• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snökedjor eller?

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Hej alla vintercampare.
Vi vill skaffa snabblänkar eller liknande. Någon som har tips på lämpliga som fungerar? Någon som provat "Autosock"? ser utmärka ut om det fungerar.
God fortsättning på HB året.
Åke
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Snökedjor eller?

Har använt flera ggr på snö o också på gräs o lera ,fungerar utmärkt Ivar
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

Tack för svaret.
Ja autosock är ju tydligen lätta att sätta på och vikten betydligt lägre.
Skall höra med däckfirman i Mora på måndag, kanske finns på hemmaplan.
Tack för hjälpen.
Åke
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor eller?

Fricampar i skogen då och då. Har fått sätta på snökedjorna några gånger när vi ska hemåt på små oplogade vägar efter det kommit upp till 3-4 dm snö under helgen vi stod där. Har haft 2-5 km ut till plogad väg. I de fallen hade det inte räckt med autosocks som är suveräna att ta sig loss med på kortare sträckor. Det beror alltså på i vilket läge man behöver dem. Dagens snökedjor är ganska lätta att sätta på och man gör det med stillastående bil. Man behöver alltså inte köra över dem och sedan fästa dem. Vet inte var jag köpte mina då det var ca 20 år sedan men tror det var på Micro som inte finns längre. De har passat till de 3 senare HB jag haft. Det man får se upp med är att de inte ligger för nära skärmen eller annat om man har framhjulsdriven HB och svänger. Lycka till med vintercamping.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor eller?

Vi har autosocks , där vi bor har vi drygt 5 km grusväg ut till större väg . Den är ofta oplogad eller väldigt isig . Har en 5 tons tung husbil ( framhjulsdriven ) med 1300 tungt släp efter . Funkar jättebra med sockorna . Den enda nackdel jag haft är om det är tösnö , då kan det bygga snö på sockorna , då får jag ut och skrapa av . Sevallbo
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

Tack för svaret Per & Carina
Pratade med "Kedjan" före helgen och dom har ju riktiga kedjor men han rekommenderade inte snabblänkar, hade inte själva för att dom inte tyckte att dom hittat någon bra lösning. Skulle vilja ha något bra som var snabbt att sätta på bara för att komma loss. Vi var runt i Norge före jul och det var på marginalen att vi kom loss på flera ställen.
På väg till Jokkmokk om några veckor och vill inte riskera att köra fast.
Åke
 
Senast ändrad:

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

sevallbo
Låter betryggande. Som sagt behöver inte kunna köra långt men kunna komma loss.
\Åke
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Snökedjor eller?

Snökedjor är ett måste och dom ska vara så pass att man kan åka med dom i 30-40 ifall det är blåsigt och hårdpackad vägbana dvs inte bara för att komma loss skulle jag vilja säga, mycket viktigt däruppe.

Det är en av få saker jag har från Feltema faktiskt, mycket lätt att montera:)

Se bara till att dom går fria på insidan så att dom inte slår i en bromsledning eller oket.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

Snökedjor från Jula, klarar all snö och is. Går att köra med i 40-50km/t.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor eller?

Hej skall också till Jokkmokk marknad blir köp av sockor på måndag
Biltemas o Julas kedjor passar inte husbil med 16 tum
Tommy
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

En kort fråga bara. Ni som provat Autosock, har ni kört med dubbat eller bara vinterdäck? Fundering på vad som händer med dubbarna mot tyget, eller så sitter dom så tajt att Autosocken inte rör sig.
Åke
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Snökedjor eller?

Man kan inte köra någon längre sträcka med Autosock. De tar slut efter ett par mil på plogad väg enligt min egen erfarenhet. Autosock är bara för att ta sig loss och köra en kortare bit.
 

Hbrma

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mora
HBK-Nr
20208
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor eller?

Tack Håkan.
Ja det förstår ja. Jag vill ha dessa för att ta mig loss inget annat. Huvudsaken att det inte går hål direkt och att det då inte bara blir en engångs artikel.
Skall kolla på måndag om det finns på vår gummi verkstad,
Åke
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Snökedjor eller?

Det är inte min erfarenhet att man bara kan köra ett par mil . Under dom fyra säsonger jag haft mina sockor har jag säkert kört 10-12 mil med dom på . Kör aldrig fortare än 50-60 km . Finns inga märkbara skador på dom även fast man kommer in på grusade partier eller bitvis asfalt .
Sen till hbrma , jag har odubbade vinterdäck men det har även hänt att dom åkt på när sommardäcken suttit på . Sevallbo
 
Toppen