• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG har två sidor!

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
SOG-service på toatanken i Husbilen 2017!:swoon:

Är det inte dags att placera husbilarna med SOG i utkanterna av ställplatser o campingar i vindriktningen från?

Att anläggningen är till service på min egen toalett med att ev. lukt är borta och att jag sparar tillsatsen i toakassetten är ok.:)

Men var blev doften från toan av när fläkten startade, jo den blåste in till grannen som satt och fikade, ibland renad genom kolfilter men när bytades det senast eller togs det bort för att få bättre sug istället för att bytas?
Man kanske skulle ha lett upp avgaserna från toan till taket eller haft utsläppet där man själv har sin
utevistelse.
Grannen njuter inte av skitdoften kan jag lova!:(:(:(

Det är kanske dags att husbilsägare och försäljare med anknytning till SOG tänker till och visar lite hänsyn till husbilskompisarna!

Allt går att utveckla till det bättre!;););)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOG har två sidor!

Hej Jankro!
Du har flytt ut på landet och trivs med detta och jag bor i stan med många grannar som gör det bästa för att alla skall trivas!

Nog skall vi som husbilsåkare också som du skrev kunna visa hänsyn till varandra.

MVH
--------------------------------------------
Hejsan stigge44, nja ut på landet flyttade jag nog mest för behovet av garage, verkstad m.m. för att bedriva mina hobbysysslor, och fick en bit till grannarna på köpet :p:. För övrigt så har jag också trevliga grannar även om vi slipper höra varandra hela tiden.
Naturligtvis så håller jag med om normal hänsyn, men också att man måste ta en del nackdelar och acceptera dem vad man än valt att syssla med. Att åka runt och leva i en husbil kortare och längre stunder innebär väl för det mesta positiva upplevelser. Det negativa som lukt och ljud från grannar som man inte valt, på en ställplats eller liknande hör väl då bl. a. till det negativa om man retar sig på det.
Jag tycker nog ändå att det enklaste sättet om det inte handlar om något som går helt utanför ramarna eller som inte varar längre än kortare stunder är att strunta i problemen i stället för att reta upp sig på dem.
Själv har jag kört omkring med hembyggda SOG länge, kanske längre än vad SOG har funnits faktiskt.
SOG-fläkten är för min skull, men jag har ändå alltid lagt en tablett eller en skvätt av någon bra vätska i kassetten just av hänsyn till mina grannar, samt på köpet lite mer trivsel vid tömning för min del.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Klipps till önskad storlek och passar de flesta köksfläktar. Filtret är flamskyddat och därför helt säkert att använda. För optimal funktion bör filtret bytas ca var fjärde månad. Filtervikt: 250 g/m². Tjocklek: 14 mm. Mått: 57x47 cm.

Ok, det är då ett dammfilter inte ett kolfilter.
Om det monteras i en SOG anläggning så förstår jag att det luktar när fläkten går.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Jag är relativt ny husbilsåkare så ursäkta ev dum fråga:
Varför har man en frånluftsläkt till en kassett-toa?
Vi använder vår toa "till allt" och har ingen lukt, vare sig på in- eller utsida. Vi tillsätter ett biologiskt nedbrytbart medel som inte är ekologiskt farligt. Vad jag förstått av inläggen fungerar fläkten så att man har spjället öppet till kassetten när man "gör sitt" och fläkten suger då ut luften, bara under den tiden.
Är SOG alltså för att slippa lukt just under själva toabesöket?
I så fall tror jag fabrikanterna lyckats sälja en till onödig pryl.. :)

Det lär vara så att de bakterier som bryter ner avfallet, på ett i stort sett luktfritt sätt, behöver syre (s.k. aeroba bakterier). Om man då stänger ute syretillförseln så att den tyngre ammoniaken från urinen kan ligga som ett lock över avfallet så växer istället en annan sorts bakterier (s.k. anaeroba bakterier) som klarar att leva utan syre och det är de som skapar den otrevliga lukten.
Genom att suga ny luft genom tanken, under tiden man använder den för sina behov, så tillförs syre som de "goda" bakterierna kan använda och då kan de utföra sitt verk. Kolfiltret är till för att ta bort lukten från den rest som bakterierna inte fixar och behöver därför alltid vara i fungerande skick.

