• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig Gasol?

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Tankade gasol sept 2016 började efter några veckor lite problem att tända spisplattorna fortsatte att småkrångla under hösten, vinterställe bilen från november 2016 till april 2017 hämtade ut bilen och tankade ny gasol, hade problem att få igång spis o kyl men lyckades till slut, men Aldepannan vägrade totalt, till slut vägrade både spis o kyl att fungera, problemet visade sig var igensatt reduceringsventil, exkl. krocksensor o filter, kontakten med serviceföretag visade sig att det idag är ett växande problem med oren gasol, monterade ny red,ventil,krocksensor och filter och allt fungerade som vanligt.
Vissa bilfabrikat levererades utan gasolfilter 2012
Frågan blir då är detta ett problem i landet/ region eller beroende på gasolleverantör.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Apropå trångt. Vi har nymonterade filter, det är mycket trångt. Flaskan går dock in perfekt om jag ställer in botten först, fäller in överdelen, med flaskans öppning i kragen inåt (då får filtret plats), vrider hela flaskan så att kragens öppning kommer utåt, då är det lätt att ansluta slangen. Men det är svårt att begripa hur det gick till! Hälsar Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smutsig Gasol?

Olje forurensningen i LPG er dråper som svever i den flytende gassen, men som ikke går over i gass når trykket reduseres. I gassfasen er det enkelt å fange dråpene, flytende er de nesten umulige å finne.

Hadde selv i en Winnebago en en meter lang høytrykkslange mellom flaske og regulator, en gang kunne jeg tappe nesten en dl med olje ut av slangen ved flaskebytte. Den lange slangen fungerte i praksis som et filter for fjerning av olje. Årsaken til den lange slangen var plasseringene i gass kassen med regulatoren på veggen like innenfor døren og flaskene innenfor hverandre og trøblete slangeføring.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

vart köper man ett bra gasolfilter?Har själv råkat ut för smutsig gasol med dyrt åtgärdande.Har en p11 och en p5 har funderat att gå ner till 2st p5 för att få bättre utrymme ovan för gasolfiltret.Det är så lätt att byta tub när man är ute och åker så en mindre gasol mängd är inga problem tycker jag.Motager gärna råd.Valle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Köpte 2 filter idag hos Forsbergs 533:- När jag tittade på vad filterinsatsen kostade så var det 515:-, så jag sa till han bakom disken att dem säljer ni väl inte många av?
Jag skulle titta på hur filterinsatserna såg ut innan jag monterade filtren, men där fick jag tji. Filterkoppen satt så in i H.....e att jag inte fick loss den med det medföljande verktyget och handkraft. Det blir att sätta dem i skruvstädet i morgon.
Tur att jag inte hann sätta dit dom, för då hade det inte gått byta filter på plats.
Enligt instruktionerna skall koppen dras med 5 Nm. Det har förmodligen använt 500 vid monteringen.
Sätter ni dit filter så kolla att koppen går att lossa först, annars får ni montera bort filtren vid byte.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

En stilla undran, om våra husbilar klarar att filtrera bort smutsen i gasolen, varför kräver vi inte att samtliga gasoltankställen har effektiva filter vid tankning så skulle problemet vara löst, eller??

Renhetsgraden i våra handelsbränslen kräver att vi använder bränsle-,oljefilter och samma gäller för LPG som oftast säljs i olika blandningar som t.ex. Autogas, Gasol etc.
Att inte använda filter ger efter en tid de negativa effekter & kostnader som flera redan beskrivit här i tråden.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Det största problemet när det gäller gasolproblem är att man inte klarar och rensa när det blir tätt.Men backar man till baka till 60 talet och framåt så var det ofta man fick sota rent det som gick på gasol och då fanns det bara såkallade bara kända märken att välja på så men det är så mycket mer känsligt nu.Detta betyder inte att jag håller billig gas bakom ryggen för jag har verkligen betalat och krånglat med detta.Men min kompetens att klara upp själv reprationer har minskat med den moderna tekniken, så måste man vara behörig så att man vet vad som är rätt.men helt säkert kommer jag att montera filter.Valle
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

De rådande skillnaderna av renhetsgrad i "Gasol" beror i huvudsak på vilken typ av blandning gasolen innehåller.

Gasol är ett svenskt handelsnamn för ett gasformigt bränsle som består av lätta kolväten som Propan och Butan. Den internationella benämningen är LPG.

