• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG inte doftfri

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Vi har installerat en SOG och försett den med kolfiltret, som levererades till!
Efter en månads användning känns en markant doft utanför bilen när toan används! Toan töms minst varannan dag! Vi är i värmen i Spanien.
Det borde innebära att kolfiltret är undermåligt eller fel monterat!
Någon som har liknande erfarenheter?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: SOG inte doftfri

Trodde att finessen var just att få ut "dofterna" ut på utsidan av bilen? Men om man envisas med att sitta vid utblåset kan det säkert bli en obehaglig upplevelse.
Sogen funkar ju bara under tiden som spjället är öppet, kanske läge hitta på några andra aktiviteter för de som sitter i "draget" just då?:rolleyes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG inte doftfri

Vi monterade SOG utloppet på taket, fall i fall något galet skulle inträffa. Allt funkar bra med liten reservation för varifrån det blåser. Takluckan ligger nämligen bara några decimeter från skorstenen...
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Ni har inte missat att ta bort luckan under kassetten (golvet) i utrymmet. Det var inte gjort i våran och vi undrade också om vad som var fel.
Funkat kanon efter detta
Se länk till inst.manual bild 6
SOG Ventilation System - Thetford C250 Installation Instructions
//Niclas
Hej!
Kan det verkligen stämma? SOG är ju ett slutet system från kasett till fläkt. Denna instruktion är tydligare och lättare att läsa http://www.sognz.co.nz/wp-content/uploads/2013/01/Sog-Installatopn-C250.pdf
Men jag blir ändå inte klok på vad de menar.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG inte doftfri

Problemet er Thetford sitt orgnale ventilsystem, dette slipper ut luft lokalt og må blokkeres for å få luften ut gjennon sog systemet. C250 er spesiellt plundrete, og en må huske demontere delen som åpner ventilasjonen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Jag demonterade plattan, men det doftar i alla fall utanför bilen. Inne är det dock doftfritt - nästan.
Hej!
Eftersom ni tidigt misstänkte kolfitret så kan ni ju prova med att ta bort det och se om det blir någon skillnad. Antingen är det kass eller så kommer lukten ut från ett annat ställe.

Det finns ett otal olika Thetfordutförande så det är svårt att ge något råd, men min och andras erfarenhet är att själva "stol-huset" märkligt nog inte är tätt mot själva toaletten. Men då borde det lukta inne såvida det inte finns någon öppning utåt.

Möjligheten är att lukten kommer ut ur kassetten som Lars-Åke Linder beskriver nedan för det han kallar övertrycksventil är väl ständigt öppen (?) och har mindra tryckfall än SOG-installationen.

Trots att jag läst och tittat på bilder så så förstår jag inte vad "plattan" sitter och har för funktion så kan någon ge en nyfiken en förklaring.

Slutligen så kan ni kanske undvika problemet med en skvätt ättika i tanken.
//Conny
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Vi har installerat en SOG och försett den med kolfiltret, som levererades till!
Efter en månads användning känns en markant doft utanför bilen när toan används! Toan töms minst varannan dag! Vi är i värmen i Spanien.
Det borde innebära att kolfiltret är undermåligt eller fel monterat!
Någon som har liknande erfarenheter?

Jag har dragit upp en slang ovan tak för självdragsventilation av själva kassetten oavsett om den "är i bruk" eller ej. Övertrycksventilen avstängd och därmed tätad. Lite såpa och ättika förgyller dessutom funktionen, allt fungerar utmärkt.

Jag har länge funderat över varför husbilsfolk behöver fläkt för att skita i husbilen men förmodligen inte har någon "bajsfläkt" i sin ordinarie bostad.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Hej!
Eftersom ni tidigt misstänkte kolfitret så kan ni ju prova med att ta bort det och se om det blir någon skillnad. Antingen är det kass eller så kommer lukten ut från ett annat ställe.

Det finns ett otal olika Thetfordutförande så det är svårt att ge något råd, men min och andras erfarenhet är att själva "stol-huset" märkligt nog inte är tätt mot själva toaletten. Men då borde det lukta inne såvida det inte finns någon öppning utåt.

Möjligheten är att lukten kommer ut ur kassetten som Lars-Åke Linder beskriver nedan för det han kallar övertrycksventil är väl ständigt öppen (?) och har mindra tryckfall än SOG-installationen.

Trots att jag läst och tittat på bilder så så förstår jag inte vad "plattan" sitter och har för funktion så kan någon ge en nyfiken en förklaring.

