• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabbkoppling? PEX-slang?

F

F.d. 50506

Guest
Hej,


Håller på med ett litet minimalistiskt campervanbygge av en Volkswagen T5 Multivan.

Har planerat att sätta en plattvärmeväxlare i kylslingan mellan tillsats/parkeringsvärmaren (Webasto Thermo Top C) och bilen kylsystem. Detta för att kunna alstra varmvatten för kortare duschar.


Initialt kommer jag att använda en 20L fristående vattendunk för färskvattnet.


Från vattendunken genom plattvärmeväxlaren tänker jag använda denna tryckpump.


Men nu till den svåra frågan: Vad för typ av slangar och kopplingar kan jag använda mig av från plattvärmeväxlarens skruvgänga till "klämringskontakten" på pumpen?

Finns det någon form av snabbkopplingar för att snabbt kunna koppla in och ur pumpen då jag ej använder den? (och då tänker jag på något mer stabilt än Gardena trädgårdsslangskopplingar)


Tacksam för alla svar!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snabbkoppling? PEX-slang?

Raskeste i bruk er vel camlock som finnes fra 10 mm og opp til svært grov, disse finnes i forskjellige metaller og i plast. Ellers i små dimensjoner er koplingene som benyttes for trykkluft brukbare og for vatn. En kan og se på hydraulic koplinger, selv om de kan være kompliserte å montere på slange.

Storz har et utvalg av koplinger, men de fleste er for større dimensjoner enn du trenger. Brukes hovedsaklig på brannsluknings utstyr. Her i Australia finnes et produkt Hoselink som benytter samme prinsipp på hageslanger.
 
Toppen