Vanligaste blandningen i Sverige är 95% Propan & 5% Butan s.k. Propan95.

Gasol tillverkas vid gasterminaler som framställer naturgas och i raffinaderier hos petroleumindustrin.
Butangas är generellt "skitigare & billigare" i alla avseenden än Propan i synnerhet om den producerats på petroleumbasis.

Ute i Europa är gasol motsvarande Propan95 dyraste blandningen och en stor anledning till att det nationella utbudet av blandningsförhållanden varierar i olika regioner/länder eftersom användningen av gasolflaskor i hushållen är mkt stor samt att gasol är billigare än elektricitet.
En annan viktig anledning är hänsynen till utetemperatur/årstid eftersom blandningar med hög Butan andel fryser vid temp. runt -5C.
Spanien exempel: Butan andelen i "Gasol" kan sommartid vara 60%, eller mer.

Att rysk "Gasol" är skitigare än annan finns det knappast fog för, tvärtom ryssarna producerar/exporterar mer naturgas än någonsin t.ex. aktuella NordStream 2 ledningen i Östersjön.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

Det är en sak jag inte förstår riktigt. Man har använt gasol i evigheters evigheter, en hel del förr i tiden i Svenska hem (oftast städer), men speciellt söderut mot adriatiska havet & medelhavet. Gasolen måste ha sotat då som nu och man har ändå lyckats "rensa & rengöra" utan extra filtrar och dyra installationer. Då undrar jag, har gasolen blivit skitigare eller regulatorerna känsligare? Eller är det bara så att vi har blivit bekvämare och accepterar inga avbrott som kanske kräver någon form av rensning/underhåll?

Jag hade gärna monterat ett filter, men det finns tyvärr ingen plats hur gärna jag än vill det. Det som irriterar mest, som jag skrev tidigare, är den ojämna lågan med rött & gult sken!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Har haft husvagn sedan 1979 och dom sista dom sista 15 åren husbil. Aldrig tidigare sett eller hört om dessa regulatorproblem men 2009 hände det. Regulatorn gick sönder på den då nya bilen sedan har man läst mycket om dessa problem.
Tror att gasolen inte har samma renhet idag som tidigare.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Smutsig Gasol?

Det är en sak jag inte förstår riktigt. Man har använt gasol i evigheters evigheter, en hel del förr i tiden i Svenska hem (oftast städer), men speciellt söderut mot adriatiska havet & medelhavet. Gasolen måste ha sotat då som nu och man har ändå lyckats "rensa & rengöra" utan extra filtrar och dyra installationer. Då undrar jag, har gasolen blivit skitigare eller regulatorerna känsligare? Eller är det bara så att vi har blivit bekvämare och accepterar inga avbrott som kanske kräver någon form av rensning/underhåll?

Jag hade gärna monterat ett filter, men det finns tyvärr ingen plats hur gärna jag än vill det. Det som irriterar mest, som jag skrev tidigare, är den ojämna lågan med rött & gult sken!

Det är nog som Du skriver att våra gasolkomponenter har förfinats/effektiviserats under årtionden (hade själv aldrig problem på 70-talet) med varken kyl, spis etc.

Anledningen till den gulröda & fladdrande lågan är andelen Butan i Din gasolblandning & sotrester från tidigare ofullständiga förbränningar av gasolen.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Plats kan man få med mindre tuber.Har själv gått ner till p5,skall även gå nertill p5 på den andra.Det är ganska lätt och få tag på gasol.Andra fördelen är vikten.Valle
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Jag hade gärna monterat ett filter, men det finns tyvärr ingen plats hur gärna jag än vill det. Det som irriterar mest, som jag skrev tidigare, är den ojämna lågan med rött & gult sken!

Vill minnas att jag sett en typ av filter som man skruvar på direkt på anslutningen där man fyller. Snabbt gjort att gänga dit när man fyller flaskan/flaskorna
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

...sedan juni ifjol har vi åkt in och ut ur verkstaden ett par gånger i månaden med en kyl/frys som vägrat fungera med gasdrift och så fort vi fricampat har det betytt smält smör och glass i skåpet när vi vaknat på morgonen. Det gick så långt att vi i princip var beredda att ge upp husbilslivet som vi påbörjade 1998, det verkade som att ingen kunde hjälpa oss men idag fungerade allt igen, HURRA!
 
Senast ändrad:
Toppen