Har själv en SOG och känner ingen dålig lukt från avfallet ens vid tömningen i en sådan där plåthistoria där allt skvalpar omkring innan det far ner i ett hål i botten på tratten.
EssoJ
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Mina tankar om SOG:

Jag vill aldrig vara utan det, jag använder i regel medel men jag tycker att det är en fördel att slippa kemidoften också.

På den gamla bilan satt toan längst bak på vänstersidan och enda alternativet var att sätta dörrvarianten. För att säkerställa att jag aldrig stör grannarna så har jag personligen satt näsan i utblåset flera gånger för att se om det kan spridas dålig lukt och jag har aldrig noterat någon nämnvärd doft där.

På nuvarande bil sitter toan bak till höger och det vette bättre till med en golvmodell, vi har varit ute ca 60 nätter sedan i höstas när vi bytte bil (vi är 4 pers i familjen som använder toan fullt ut). Vi sitter en halvmeter från utblåset under markisen och har aldrig känn någon doft.

Det är som sagt två anledningar till att jag har det:

1: Jag slipper gärna kemdoften och lite "fesos" när man använder kem

2: När vi är i stugan kan jag inte använda kem då vi tömmer i en privat trekammarbrunn och då är SOG oumbärligt

För några år sedan fick jag ett mindre fel på brytaren på gamla bilen, så sent på kvällen stängde jag av sogen och tänkte att jag skulle fixa den på morgonen efter, efter det skulle jag bara slå en kvällspink på toan men den var ju fullständigt oanvändbar då det luktade F****N så fort jag öppnade luckan detta då jämfört med innan då det inte osade det minsta när sogen var igång.

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG har två sidor!

Og kjemikaliene dreper bakteriene og lar skittluften fortsette, for å overdøve denne er kjemikaliene tilsatt duftemner. Min erfaring er at det stinker mye mer ved tømming av en kassett med kjemikalier enn av en helt uten. Om en har endel timer mellom siste bruk av toa og tømming er det nesten luktfritt.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

SOG-service på toatanken i Husbilen 2017!:swoon:

Är det inte dags att placera husbilarna med SOG i utkanterna av ställplatser o campingar i vindriktningen från?

Att anläggningen är till service på min egen toalett med att ev. lukt är borta och att jag sparar tillsatsen i toakassetten är ok.:)

Men var blev doften från toan av när fläkten startade, jo den blåste in till grannen som satt och fikade, ibland renad genom kolfilter men när bytades det senast eller togs det bort för att få bättre sug istället för att bytas?
Man kanske skulle ha lett upp avgaserna från toan till taket eller haft utsläppet där man själv har sin
utevistelse.
Grannen njuter inte av skitdoften kan jag lova!:(:(:(

Det är kanske dags att husbilsägare och försäljare med anknytning till SOG tänker till och visar lite hänsyn till husbilskompisarna!

Allt går att utveckla till det bättre!;););)

Ja det är lika med tömningsstationerna dom borde väl flyttas långt från campingen så inte lukten når gästerna....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: SOG har två sidor!

Stig!

Det är ju bra att du har en bra lösning både Sog o kemikalieproblemet!

Vad är namnet på produkten?

Var köper jag denna produkt?

Detta är ju om jag förstår dig en produkt som alla husbilsägare borde använda!

OM VI FÅR SVAREN TACKAR VI FÖR TIPSET!

Mvh

Jag kan inte med säkerhet svara på vad det heter då namnet är bortskavt på dunken och jag har använt flera fabrikat. Det finns ett flertal tillverkare på dessa produkter och bl.a Nitor har en, sök på nätet så får du fram flera olika alternativ, leta efter ISO godkända så har man en verifikation på innehållet. Leta på trekammarbrunn och bakteriekultur så kommer säkert svaren.
Visst borde fler använda det här, man kan tömma kassetten i vilken toalettstol som helst och har man en åker går det bra att mylla ner innehållet där då det det är utmärkt växtnäring.
Det här var inget svar om SOG men det kanske kan vara ett alternativ om någon funderar på att skaffa en sådan.
 
Toppen