Slutligen så kan ni kanske undvika problemet med en skvätt ättika i tanken.
//Conny

Om du drar ut kassetten så ser du en platta med hål ungefär i mitten på kassetthållaren. När du skjuter in kassetten så har plattan en klack som öppnar en ventilation till kassetten som mynnar ut någonstans. Har man SOG skall plattan avlägsnas eftersom SOG'en sköter ventilationen och ingen annan ventilation behövs, och som dessutom kan ge ifrån sig lukt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Jag har länge funderat över varför husbilsfolk behöver fläkt för att skita i husbilen men förmodligen inte har någon "bajsfläkt" i sin ordinarie bostad.

Konstig jämförelse, hemma spolar du ju ner det du producerat som luktar illa, i husbilen finns ju allt kvar och ligger och jäser.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: SOG inte doftfri

Jag har dragit upp en slang ovan tak för självdragsventilation av själva kassetten oavsett om den "är i bruk" eller ej. Övertrycksventilen avstängd och därmed tätad. Lite såpa och ättika förgyller dessutom funktionen, allt fungerar utmärkt.

Jag har länge funderat över varför husbilsfolk behöver fläkt för att skita i husbilen men förmodligen inte har någon "bajsfläkt" i sin ordinarie bostad.

Que,
har ni inte fläkt på toan hemma för att vädra ut avgaser (och i vårt fall även duschfukt - samma rum)....
Vi kör fläkten vid alla besök med korvliknande resultat.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Om du drar ut kassetten så ser du en platta med hål ungefär i mitten på kassetthållaren. När du skjuter in kassetten så har plattan en klack som öppnar en ventilation till kassetten som mynnar ut någonstans. Har man SOG skall plattan avlägsnas eftersom SOG'en sköter ventilationen och ingen annan ventilation behövs, och som dessutom kan ge ifrån sig lukt.

Hej!
Jo, ventilen känner jag till eftersom jag byggt min egen variant av SOG för ca. 50 kr. genom att ansluta avloppsröret till en jämfört med SOGs stor fläkt från Kjell som blåser ut genom ett galler på luckan. Men i dag skulle jag bara sätt fläkten på luckan, och skippa hatten på avloppsröret.

Det jag inte förstår är vad det är för platta/lucka som bla. Niclas & Pia skriver om och som även omnämns i punkt 6 http://www.sognz.co.nz/wp-content/uploads/2013/01/Sog-Installatopn-C250.pdf

//Conny

Remove insertion plate in the service compartment
(place in vehicle with the customer documentation) The ventilation valve in the cartridge is opened via the central web in the drill hole. This must always be prevented when using a SOG ventilation; the ventilation valve must always remain closed (gas escape).
 

Bilagor

  • Platta.JPG
    Platta.JPG
    19,8 KB · Visningar: 31

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

.

Det jag inte förstår är vad det är för platta/lucka som bla. Niclas & Pia skriver om och som även omnämns i punkt 6 http://www.sognz.co.nz/wp-content/uploads/2013/01/Sog-Installatopn-C250.pdf

//Conny

Remove insertion plate in the service compartment

(place in vehicle with the customer documentation) The ventilation valve in the cartridge is opened via the central web in the drill hole. This must always be prevented when using a SOG ventilation; the ventilation valve must always remain closed (gas escape).

Det är den plattan under kassetten jag talar om. Det kanske ser annorlunda ut på andra versioner av toa.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: SOG inte doftfri

Det är den plattan under kassetten jag talar om. Det kanske ser annorlunda ut på andra versioner av toa.
Hej!
Äntligen tror jag att jag förstår. Det är ventilöppnaren som sitter under kassetten, medan min sitter ovanpå.
OM ventilen är öppen så ventileras kassetten till kassett-huset (i brist på bättre ord), eftersom tryckfallet sannolikt är större via SOGs slang, fläkt och filter. Men om kassett-huset är tätt borde det bara märkast inne och ute då man tar ut kassetten, eller hur?

En svaghet med SOG, är väl att fläkten startar samtidigt som man öppnar den stora bladventilen och ventilerar kassetten, medan fläkten av storleken att döma borde ha svårt att hindra det.
//Conny

PS 2015-12-20
Mot bakgrund av det sista ovan, så borde det vara en fördel att öppna bladventilen så att fläkten startar en stund innan man lyfter på locket på toalettstolen. Det minskar den uppåtgående "strömen", samtidigt som fläkten får tillräckligt med till-luft eftersom locket inte är tätt.
DS
 
Senast ändrad:
Toppen