• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

snö på husbilstak

F

F.d. 52943

Guest
Sv: snö på husbilstak

En viss mängd snö väger lika mycket oberoende av temperaturen på den.

Men om snön befinner sig utomhus där luftfuktigheten stiger vid plusgrader så kommer väl snön att ta till sig mer vatten och då blir en given mängd snö tyngre. Så tror jag att det fugngerar.

Dessutom regnar det ibland på våren under snösmältningen. Kan bli tungt som fan...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: snö på husbilstak

Dessutom regnar det ibland på våren under snösmältningen. Kan bli tungt som fan...

Sen tror jag egentligen inte att snötrycket på ett husbilstak vanligtvis är ett problem. Som sagt ovan - om det var så skulle handlarna förmodligen insett sitt bästa och inte lagra husbilar utomhus under vintern.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: snö på husbilstak

En viss mängd snö väger lika mycket oberoende av temperaturen på den.

Men om snön befinner sig utomhus där luftfuktigheten stiger vid plusgrader så kommer väl snön att ta till sig mer vatten och då blir en given mängd snö tyngre. Så tror jag att det fugngerar.

Visst är det så, och det beror på att just luftfuktigheten stiger under dagen och fram mot kvällen, när temperaturen sjunker, uppnår man "daggpunkten" vilket gör att en del av luftfuktigheten utfälls på den kalla snön. (därför har snön ofta en liten "hinna" på ovansidan.)
Men samtidigt så sker det en viss avdunstning under dagen så om den verkliga taklasten ökar eller minskar är nog endast en filosofisk fråga. Men skall man skotta snö så är det under alla förhållanden betydligt bekvämare om den är torr.:rolleyes:
 
F

F.d. 27454

Guest
Sv: snö på husbilstak

Densitet hos snö
Snötyp kg/m³
Mycket fluffig snö < 30
Nyfallen torr nysnö 30-100
Våt nysnö 100-200
Vindpackad nysnö 200
Packad senvintersnö 200-300
Vårsnö under avsmältningens slutskede 400
(Källa Smhi.se)

Is har en densitet på ca 917kg/m³

Så desto äldre och mer packad snön är, desto tyngre blir varje m³ med snö... :)
 
Toppen