• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

snö på husbilstak

F

F.d. 24435

Guest
Har min HB ståendes utomhus. Bilen har "pyjamas" från Jula, härvid inga problem, men.....nu idag, första veckan i feb,, är där ca 20 - 25 cm snö på taket. Har läst i någon tråd att man INTE skall skotta på taket då man riskerar att fördärva "pyjamasen". Hur gör ni som är i liknande situation? Behöver jag vara orolig att det kan bli skador på bilen?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: snö på husbilstak

Försök att sopa bort så mycket som möjligt. Hur fungerar ventilationen från takluckorna när man har "pyjamas" över husbilen? Det är annars önskvärt att man får bort snön runt takluckor så den kan andas där.;)
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: snö på husbilstak

Jag skottade vår bil nu i helgen - gick fint utan att skada pyjamasen. Var i och för sig väldigt försiktig - så skotta och ta det piano.

IMG_0181.jpg IMG_0184.jpg

/Erik
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Här är en bild på min bil, har en båtpress som blev över när jag sålde båten,
Har lagt bitar av 10 cm frigoolit mellan luckor och solfångare så att snötrycket inte blir för stort.. Ventilatin klarar jag mej utan, torkade ur bilen med avfuktare innan täckning.

IMG_0674.JPG

Jägarn
 
P

Patrick E

Guest
Sv: snö på husbilstak

Jag har använt min lövblås som också funkar alldeles utmärkt snöblås.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Kan man verkligen plasta in husbilar på de här sättet och hindra all ventilation ???
En nära vän till oss plastade in sin husvagn på det sättet, o trodde därmed
att allt skulle förbli torrt inuti.

Det blev precis tvärt om.Fukten steg in på något sätt,men kunde ej komma ut
eftersom all ventilation var överplastad.

När våren sen kom o plasten togs av, fick han se sitt misstag.
Husvagnen var dyblöt inuti,det rann längs alla väggar o tak, ja överallt.
Hur det luktade i den, ska vi inte tala om,
den ville han inte använda mera. :msn_cry:
Han sålde den sedan som skräp,,,

Bästa hälsningar
Claes o Carina
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Har också Julas överrock på med två, tre decimeter snö som extra isolering... Inbillar mig att fukt inte är något bekymmer i bilen så länge det är minusgrader = torr luft. Där inne finns torrbollar.
Snötrycker är jag inte alls orolig för. Kan man tänka sig en mer jämt fördelad tyngd?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Hej.
Efter rapporter om inrasade tak blev jag lite betänksam om husbilen.
Har nu skrapat av det värsta från taket,fy vad gammal packad snö år tungt.

Det bilr ökad belastning på uppallningen och inredningen som stöttar taket.
Har nog tagit bort ett ton. Se bild.

IMG_0677.JPG

Jägarn:yes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Jo den markisen har nog gjort sitt snart .
Jag sopade av husbilstaket idag samt altantaket och även rensat på hustakets solpaneler .
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: snö på husbilstak

Det ligger nog 2-3 dm snö på husbilstaket, det får ligga till våren och tina bort. Inte vet jag om jag kan spå väder men jag kände på mig att hbtaket behövde extra förstärkning så jag satte in 2 teleskopiaska byggstöttor innan jag bommade igen. För att inte få märken sände jag dessa mellan 1x8" bräder. Blir det varmare skall jag "knäppa upp" och kolla läget.
Leffe
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Idag har jag tagit bort all snö som låg på husbilstaket trodde aldrig jag skulle hitta slutet men sedan när solen värmde på gick det även och få bort isen försiktigt oxå....ingen mera snö nu tack....:wink: nu vill vi ha vårvärme.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: snö på husbilstak

har idag på förmiddagen skottat av uppskattningsvis 50-60 cm snö från taket på husbilen. Som tur är har snön inte blivit blöt för då hade tyngden säkerligen orsakat skador på bilen. Kan bara hoppas att allt visar sig vara ok med det hela framöver, lite nervös är jag att något skadats av snön.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: snö på husbilstak

Snön väger inte mer när den blir våt eftersom den minskar i volym. Däremot väger 50 cm blötsnö betydligt mer än torr.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: snö på husbilstak

Ett litet räkneexempel med flera antaganden. Om takytan är 2,35 x 5,5 meter och det är 50 cm lössnö på taket. Då blir "lasten" 2,35mx5,5mx50kg=646 kg. Förutsatt att vatteninnehållet är 10% av snöhöjden Sen kan ju var och en göra egen bedömning om man måste upp på taket. Att ha mer än 1/2 ton på taket kan dock vara oroande.
Leffe
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Hittade följande på väderkanalen.se:
Är blötsnö tyngre?

Vilken sorts snö väger mest?
Publicerad 10 feb 2010 08:42

Stämmer det att snö som exempelvis hamnar på altantaken, är lika tung vare sej det är kall snö som hamnar där och senare blir till blötsnö? (vid ett väderomslag), hörde det på ett program på radio. Jag har svårt att tro det, vill gärna tro att blötsnö är tyngre.
Roger

Hej!

Om det är fråga om samma snö som först är torr och kall och senare när det töar blir blöt och tung så är det samma vikt. Det är ju fråga om samma materia.
Däremot är ju generellt sett blöt snö tyngre än torr och kall eftersom vatteninnehållet i blötsnön är större. Det gör att 1mm nederbörd i smält form blir mer i cm snö om det är torr kall snö än om det är blöt snö.
Tumregeln är annars att 1mm nederbörd = 1 cm snö.
Med vänliga hälsningar Peter Kondrup
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

Bor man uppe i norr så vet man att snön är tyngre på våren. Samtidigt så inser man att 1kg är alltid 1kg.
Men läste på Ny Teknik Densiteten ökar men inte tyngden MEN när det är töväder så är oftast luftfuktigheten högre och snön tillförs fukt ALLTSÅ blir den tyngre.
Ha det
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: snö på husbilstak

En viss mängd snö väger lika mycket oberoende av temperaturen på den.

Men om snön befinner sig utomhus där luftfuktigheten stiger vid plusgrader så kommer väl snön att ta till sig mer vatten och då blir en given mängd snö tyngre. Så tror jag att det fugngerar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: snö på husbilstak

Om man tar in en viss mängd torr snö och smälter den inomhus till vatten så väger den ursprungliga snön lika mycket som vattnet.

Om man inte tror på detta går det lätt att kolla.
 
Toppen