• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG-ägare

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sedan några veckor är min husbil utrustad med en SOG-anläggning. Denna har ju lovordats på detta forum av så många, att jag inte kunde låta bli att installera en själv. Och, faktiskt, den är så bra som man har sagt; ingen lukt kommer upp ifrån tanken. Skönt att slippa lukten från de "vassa" kemikalierna som man utan SOG bör ha i tanken.

Vidare läste jag i underhållsanvisningarna att man ska byta kolfilter var år. Gör ni andra SOG-ägaren detta? Jag har i mitt arbete hållit på en del med skyddsmasker och kolfilter och vet att fukten i luften gör att kolfiltret blir förbrukat, och inte bara organiska gaser och ammoniak etc. Mitt tips är nu att täppa för åtminstone ena änden av evakueringsslangen/röret när inte husbilen används, så att filtret inte tar åt sig fukt i onödan och räcker därför längre. Vill man kontrollera filtret så är det annars bara att sätta näsan till evakueringsstället.

Johan K.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: SOG-ägare

Vi har köpt SOG takmodell som används normalt för fastmonterade tankar, alternativt specialbyggen. Vi har både och, en fast tank och en kassett där båda är anslutna till tak-SOG:en som inte behöver någon filter. Övertryck från grå/svartvattnet finfördelas i luften efter utloppet och därmed skapar ingen lukt som måste filtreras bort.

Vår tanke är att kunna tömma var för sig (tanken eller kassetten) enligt omständigheter, antingen genom markbrunn eller utslagsvasken. Den fasta tanken kan fungera bra vid frikamping en hel vecka eller mer (då vi oftast är i naturen) och det saknas tömningsmöjligheter för kassetten.

Den här idén har vi några HBK medlemmar att tacka för, helt suveränt för våra behov. HBK är egentligen en idé-databank med 100-tals år av erfarenheter som vi noviser har tillgång till för billig peng per år. Bra lösningar ska föras vidare från generation till generation tills dieseln tar slut, sen får vi börja om från början : )
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: SOG-ägare

På vår gamla bil satt toan på samma sida som bodelsdörren.Inne på toan var luften fräsch,men i det fina tältet som jag köpt på biltema där man satt och drack kaffe eller åt något gott,där mynnade fläkten ut.DÄR VAR SKITOSEN,fitret hjälpte inte länge
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: SOG-ägare

Har du utsläpp på taket behövs inget filter.Sogfabriken monterar inte det på nyinstallation.
Anders

Hej, jag tackar och bugar! hade just tänkt lägga ut en fråga på här om var filtret sitter. I höstas stack jag upp handen i tom-utrymmet där luftningen går upp och kunde inte känna något filter. visste att man skulle byta en gång per år. Detta stod i SOG manualen som jag inte hade läst allt för noga. Hittade ditt inlägg och tog fram manualen igen. Och kan man tänka längst ner på sidan stod det ju "För takvarianter: underhållsfritt!

Första turen i våras gick till Tyskland/Holland och SOG,en fungerade perfekt!
Men på våren är det ju ganska kallt, vi får se hur den klarar sommaren.
Sommaren kom och resan gick som vanligt ner till Italien och färja över till Grekland. 3 liter saneringsvätska tog vi med utifall att!
Sog,en klarade de hela galant fast 37 grader i skuggan! Skulle vilja påstå att det här var det luktfriaste året sedan vi skaffade husbil, 1989!

Det finns mycket kunskap på HBK,s trådar!

ThomasG
 
Toppen