jag skissade på en sådan lösning för några år sedan men lade ner projektet. Jag tänkte mig en 12V linjär actuator, typ något liknande dessa: https://www.ebay.com/sch/Linear-Actuators/55826/bn_7681278/i.html?_fsrp=1 som lyfter och sänker panelen. I mitt fall blev det problem med avståndet mellan taket och solpanelen så det blev ett fast plant montage i stället.
Om du bestämmer dig för att bygga så vill vi gärna se din lösning :)

gasfjader1.png

Daniel K
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Tack det ser lovande ut. Man borde väl kunna höja upp en 100w panel typ 100mm så att actuator får spelrum.

Min tanke var att bygga det så att solpanelen går att vinkla upp från två håll, alltså det behövs då två actuators. Lite pilligare men det går nog om man har en svets, eller kanske bygga ramen i trä. Alltså beroende på var solen är så kan man vinkla panelen antingen så den står i öster eller väster, om nu bilen pekar åt norr
 
Senast ändrad:

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Har sett sådana lösningar i Portugal och Spanien, oftast på bilar från Holland. Har en bekant från Holland där vinkeln styrs av solens upp och nedgång.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Träram kanske inte är optimalt. Tror mer på aluminiumprofiler:
http://www.nords.se/sv/platar-profiler/aluminiumprofiler/?twsList-articles=g-name-a-48-2

Jag skulle nog nöja mig med att vinkla solpanelen åt ett håll eftersom man ändå parkerar med solen mot ”markissidan” om man har möjlighet.

Visst, det finns ju lite mer avancerade solföljande system som säkert är effektiva och levererar mer energi: Solar Panel Tracking | eBay . Själv gillar jag dock enkla och robusta lösningar som förhoppningsvis kräver ett minimum av underhåll och pallar för fartvind och vibrationer :) .


Daniel K
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hej på er. Istället för att lägga en massa pengar på olika lösningar för t.ex. solceller, finns det idag litiumbatterier. Dessa levererar så oerhört mycket mer och laddningen är än bättre. Det finns färdiga lösningar typ EZA 80 och 130 som har allt vad som behövs utan att behöva bygga om bilens elektronik. Visst är det en stor investering, men den står sig över 15 år och det är bekymmersfritt då dessa t.o.m. kan stå tomma i 6 månader! Detta är bara en tankeställare för alla som vill ha mer ström men är rädd om vikt m.m.(130A 27kg och tar laddning på 70A) Ha en underbar sommar. Ska nu hitta ett forum som passar för att finna bästa väg med hbilen till barcelona om en vecka Kör lugnt o kramas i trafiken
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Håller med, absolut, litiumbatterier är kanon men även dessa behöver laddas emellanåt och då är solceller ett bra alternativ. Om man som HansErik tänker, en panel som kan vinklas mot solen, blir laddningen än mer effektiv. Kul med lite mer input kring hur man bäst löser detta.

Daniel K
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Hej på er. Istället för att lägga en massa pengar på olika lösningar för t.ex. solceller, finns det idag litiumbatterier. Dessa levererar så oerhört mycket mer och laddningen är än bättre. Det finns färdiga lösningar typ EZA 80 och 130 som har allt vad som behövs utan att behöva bygga om bilens elektronik. Visst är det en stor investering, men den står sig över 15 år och det är bekymmersfritt då dessa t.o.m. kan stå tomma i 6 månader! Detta är bara en tankeställare för alla som vill ha mer ström men är rädd om vikt m.m.(130A 27kg och tar laddning på 70A) Ha en underbar sommar. Ska nu hitta ett forum som passar för att finna bästa väg med hbilen till barcelona om en vecka Kör lugnt o kramas i trafiken

