• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG ventil

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej alla pigga och glada sommarfirare.


Fungerar det bra med en sog ventil på sommaren ?
Klarar den av att hålla lukten på en acceptabel nivå utan kemiska produkter?
Funkar den som tryckutjämnare vid alp körning?
Må så gött.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

Monterade min i våras och har funkat kanonbra hittills - långt över förväntan !
Har inte provat den i alperna, men det relativt grova ventilationssystemet klarar galant kraftiga tryckstötar vid orolig mage, så då borde den lätt klara tryckskillnader vid alpkörning :twitcy:
Håkan
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: SOG ventil

Förra våren monterade jag SOG i vår dåvarande husbil. Inga problem i alperna eller i södra Europa trots hög värme. Vi var jättenöjda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG ventil

Har kjørt med SOG i vår bil siden sommeren 2000, det er bare de siste 2 besøk før den røde lampen at det kommer noen lukt, og da burde en ha tømt allerede. I og med at det ikke er noen sperre så vil SOG sørge for trykkutjevning ved endringer i lufttrykk.

Selve monteringen er relativt enkel, men en må være nøye spesiellt ved montering av bryteren i forbindelse med håndtaket for åpning av potta.
Vifta som monteres i døra krever rett diameter på hullet.
Den elektrisk koblingen er grei, og monteringsveiledningen - på tysk er bra.

Selv fikk jeg min installert på fabrikken i Löf nederst i Moseldalen.
Det finnes utgaver med utluftning over tak, disse er ikke enkle å montere.
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: SOG ventil

Hej på er !

Vi monterade vår sug förra året . Jag måste säga att den fungerar till 100 % även när det är mycket varmt ute, ingen lukt alls, tillskillnad från kem tillsatserna .
Kan verkligen rekomendera denna produkt.
Valiga kemiska tillsatser doftar ju alltid till viss del, men inte när man har suggen.

Att montera den själv , ja om man är händig så klarar man det.
Ha en trevlig husbilssommar
Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: SOG ventil

Av en ren händelse träffade vi en medarbetare från SOG som var på husbilstur i Sverige och passade på att få lite mer info om SOG-en. Då vi talade om att vi brukar vara vid Mosel varje år bjöd han in oss till ett litet studiebesök. Vidare sa han att vi kunde få en SOG monterad vid fabrike medan vi väntar!!! Montaget skulle bara ta en halvtimma!!! Det kallar jag service!!! Erbjudandet gäller säkert inte bara mig utan detta är en service som SOG tillhanadhåller.

HB-hälsningar

Göran 292
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

här är lite mer info:
Unbenanntes Dokument

Det finns lite varianter på SOG-inkoppling så det bästa är att ringa den som jag köpte av (nere i Skåne någonstans) så blir det rätt. Och så får man svensk monteringsanvisning (och support om så behövs).
Ska leta upp telefonnumret när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.
Håkan
 
F

F.d. 55255

Guest
Sv: SOG ventil

HEJ
Köpte och monterade min hos Autocomfort i Vellinge mycket bra service och motagande
rekomenderas.Övernattade på Vellingeblommans p. plats.
Arne
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: SOG ventil

Varför skulle man känna sig dumm om man inte vet om det!Skulle tro att det är många som inte har en sussning om sog-ventilen,bland andra jag men inte känner jag med dumm för det!Sog-ventil,det är ventilen som med hjälp av 12V fläkten gör att man slipper använda kem.tillsatser i våra kassettoaleter och på det sättet så får man inte lukt i bilen när toaleten och dess inehåll utsäts för tryckvariationer(specielt på sommaren och i varmare klimat)
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: SOG ventil

Nja, det där med ventil är lite vilseledande. Jag vet inte var det kommer ifrån. SOG-ventilator är nog ett bättre namn.

Den är en mycket enkel kontruktion. När man öppnar luckan för att använda toaletten, då startar en liten fläkt som suger luft ur toatanken och ut genom ett kolfilter på utsidan. Fläkten suger således ut den dåliga lukten från behållaren så den inte kan tränga upp i husbilen. Kolfiltret tar bort den otrevliga lukten så att dina grannar ej märker av den.

Här kan du läsa om SOG-ventilatorn och beställa.
http://www.afmkonsult.se/prod03.htm
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: SOG ventil

Varför skulle man känna sig dumm........


Tack för hjälpen,du gav oss informationen om SOG ventilen.Vi har inte så långt till Malmö, så det blir absolut resa ner att få en Sog ventil insatt,verkar jättebra.Vi är ganska nya husbilsägare,så vi vet inte så mycket om div hjälpmedel.
Tack från Ingrid o Stig:wideeyed:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

vi har haft SOG i våra senaste två husbilar och det fungerar alldeles utmärkt och kan verkligen rekommenderas, vår erfarenhet är att det inte förekommer någon lukt inne i bilen på grund av övertryck i kassetten som man kan råka ut för utan SOG
iden med SOG är ju dels att slippa övertryck och dålig lukt inne i bilen men också att man ska slippa att använda kemikalier i kassetten, vi använder numera en skvätt grönsåpa i tanken för att hålla den ren vilket fungerar utmärkt

en sak att tänka på är om man vill ha utsläppet över tak eller på sidan av bilen, normalt monteras kolfiltret och utsläppet i luckan till kassetten men om denna är placerad på höger sida av bilen där man kanske har sina utemöbler är ju detta inte så trevligt och då kan takmonteringen var ett bra alternativ

på följande hemsida finns bra bilder och skisser på hur det hela fungerar
SOG System Kits for Motorhomes [MODEL26] - Caravan Accessories, Leisure gear, Camper Van Accessories
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: SOG ventil

Fast visst är den bra den sog-ventilen...än har jag den inte..men fungerar den också mot brunaböner..den lukten kan inte thetförds gröna ta bort:yes: :yes:
 
Toppen