• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snurrplatta till passagerastol

AnnsofieoMagnus

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Hej.
Vi har precis bytt till en Hymer Van 572, årsmodell 2008, med Ford Transit chassi. Tyvärr finns ingen snurrplatta till passagerastolen och vi vill gärna skaffa det. Har haft kontakt med Ford men de tror att den har utgått. Är det någon av er som kan tipsa oss om vad/hur vi kan lösa detta? Vi är osäkra på vad stolmodellen heter, hittar ingen information om det. Någon som vet?
Hälsningar Magnus o AnnSofie
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi hade i våra Fiat-husbilar dels snurrplatta och dels så man kunde höja och sänka stolen. Stolen var tvungen att vara i det lägsta läget för att inte benen skulle vara för nära ratten. Snurrplattan byggde upp så mycket att stolshöjningen blev värdelös. Helst skulle man ha ett underrede som var ca 5-8 cm lägre när tillbehör som snurrplatta och stolshöjning monteras. Frugan nådde knappt pedalerna på ett bekvämt sätt när hon körde.
 
F

F.d. 55554

Guest
Vi har snurrplatt i vår Rapido 2007, inga problem för mig eller Gittan som har kortare ben att nå pedalerna.
Men vi har problem med snurrplattorna efter som dom är slitna, man får luta sig bakåt för att kunna snurra på stolarna.

Jojje
 

AnnsofieoMagnus

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Tack för alla svar!
Så bra med detta forum, och väldigt kul se allt engagemang, i alla trådar!
Vad gäller Reimo, så verkar det bara passa förarstolen, dvs den kan bara snurra åt ena hållet. Håller nu på att forska mig fram hos Ford i England, de lär ju ha snurrplattor för höger stol?!
Hälsn,
Annsofieomagnus!
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Verkar ju vara samma som i vår Transit från 2006. Ett litet tips, folk klagar på att förarstolarna blir för höga med dessa konsoller, och det håller jag med om. Frugan på 154cm kunde absolut inte köra vår bil på ett vettigt, säkert sätt. Tog ur stolsunderredet och tog det till jobbet, kapade av ca 4,5cm och sydde ihop det igen.. Batteri flyttades till passagerarsidan istället och allting passade rakt av, fanns plastskenor i golvet under mattan så man kunde dra kablarna åt höger istället. och jordpunkt fanns på höger också. Nu sitter man perfekt på förarplatsen och det funkar fin fint för mig (181cm) och frugan. Benen tar inte i ratten längre. Men vår Transit har inte justerbar ratt, kanske den nya har. Bifogar lite bilder och bilder med tillverkare/art nummer på våra underreden. Till och med en liten baslåda fick plats under förarstolen efter modifieringen. :music-icon::yes:
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2018-05-07 kl. 21.25.22.png
    Skärmavbild 2018-05-07 kl. 21.25.22.png
    1,7 MB · Visningar: 57
  • IMG_2869.JPG
    IMG_2869.JPG
    240,1 KB · Visningar: 54
  • DSC09020.jpg
    DSC09020.jpg
    694,2 KB · Visningar: 56
  • IMG_3272.JPG
    IMG_3272.JPG
    408,5 KB · Visningar: 56

AnnsofieoMagnus

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Örebro
Tack, otroligt utförligt! Vi har inte heller justerbar ratt... Underredena till båda stolarna verkar vara identiska, men kan knappast vara det i.o.m att förarstolen har snurrplatta men båda stolarna har samma höjd. Som det verkar i alla fall, snurrplattan verkar inte bygga mer än några cm. Men det gäller hitta en för pass. stolen som kan svängas åt vänster! Sökandet fortsätter...
 
Toppen