OJ tack för tipset vilket kraftpaket den EZA är
EZA 80 V2 - J.R Larmcenter

Men priset var inte kul dock EZA 80 motsvarar 160A vanliga syrabatterier, men väger endast 17 kilo. Laddas på nån timme perfekt nu blev jag varm i kroppen AHA kan det vara kärlek :music-icon:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Ta en tur till ett möbelvaruhus och titta på hur de löst det med ställbara sängar där man kan luta upp ryggen. samma princip kan användas for en solpanel och tar inte mycket plats.
Motor med växellåda finns massor av på nätet.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Ja då, visst behöver även dessa laddas, men har inte lyckats komma ner än mer till att ha 28% kvar efter en helg i vinter. Då har vi 130A EZA i bilen, 1800w inverter och en Dolce Gusto kapselbryggare på 1460w som körts minst 4 koppar om dagen, luftburen värme, 22" tv med parabol och bilen, ja en kanske inte så vinterbonad Miller från 2007. Till detta ska sägas att stereon med tillhörande aktiv bas kördes för bättre tvljud då det var vår uttagning till mello! Räknar man snabbt så får man sig en liten tankeställare, för det fanns ju faktiskt drygt 1/4 med ström kvar!! Körde sedan på söndagen de 11 milen hem och vips, fullt laddat.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Är det denna du rekommenderar EZA 130 V2 - J.R Larmcenter ? Drygt 36 papp är en ansenlig summa för en litiumlbatteriösning när liknande finns för under halva det prisen .. men åter till trådens rubrik. Lyftanordningen bör ju också tåla väder och vind och då är nog inte sänglyftarna rätt alternativ.

Daniel K
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Tack intressant detta Arduino och Raspberry pi för all del är kul. Nu ska jag gå ner i källaren... :spinny: om ingen kommentar kommer inom närmsta veckan ring SOS..:twitcy:
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Jag började min 45 graders resa med en 100 W solcellspanel klass A (bäst prestanda), en roterande barstol-platta och några alu-rör från båtvärlden. Det blev en 360 graders roterande solcellspanel med vinkling på över 45 grader.

Allt fungerar perfekt, även om inställningen görs manuellt (genom takluckan), men nu kommer just det där med "men". Hur ofta har jag använt faciliteten? Bara 2 ggr under 2 år. Har inte behövt använda då vi var tvungna att koppla upp oss på 230V eftersom jag sabbbade våra AGM batterier pga dåligt väder och alldeles för korta turer för att få bilens generatorladdning att effektivt ladda mina "tröga" AGM batterier.

Idag har vi en DCDC förstärkare som laddar under färd mycket effektivt. Solceller laddar hur bra som helst, bara det finns sol och det absolut viktigaste är inköp av 2x100 Amp LiFePo4 batterier som laddas "blixtsnabbt" jfrt med AGM.

Egen elektronik då? Hur svårt var det egentligen att bygga säkerheten kring LFP batterier? Det var jobbigt i början men med några klubbmedlemmars hjälp gick det till sist. Enligt leverantören (SKANBATT i Norge) det skulle räcka med batteriernas eget BMS system, men jag valde ändå att montera ytterligare skydd då kostnaden var ringa i sammanhanget. Just nu testas hela systemet skarpt i Norge med en uppföljare i en egen tråd. Hittills har allt fungerat ypperligt under alla väderförhållanden och UTAN 45 graders vinkling (OBS! Vi har 2x100W A-klass solcellspaneler)
 
M

MikeC

Guest
Sv: Solcell från plant läge till 45 grader med motor

Ska beställa till att börja med två av dessa 100w paneler
https://www.legoelektronik.se/sortiment/sol-vind/solpanel-12v/solcell-100-w.html

Sen blir det att ta på sig uppfinnarjocke Tänkarmössan. vill ha 2st 150-160w paneler men de väger så mycket och svårt att jobba med så det blir 3 100w kanske.
Nu har du kanske redan beställt dina paneler, men för viktens skull så köpte jag de här: https://www.seasea.se/solpanel-100w-marin-flexibel
Ska man ha 2 x 100W så sparar man en hel del i vikt med dessa.
 
Toppen