Sned ratt på ny bil

Tråd startad i 'Under Markisen' av berkri, 12 Juli 2019 kl 11:19.

1. berkri

berkri HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    14555
    Har påtalat att ratten på vår nya Dreamer sitter snett och det upptäcktes redan de första milen.
    FIAT Italien uppger bestämt att bilen levereras med rakt monterad ratt och felet har uppstått på Dreamerfabriken eller hos återförsäljaren som i vårt fall är Tumbo. Någon garanti gäller inte på detta!
    Jag ska bevisa att jag inte kört på kant eller i en grop?!
    Ännu en Dreamer har kommit med sned ratt, finns det flera sådana leveranser?

Kör inte en meter om ni upptäcker detta! Anmäl direkt till säljaren! På sikt kommer däcken att slitas ojämnt.

2. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Det kan ju också vara tvärtom: För att inte däcken ska slitas snett har man gjort en framvagnsinställning efter att (den tunga) påbyggnationen gjorts.

Om framvagnsjusteringen görs på endast den ena sidan, kan detta resultera i "sned ratt".

Pålle

Los Suecos, Bennsan, JANKRO och 1 annan gillar detta.
  3. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Däckslitage och rattinställning hör inte alltid ihop,det är oftast en fråga om hur
    ratten monteras i navet, det allra troligaste är att ratten är felmonterad hos FIAT.
    Detta är inte ett stort problem en verkstad med rätt utrustning fixar detta snabbt,Tumbo borde betala om inte Fiat gör det.
    Dreamer är en plåtis,mest inredning ingen påbyggnad.

berkri gillar detta.
  4. ThomasA

ThomasA HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15030
    Vi råkade ut för samma sak 2014 när vi köpte vår bil. Varken Fiat eller leverantören godtog reklamationen. Vi kunde ju ha kört på en kantsten eller i en grop på vägen. Detta trots att bilen bara gått 7 mil vid reklamationstillfället. Nu efter 6000 mil står ratten lika snett. Dock drar inte bilen åt något håll. Bytte framdäck i våras och då fanns ingen snedförslitning, så hjulinställningen är nog korrekt. Jag lever med den sneda ratten.

berkri gillar detta.
  5. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Rattar brukar sitta på splines. Det är bara att lossa & ställa den rätt.

Montreal gillar detta.
  6. berkri

berkri HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    14555
    Ja, i normala fall men på FIAT måste en hjulinställning ske!

7. Elnagh581-18

Elnagh581-18 HBK Medlem

Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25937
    Om inte TUMBO fixar problemet så handla inte där mer. Jag hade sne ratt på en Fiat halvintegrerad årsm 18. Min säljare skickade mig till verkstad i min hemstad och löste problemet och tog fakturan. GOOD WILL.

ThomasA gillar detta.
  8. vippen

vippen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12935
    För att konstatera om ratten sitter fel el inte
    Kolla så du kan snurra lika många varv på vart håll kan du det,sitter ratten fel
    Rattaxlen har ett mittläge
    Känns bilen bra och köra så håll koll på däckslitage
    J-V småaktigt av Fiat

ThomasA gillar detta.
  9. Ingrid o Pålle

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Detta kräver en förklaring.

Pålle

-geva-, turbin, ZZigge och 2 andra gillar detta.
  10. Mikael&Anne

Mikael&Anne HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14276
    Samma problem på min 2018 ingen reklamation godtages.Finns inget däckslitage dock irriterande.

11. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jag skulle aldrig acceptera ett sånt fel på ny bil,åk till Fiatverkstad skicka räkningen till Tumbo, en återförsäljare som beter sig på detta sätt har inte på marknaden att göra,bygga stora glashallar och tro att man kan tjäna stora pengar, utan att ta hand om sina kunder.

Emppu, Bosse och Gerd, berkri och 3 andra gillar detta.
  12. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Varför? Om hjulen står rakt & man endast tar av rattkåpan, lossar muttern på rattaxeln, lyfter upp ratten & ställer den rätt för att sedan återdra åt muttern. Hur kan detta påverka hjulens inställning? Hjulen sitter väl inte fast i ratten. Nej, det är nog ett sätt för FIAT att lugga konsumenten på mer pengar.

13. Kjell1351

Kjell1351 HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17525
    Om du inte har pratat med Jan, vd på Tumbo, så tycker jag att du skall göra det. Hade själv problem med en husbil från Tumbo, men efter direktkontakt med Jan så löstes allt till belåtenhet. Stå på dig. Den typ av fel du råkat ut för är inget som du själv skall behöva lösa eller bekosta. Hade kontakt med Fiat i Italien i ett annat ärende och fick mycket bra hjälp därifrån. Vill minnas att kvinnan som hjälpte mig hette Christin......
    Kjell

Bosse och Gerd och berkri gillar detta.
  14. berkri

berkri HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    14555
    Vi är i den digitala och elektroniska tiden nu. Gamla mekaniska prylar är en svunnen tid!

15. Ingrid o Pålle

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Detta kräver en förklaring.

Pålle

Montreal och -geva- gillar detta.
  16. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Det där var ingenting jämfört med ett par från Scotland som vi träffade i Spanien. Deras ratt satt på passagerarsidan...lol...

Bild: lån från nätet
    upload_2019-7-12_20-27-55.png

PeterK, Benny56, Gun & Roland och 21 andra gillar detta.
  17. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Det gjorde man förr i tiden.Nu sitter det det airbag och i vissa bilar annan elektronik t.e.x radikontroller och annat i rattnavet.Under min yrkesverksamma tid kom det ibland bilägare med svansen mellan benen med utlöst airbag.Frågade man att vad som hänt, fick man lite skamset till svar.Jag skulle bara ta bort rattnavet och ställa ratten rakt.
    Mvh.s670sl

smålänningen, Göte J och Elnagh581-18 gillar detta.
  18. Ingrid o Pålle

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Sådant känner väl en kvalificerad mekaniker till?

Till och med "grannar från öst" klarar ju av att demontera ratt och annan utrustning i mörker och under stress, utan att något sådant händer.

Pålle

PeterK, Benny56, -geva- och 3 andra gillar detta.
  19. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Det verkar nog så att du aldrig har sett "öststatsmekanikers" verktygsutrustning.Dom har de rätta verktygen och kan öppna lås och stänga larm samt ta ut utrustning som proffs.Råkade se hos polisen en beslagtagen"verktygsportfölj" blev riktigt avundsjuk.Visst går det att ta bort navet själv med rätt utrusning och montera tillbaka men varningslampan för airbagen måste återställas.
    S670sl

Weckman gillar detta.
  20. Ingrid o Pålle

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    Du har helt rätt, men inte någonstans i tråden har jag kunnat läsa att man förespråkat GDS-arbete. Snarare har det ju handlat om huruvida Fiat eller Tumbo ska st för fiolerna.

Pålle

berkri och Burstner T610 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.